تجددگرایی در مسجد نصیرالملک شیراز

همین چند ماه قبل بود که از بی نوایی مسجد نصیرالملک نوشتیم و تصاویری را منتشر کردیم، گلایه‌ای از سر دلسوزی برای مسجدی تاریخی، همان مسجد صورتی که انگار متولی ندارد یا اگر دارد، قصدشان پیوند تجدد و تاخر است!! دوختن مدرنیته بر تن فرزند بدسرپرست تاریخ شیراز.

همین چند ماه قبل بود که از بی نوایی مسجد نصیرالملک نوشتیم و تصاویری را منتشر کردیم، گلایه‌ای از سر دلسوزی برای مسجدی تاریخی، همان مسجد صورتی که انگار متولی ندارد یا اگر دارد، قصدشان پیوند تجدد و تاخر است!! دوختن مدرنیته بر تن فرزند بدسرپرست تاریخ شیراز.

‌به گزارش ایسنا، این روزها و بعد از دسته گلی که با خط خطی کردن چهره مسجد نصیرالملک و ایجاد سازه‌های فلزی ناهمگون در برخی حجره‌های این مسجد به آب داده شد؛ این بار برداشته شدن دیواری از یک حجره و کارگذاشتن اسپیلت، در این بنای تاریخی مذهبی، موجب شگفتی فعالان میراث فرهنگی در شیراز شد.

براساس این گزارش، متولیان مسجد نصیرالملک که یافتنشان دشواری‌های خود را دارد، برای تامین گرمایش و سرمایش دفتری که به دلخواه و با ایجاد برشی در یکی از دیوارها، ساخته‌اند، در سایه خواب دستگاه‌های ناظر و متولیان میراث، دیوارها را برای نصب اسپیلت و اجزای ناهمگون آن با یک سازه تاریخی، ریخته و سوراخ کرده‌اند.

تجددگرایی در مسجد نصیرالملک شیراز

آنچه در تصاویر گویاست، نشان از آن دارد که بر خلاف اعلام قبلی مسئولان میراث فرهنگی فارس که کار نصب سازه‌های فلزی در مسجد نصیرالملک، متوقف شده است؛ نه تنها خدشه به چهره یکی از زیباترین مساجد ایران متوقف نشده بلکه با قوت تدام دارد.

به ظاهر متولیان موقوفه نصیرالملک، بعد از نصب سازه‌های فلزی برای تبدیل 2 حجره به مکانی برای آموزش مذهبی به گردشگران داخلی و خارجی، برای آسایش آموزش دهندگان اقدام به نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کرده است.

معاون میراث فرهنگی فارس در گفت‌وگو با ایسنا در این باره با تاکید بر اینکه هیچ تخریبی در سازه‌های مسجد نصیرالملک اتفاق نیفتاده است، گفت: به محض اطلاع از ارسال گزارشی در خصوص تخریب بخشی از سازه‌های این مسجد برای نصب اسپیلت و کمپرسور دو نفر از پرسنل پایگاه نصیرالملک مامور بررسی و رصد موضوع شدند.
عبدالرضا نصیری بابیان اینکه نصب اسپیلت ارتباطی با جداره‌ و دیواره‌های مسجد ندارد و محوطه بیرونی آن بوده است، افزود: بخشی از محوطه نیاز به محصور شدن با شیشه داشت تا پس از آن سیستم گرمایش و سرمایش نصب شود که این مهم انجام شد اما نصب اسپیلت در موقعیت نصب شده، جوابگوی سیستم گرمایشی و سرمایشی این قسمت از محوطه نیست.

نصیری همچنین با اشاره به اینکه نصب سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی توسط موقوفه این مسجد و با نظارت میراث فرهنگی فارس انجام شده، خاطرنشان کرد: اگرچه نصب اسپیلت هیچ مشکلی در سازه و بنای مسجد ایجاد نکرده است اما در عین حال نصب آن در موقعیت فعلی بخشی از محوطه موضعیت ندارد و باید جا به جا شود.

مسجد نصیرالملک از بناهای معروف مذهبی تاریخی شیراز است که آوازه‌ای جهانی دارد؛ این مسجد در محله‌ی گود عربان یا محله‌ی اسحاق بیگ در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی حرم مطهر شاهچراغ و در کوچهٔ نصیرالملک قرار دارد.

این بنا به دستور میرزا حسنعلی خان ملقب به نصیرالملک که از اعیان و اشراف شیراز بود، ساخته شد و معماری آن کار محمدحسن معمار بوده است؛ ساخت این مسجد حدود 12 سال به طول انجامید و از سال 1255 خورشیدی شروع شد و در سال 1267 خورشیدی به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، مسجد نصیرالملک که اکنون تحت اشراف موقوفه ‌نصیرالملک مدیریت می‌شود، همواره از نقاط مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی بوده است؛ مسجدی که معماری آن زیبایی‌های بصری ویژه‌ای داشته و هر بیننده‌ای مسحور می‌کند.

ضرورت ایجاد کمیته‌ای مشترک بین متولیان سه گانه‌ی این بنای مهم مذهبی تاریخی؛ موضوعی است که باید محل اتفاق نظر مسئولان بخش‌های مختلف باشد.

منبع: ایسنا

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان