بازتاب رونمایی از لامبورگینی ایرانی در سایت‌های خارجی

چندی پیش در نمایشگاه خودروی تبریز از یک لامبورگینی ایرانی پرده‌برداری شد. این خودرو یک لامبورگینی مورسیه‌لاگو SV یا سوپر ولوچه است که توسط تیمی از متخصصان ایرانی از طریق مهندسی معکوس مشابه‌سازی شده است

بازتاب رونمایی از لامبورگینی ایرانی در سایت‌های خارجی

چندی پیش در نمایشگاه خودروی تبریز از یک لامبورگینی ایرانی پرده‌برداری شد. این خودرو یک لامبورگینی مورسیه‌لاگو SV یا سوپر ولوچه است که توسط تیمی از متخصصان ایرانی از طریق مهندسی معکوس مشابه‌سازی شده است. به گفتهٔ «مسعود مرادی» طراح و سرپرست این تیم، مراحل تحقیقاتی، طراحی، مدل‌سازی و ساخت این لامبورگینی ایرانی طی مدت 4.5 سال توسط گروه متخصص شانزده‌نفری انجام گرفته است. این خودرو تا حد امکان مشابه نمونهٔ اصلی ساخته شده و حتی قطعاتی مانند شیشهٔ جلوی آن متعلق به مورسیه‌لاگوی اصلی است که از یک شرکت اروپایی خریداری شده است.

همچنین گفته شده این لامبورگینی ایرانی با 4.71 متر طول، 2.60 متر عرض و 1.14 متر ارتفاع، دقیقاً هم‌اندازهٔ مورسیه‌لاگو است ولی این اعداد با ابعاد خودروی اصلی اختلاف دارند. در سینهٔ این ماشین نیز بجای پیشرانهٔ 6.5 لیتری V12 مورسیه‌لاگو، موتور 3.8 لیتری V6 متعلق به هیوندای جنسیس کوپه قرار گرفته که 306 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو از طریق یک گیربکس شش سرعته انتقال پیدا می‌کند. البته گفته شده محفظهٔ موتور خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده که امکان قرارگیری پیشرانهٔ اصلی دوازده سیلندر در آن وجود دارد. این مورسیه‌لاگوی ایرانی با تکیه بر پیشرانهٔ هیوندای اما می‌تواند به سرعت 280 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. بدنهٔ این لامبورگینی از کامپوزیت ساخته شده و در آن از بهترین متریال روز دنیا استفاده شده است. همچنین در ساخت برخی از قطعات موتور و همین‌طور اسپویلر عقب، فیبر کربن هم بکار رفته است.

کابین این خودرو اما نمای بسیار ساده‌ای دارد که شباهت چندانی با کابین مورسیه‌لاگو در آن دیده نمی‌شود. بااین‌حال به‌طورکلی ساخت این لامبورگینی مورسیه‌لاگو با جزئیات ظاهری بسیار شبیه به نمونهٔ اصلی توسط یک تیم کوچک ایرانی حرکت مثبت و قابل‌تحسینی محسوب می‌شود. ساخت چنین خودرویی در ایران آن‌قدر جلب‌توجه کرده است که حتی سایت‌های خارجی مثل CarScoops هم به آن پرداخته‌اند که در نوع خود رویداد جالبی محسوب می‌شود. به همین دلیل اقدام به ترجمهٔ این مطلب کرده و در ادامه می‌توانید برگردان فارسی مطلب CarScoops در مورد این لامبورگینی ایرانی را ملاحظه کنید.

تولید لامبورگینی مورسیه‌لاگو در سال 2010 به پایان رسید اما این سوپراسپرت ایتالیایی در بعیدترین مکان یعنی ایران بازگشته است. این خودرو یک نسخهٔ مهندسی معکوس از لامبورگینی مورسیه‌لاگو SV است که توسط یک شرکت ایرانی در تبریز ساخته شده است. سرپرستی پروژهٔ ساخت این رپلیکا (به خودروهایی که مشابه نمونه‌های اصلی ساخته می‌شوند Replica میگویند) به عهدهٔ «مسعود مرادی» بوده است. به گفتهٔ وی، این پروژه چهار سال پیش آغاز شده و او و تیمش کار بازگرداندن مورسیه‌لاگو به زندگی را آغاز کردند؛ اما به گفتهٔ مرادی، هیچ زمانی برای آزمایش این خودرو صرف نشده و به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های مناسب، آزمایش سرعت نیز با آن انجام نگرفته است.

به نظر می‌رسد شاسی این خودرو بر اساس یک نمونهٔ توسعه‌یافته توسط لامبورگینی ساخته شده و خودرو با استفاده از داده‌های سازندهٔ اصلی از نو ساخته شده باشد. هرچند ممکن است این خودرو با استانداردهای لامبورگینی تطابق نداشته باشد اما مطمئناً در ظاهر بسیار به مورسیه‌لاگو شبیه است. مرادی گفته است که ابعاد این رپلیکا هم‌اندازهٔ نسخهٔ اصلی است و در آن از اجزاء کامپوزیتی استفاده شده است. بااین‌حال به گفتۀ سازنده، هیچ‌کدام از قطعات خودرو متعلق به مورسیه‌لاگوی اصلی نیستند. در محفظهٔ موتور این رپلیکا هم بجای موتور V12 لامبورگینی، پیشرانهٔ 3.8 لیتری V6 لامبادا قرار گرفته است. هیچ اطلاعاتی در مورد مشخصات عملکرد این خودرو وجود ندارد اما به گفتهٔ مرادی، این مورسیه‌لاگو می‌تواند به‌راحتی به سرعتی بیش از 280 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

استفادهٔ از پیشرانهٔ هیوندای در این خودرو نه‌تنها عجیب نیست بلکه مزیت‌هایی را هم به همراه دارد زیرا همان‌طور که مرادی توضیح داده است، این لامبورگینی به‌راحتی قابل تعمیر است و بسیاری از تعمیرکارها می‌توانند اقدام به سرویس آن کنند. وی همچنین اشاره کرده است که در آینده امکان نصب موتورهای دیگری هم بر روی این خودرو وجود دارد؛ زیرا محفظهٔ موتور آن فضای کافی برای نصب موتورهای بزرگ‌تر را دارد. او به جزئیاتی دراین‌باره اشاره نکرده اما گفته است که پیشرانه‌های جدید این رپلیکا می‌تواند نمونه‌های V8 یا V10 باشد. فعلاً اطلاعات دیگری از این لامبورگینی ایرانی در دست نیست اما مرادی گفته است که اگر تقاضای کافی برای آن وجود داشته باشد می‌تواند سالانه بین 50 تا 150 دستگاه از آن‌را تولید کند. البته اگر لامبورگینی مجوز چنین کاری را ندهد می‌تواند به‌صورت قانونی ایرانی‌ها را از ساخت آن منع کند.

[دانلود ویدئو]

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان