ارز دیجیتال بیت کوین کش می تواند رقیب جدی برای بیت کوین محسوب شود؟

اگر صنعت ارز دیجیتال و رمزپایه را دنبال می‌کنید حتما با بیت کوین و اتریوم دو غول بزرگ این حوزه آشنایی دارید

ارز دیجیتال بیت کوین کش می تواند رقیب جدی برای بیت کوین محسوب شود؟

اگر صنعت ارز دیجیتال و رمزپایه را دنبال می‌کنید حتما با بیت کوین و اتریوم دو غول بزرگ این حوزه آشنایی دارید. در تاریخ اول آگوست سال 2017 نسخه جدیدی از بیت کوین به نام ارز دیجیتال بیت کوین کش (Bitcoin Cash) عرضه شد این ارز نوظهور در کمتر از یک ماه ارزشش دو برابر شد و از 300 دلار به 600 دلار رسید و با جلب توجه سرمایه‌گذاران هر روز بر تقاضای آن افزوده شد. تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین چیست ؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش، یک هارد فورک (انشعاب کامل) از بلاک چین بیت کوین است. ارز دیجیتال بیت کوین کش و بیت کوین تا تاریخ 1 آگوست 2017 تاریخچه بلاک چین یکسانی دارند و از این تاریخ به بعد، هر کدام یک بلاک چین جدا از هم هستند. ارز دیجیتال بیت کوین کش در واقع یک نسخه از بلاک چین اصلی بیت کوین است با یک ویژگی مهم: اندازه و ظرفیت بلاک‌های بیت کوین کش بزرگتر از بیت کوین اصلی است.ارز دیجیتال بیت کوین کش

پس از جدا شدن بیت کوین کش از بلاک چین بیت کوین به هر کسی که صاحب مقدار مشخصی بیت کوین بود به همان مقدار ارز دیجیتال بیت کوین کش هم تعلق گرفت. یعنی اگر در زمان عرضه بیت کوین کش 16/5 میلیون بیت کوین در چرخه بازار وجود داشت به همین میزان هم بیت کوین کش وارد این بازار شد. اگر ارزش بیت کوین کش را 600 دلار در نظر بگیریم، ارزش بازار بیت کوین کش تنها یک ماه پس از عرضه نزدیک به 10 میلیارد دلار بود که آن را به سومین ارز دیجیتال ارزشمند در جهان تبدیل می‌کند. جالب است بدانید شرکت‌های بزرگی مانند اسپاتیفای و توییتر پس از سال‌ها فعالیت توانستند به این ارزش دست پیدا کنند.

ارز دیجیتال بیت کوین کش شروع آرامی داشت اما بعد از اینکه به عنوان یک الگوریتم استخراج ارز دیجیتال که می‌تواند خودش را اصلاح کند معرفی شد توانست تا ماینرها و استخراج کنندگان با کامپیوترهای قدرتمند را به سمت خود جذب کند و رشد سریعی را تجربه کند. این کامپیوترهای قوی در واقع قلب تپنده‌ی بلاک چین محسوب می‌شوند که وظیفه تایید و ثبت تراکنش‌ها را در دفتر معاملات که به آنها بلاک گفته می‌شود، بر عهده دارند.

هنگامی که در سال 2009 بیت کوین برای اولین بار معرفی شد اندازه بلاک‌های آن نامحدود بود. برای خرید و فروش بیت کوین، کیف پول‌های دیجیتال (wallets) از کاربران درخواست می‌کردند تا یک نسخه کامل از کل بلاک چین را داشته باشند. این کار مانند این است که یک نفر بخواهد کل تاریخچه سرچ‌های گوگل را دانلود کند تا بخواهد یک چیز را در اینترنت پیدا کند. این موضوع باعث بوجود آمدن مشکل حملات Denial of Service (DOS) می‌شد، چرا که هکرها با پر کردن بلاک‌ها با تراکنش‌های نامعلوم کار را برای کاربران با کامپیوترهای ضعیف‌تر دشوار می‌کردند. برای حل این مشکل جامعه بیت کوین تصمیم گرفتند تا اندازه بلاک را به 1 مگابایت محدود کنند.

این مطلب را از دست ندهید:  جی یو اس دی (GUSD) و نظارت و کنترل شرکت Gemini

ارز دیجیتال بیت کوین کش

در حال حاضر بلاک‌ها با اندازه‌ی 1 مگابایتی سرعت تراکنش‌ها را به 4 تا 7  تراکنش در هر ثانیه کاهش می‌دهد که با سرعت تراکنش ویزا و پی پال که 2000 تراکنش در ثانیه است قابل مقایسه و رقابت نیست. شاید حالا علت بوجود آمدن ارز دیجیتال بیت کوین کش را فهمیده باشید. در واقع اندازه بلاک‌های بیت کوین کش بسیار بزرگتر از بیت کوین اصلی است که باعث می‌شود سرعت تراکنش‌ها روی بلاک چین افزایش یابد.

در واقع ارز دیجیتال بیت کوین کش به عنوان یک ارز رمزپایه جدید سعی کرد با افزایش اندازه بلاک از 1 مگابایت به 8 مگابایت مشکل مقیاس پذیری را حل کند و بنابراین تعداد تراکنش‌های پردازش شده در یک روز و سرعت انجام تراکنش‌ها به طور محسوسی بهبود پیدا کرد.

هاسکینسون در این رابطه می‌گوید:

به نظر می‌رسد بیت کوین کش یک جدایی موفق و تاثیر گذار برای بیت کوین بود چرا که نه بازار بیت کوین را به خطر انداخت و نه نیاز به حمایت طرفداران بیت کوین داشت. در حاضر بیت کوین آزاد است که دیدگاه بلاک کوچک خود را ارائه دهد و بیت کوین کش هم بلاک بزرگ. امیدوارم که در بلندمدت این مبارزه کاهش یابد چرا که هر دو طرف متوجه هستند که طرف مقابل از صحنه کنار نخواهد رفت. درست مانند اتفاقی که برای اتریوم و اتریوم کلاسیک هم رخ داده بود.

ارز دیجیتال بیت کوین کش

منتقدان این مسئله را مطرح می‌کنند که اندازه بزرگتر بلاک‌ها موجب متمرکز شدن فعالیت‌های استخراج می‌شود چرا که بلاک‌های بزرگتر به سخت افزار حرفه‌ای‌تر نیاز دارد. این موضوع با روح شبکه‌‌ی استخراج غیرمتمرکز در تضاد قرار دارد و باعث می‌شود شبکه بیت کوین به جای پراکنده شدن در تعداد زیادی از کامیپوترها تنها به چند ماینر بزرگ محدود شود.

برای اجرای یک ارز رمزپایه استخراج کنندگان باید تراکنش‌های اخیر و بلاک‌های جدید را تایید و حسابرسی کنند. سودآوری استخراج کنندگان در ارزشی است که در پاداش تایید هر بلاک وجود دارد (قیمت هر سکه در تعداد سکه صادر شده در هر بلاک) و مقدار منابعی که برای استخراج هر بلاک مورد نیاز است (سختی استخراج).

نرخ هش (hash rate) اصطلاحی است که در بین استخراج کنندگان وجود دارد و به معنی سرعتی است که در بلاک ایجاد و تایید می‌شود. هر چه نرخ هش بالاتر باشد استخراج سکه پر سودتر شود و فرصت‌ استخراج بلاک بعدی و گرفتن پاداش هم افزایش می‌یابد.

بلاک چین بیت کوین دارای یک مکانیسم مهم و خود اصلاحی است که می‌تواند سرعت نرخ هش را هر موقع که لازم است بالا ببرد یا کاهش دهد. اساسا فرمول ریاضی که قلب بلاک چین است از طریق تنظیم سختی استخراج در هر 2016 بلاک صورت می‌پذیرد. این فرمول ریاضی طوری عمل می‌کند که هر دو هفته 2016 بلاک استخراج شود. اگر سرعت استخراج خیلی کم باشد دشواری کم می‌شود و اگر سرعت استخراج زیاد باشد الگوریتم برای حل آن دشوارتر می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید:  چرا لایت کوین کش به اندازه مورد انتظار فروش نداشته است؟

ارز دیجیتال بیت کوین کش

از آنجایی که بیت کوین کش برای جذب استخراج کنندگان تلاش می‌کرد، الگوریتم سختی آن به شدت کاهش پیدا کرد و استخراج بسیار سودآور شد. به این ترتیب استخراج کنندگان بیت کوین که از الگوریتم سخت‌تری برخوردار بود به دنبال کسب پول آسان‌تر رفتند و به سوی بیت کوین کش جذب شدند.

عدم مقیاس‌پذیری باعث می‌شود که بیت کوین برای تراکنش‌های روزانه مانند خرید ساندویچ یا یک لیوان قهوه کاربرد نداشته باشد. هیچ مشتری یا فروشنده‌ای حاضر نیست برای پرداخت مبلغ اندک یک قهوه ساعت‌‌ها منتظر تایید پرداخت بماند و افزایش کارمزد برای تایید شدن سریع‌تر هم کاری غیرمنطقی است.

با توجه به اینکه تراکنش‌های بیت کوین اصلی ساعت‌ها یا حتی روز‌ها طول می‌کشد تا تایید شود، استخراج کنندگان بلاک چین ترجیح می‌دهند تا در شبکه بیت کوین کش که دارای بلاک‌های بزرگ‌تری است فعالیت کنند. هرچند که تنظیم سختی استخراج برای هر دو شبکه به ما اطمینان می‌دهد که بیت کوین همچنان پادشاه ارزهای دیجیتال باقی خواهد ماند و رقبایی مانند بیت کوین کش یا اتریوم نمی‌توانند جای او را بگیرند.

بیت کوین کش

در حال حاضر هر واحد بیت کوین با ارزش بیش از 6 هزار دلار معامله می‌شود و بیت کوین کش هم بیش از 450 دلار قیمت دارد. هر چند فراموش نکنید که نوسان شدید از خواص ارزهای دیجیتال است و همین موضوع سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را جذاب‌تر می‌کند. بیت کوین در اواخر سال 2017 میلادی توانسته بود به رکورد قیمتی 20 هزار دلار هم دست پیدا کند و بیت کوین کش پس از گذشت چند ماه از عرضه آن به قیمت 2/600 دلار دست پیدا کرده بود .

به نظر شما صنعت ارزهای رمزپایه می‌تواند دوباره مانند سال گذشته رونق بگیرد؟ آیا ارزهای تازه مانند بیت کوین کش با توجه به اینکه از قابلیت‌های بیشتری پشتیبانی می‌کنند می‌توانند جای ارزهای قدیمی را بگیرند؟ دانش و تجربیات خود از دنیای ارزهای رمزپایه را دیگر خوانندگان پیمنت24 به اشتراک بگذارید.

 

 

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان