راهنمای سفر به نجف

نجف شهری معنوی و مقدس برای مسلمانان شیعه است چون بارگاه امام اول شیعیان، حضرت امام علی علیه السلام در این شهر است

راهنمای سفر به نجف

راهنمای مسافرتی به نجف ؛ Travel Guide To Najaf

نجف شهری معنوی و مقدس برای مسلمانان شیعه است چون بارگاه امام اول شیعیان، حضرت امام علی علیه السلام در این شهر است. زائران زیادی در همه روزهای سال به این شهر می روند اما در بعضی از مناسبت های خاص مثل عیدها یا زمان شهادت امامان، تعداد زوار این شهر بیشتر می شود. اگر قصد زیارت این شهر را دارید باید قبل از اینکه سفر خود را شروع کنید کمی درباره شرایط این شهر بدانید تا در آنجا دچار مشکل نشوید. در عراق چندین زیارتگاه مهم وجود دارد و از کشورهای مذهبی شیعیان به حساب می آید. شهر نجف با داشتن بارگاه مطهر امام علی از شهرهای مهم این کشور است. قبل از رفتن به این شهر راهنمای سفر به نجف را بخوانید تا درباره این شهر اطلاعات بیشتری پیدا کنید، در ادامه با الی گشت را همراهی کنید.

راهنمای سفر به نجف

موقعیت جغرافیا شهر نجف

از لحاظ جغرافیایی شهر نجف در 160 کیلومتری جنوب بغداد و در نزدیکی شهر کوفه نیز قرار دارد. نزدیکی شهر نجف و کوفه به نحوی است که نمی‌توان این دو شهر را از همدیگر مجزا دانست. مطابق با آمار سرشماری که در سال 2014 انجام شد این شهر دارای جمعیتی برابر با 1389500 نفر می باشد.

آب و هوای شهر نجف

به طور کلی نجف‌ تابستانی‌ گرم‌ و خشک و زمستانی‌ سرد دارد. شهر نجف در تابستان به دلیل گرمای شدیدی که دارد مردم گاهی به سردابه هایی که در دل زمین حفر کرده بودند به آن بخش ها می رفتند. با توجه به گرمایی که در این شهر فراهم می شود در زمستان سرمایی در این شهر برپا می شود که‌ آب‌ منجمد شده و دما به‌ صفر درجه‌ و گاه‌ به‌ پایین‌تر‌ از آن‌ نیز مى‌رسد.

درون حرم

اطلاعات کلی شهر نجف

زبان رسمیعربی و کردی
واحد پولدینار عراق
نوع برق شهری230 ولت/ 50 هرتز
کد کشور964++
کد شهری+33
شماره تلفن‌ های اضطراریپلیس: 122104

آمبولانس: 122

آتش نشانی: 122115

اختلاف ساعت با ایران1٫5 ساعت عقب تر
فرودگاه بین المللیفرودگاه النجف
شهر نجف

اقامت در شهر نجف

بهترین و آسان ترین راهنمای سفر به نجف همراه شدن با کاروان های زیارتی است، در حال حاضر وضعیت هتل های این شهر بهتر شده است. نکته باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که از هاستل های این شهر به هیچ وجه استفاده نکنید. هتل‌ها نیز درجه‌های مختلف دارند و کیفیت و وضعیت آن‌ها روز به روز بهتر می شود.

توجه داشته باشید! حتما همراه خودتان ملافه اضافه و لوازم بهداشتی ببرید چرا که سرویس دهی های هتل های این شهر ممکن است آن چنان مطلوب شما نباشد.

هتل های پیشنهادی در نجف اشرف

هتل نور العباس ؛ Noor Al Abass Hotel

هتل پیشنهادی در راهنمای سفر به نجف، هتل پنج ستاره به نام نورالعباس است که دارای امکانات رفاهی کاملی است و دسترسی آن به حرم هم بسیار راحت و آسان است، اتاق های این هتل همگی دارای وای فای رایگان و تهویه مناسب هستند. به طور کلی هتل نورالعباس گزینه ی خوبی برای اقامت شما در نجف هستند.

شماره تلفن: 009647811631187

آدرس: عراق، نجف، Imam Sadiq St

  • هتل زمزم ؛ zamzam hotel

دیگر هتل پیشنهادی در راهنمای سفر به نجف راهنمای سفر به نجف، هتل 4 ستاره ی زمزم است که دارای تمامی امکانات رفاهی لازم برای یک اقامت مناسب می باشد.

وب سایت: zamzam-group.com

شماره تلفن: 0097339664123

آدرس: عراق، نجف، Imam Hassan’s Daughters St

هتل زمزم

خورد و خوراک در شهر نجف

در ابتدای راهنمای سفر به نجف باید بگوییم که هرگز ریسک خوردن غذا در رستوران های بین راهی را در این سفر نجف به جون نخرید چرا احتمال اینکه مریض شوید بسیار بالاست و با توجه سیستم بهداشتی نامناسبی که در این شهر وجود دارد سفر برایتان دشوار می گردد.

بیشتر شهرهای عراق غذاهای یک جور و همانند هم دارند. از معروف ترین غذاهای این کشور خورشت قیمه نجفی است که بیشتر به عنوان غذای نذری در ماه محرم و صفر و ایام شهادت امام علی استفاده می شود. غذاهایی مثل ته چین عراقی،  بامیه، البریانی، دولما، کباب، فاضولیا و حققا هم از غذاهای محلی و خوش عطر و طعم هستند.

نجف

جاذبه های زیارتی در نجف اشرف

  • حرم حضرت علی (ع)

بارگاه مطهر حضرت علی (ع) در مرکز شهر نجف است و مهمترین جاذبه گردشگری مذهبی این شهر است. تا زمان حکومت هارون الرشید کسی از محل این حرم اطلاعی نداشت تا اینکه در آن زمان هارون الرشید اولین حرم را برای آن ساخت.

  • مسجد عمران بن شاهین

این مسجد از قدیمی‌ترین مساجد نجف است که در شمال صحن مطهر قرار دارد. درب ورودی آن در قسمت راست راهروی ورودی باب شیخ طوسی واقع شده و چند عالم بزرگ اسلامی دراین مکان دفن شده اند.

  • قبر حضرت آدم (ع)

مطابق با آنچه که ادیان ابراهیمی می گویند، حضرت آدم منشا تمام انسان های جهان است. عمر آدم را بر اساس روایات 930 سال می دانند. آدم در مکه در گذشت و در همان جا دفن گردید، بعدها پیکر او را به نجف بردند و حالا در نزدیکی علی بن ابیطالب آرمیده است.

حرم حضرت علی
  • قبرستان وادی السلام ؛ Al Salam Valley

یک قبرستان در نجف اشرف وجود دارد که شهرتش بخاطر روایاتی است که می گویند تعداد زیادی از پیامبران و امامان به این شهر رجعت کرده اند. این قبرستان که بزرگترین قبرستان خاورمیانه هم هست در قسمت شمالی حرم علی بن ابی طالب قرار دارد

آدر: عراق، نجف، الفتحه الثانیه، Najaf, Iraq

  • مسجد الراس

این مسجد در غرب صحن حرم است و چسبیده به رواق می باشد در روایتی از امام صادق گفته شده که سر مقدس امام حسین در این محل است.

  • مسجد الخضرا

این مسجد در ضلع شرقی صحن مطهر است و  آیت الله عظمی خویی در این محل تدریس می کرده است.

قبرستان وادی
  • حسینیه صحن شریف

این حسینیه در قسمت شمال صحن مطهر واقع شده و درب آن از سمت ایوان سوم از زاویه‌ی شمال شرقی باز می‌شود.

  • ایوان العلما

این ایوان در وسط ضلع شمالی رواق مطهر قرار دارد و مقبره تعدادی از علمای بزرگ در این محل است.

  • قبرستان وادی السلام

قبرستان وادی السلام بزرگ ترین قبرستان در جهان است و در آن بیش از 5 مییلیون قبر وجود دارد، این قبرستان در قسمت شمالی حرم امیرالمومنین است و از افراد برجسته ای که در آن دفن هستند می توان به حضرت هود و صالح اشاره کرد.

نجف اشرف

چگونه به نجف می رویم؟

معمولا مردم در قالب تورها به این شهر سفر می کنند و با توجه به وضعیت امنیت و جنگ های داخلی آن نباید هیچ وقت به صورت فردی به این کشور رفت. در سفر به شهر نجف تورهای زیارتی علاوه بر نجف از شهرهای کربلا، کوفه، کاظمین نیز زیارت می کنید، در صورتی که شهر سامرا از امنیت کافی برخوردار باشد به این شهر هم خواهید رفت.

اگر بخواهید با اتوبوس به این شهر بروید سفر شما تقریبا 9 روز طول می کشد و پس از اینکه از مرز عبور کردید وارد نجف، کربلا و کاظمین می شوید. مدت زمان سفرهای هوایی 7 روز است و از ایران به سمت فرودگاه های بغداد یا نجف پرواز می کنید و سپس با اتوبوس به شهرهای کربلا یا کاظمین می روید. قیمت تورهای زمینی حدود یک میلیون و صد و قیمت تورهای هوایی در زمان های عادی حدود یک میلیون چهارصد هرار تومان است که این مقدار در ایام شلوغی مثل تاسوعا و عاشورا به دو میلیون و صد هزار تومان می رسد.

2

مراکز خرید در شهر نجف

  • بازار نجف اشرف ؛ Al-Najaf Market

آدرس: عراق، نجف، Al Imam Zine El Abidine

  • مرکز خرید نیبرهود ؛ Neighborhood Market

آدرس: عراق، نجف، Unnamed Road, Kufa

  • بازار مدرن کوفه ؛ The modern market

آدرس: عراق، نجف، Unnamed Road، القریه العصریه فی الکوفه

  • مرکز خرید نیبرهود ؛ Neighborhood Market

آدرس: عراق، نجف، Unnamed Road، Kufa

مراکز خرید نجف

بایدها و نبایدها در نجف اشرف

  • حتما توجه داشته باشید که بر روی تمام وسایل و ساک های خودتان نامتان را بنویسید.
  • بردن موبایل، دوربین عکاسی و فیلم‌برداری به داخل حرم‌ها و اماکن زیارتی ممنوع است.
  • اعمال زیارت حرم امام علی (ع) و مسجد کوفه طولانی است به همین خاطر، یک بطری آب و آب نبات یا شکلات همراه خودتان داشته باشید.
  • حتما واسیل بهداشتی لازم برای اقامت چند روزی که در این شهر هستید همراه خودتان ببرید چرا که در هتل ها و حتی درسطح شهر هم آنچنان بهداشت ممکن مطلوب شما نباشد.
  • از رفتن به شهرهای دیگر و نقاط ممنوعه اکیدا خودداری فرمایید، چون پوشش امنیتی در آن اماکن وجود ندارد.
  • هرگز سعی نکنید که بدون ویزا وارد خاک عراق شوید، چرا به شدت با افراد خاطی برخورد می شود و حبس های 1 تا 3 ساله دارد.
  • از محل تصادفات که تجمع افراد را موجب می‌شود و محل انفجارات احتمالی دور شوید.
  • حمل هر گونه مواد مخدر، حتی به میزان کم یا بعنوان دارو، برای مامورین عراق کاملا غیر قابل قبول است و جرایم بسیار سنگینی دارد.
  • پیشنهاد می کنیم که چند قرص ضروری مثل قرص سرماخوردگی، ضد اسهال و قرص مسکن ساده هم همراه خودتان داشته باشید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان