همراه با ۶ نسل از فورد موستانگ افسانه‌ای&#۸۲۳۰;

فورد موستانگ! نامی که در همه‌ی جای جهان کاملاً شناخته شده است. زمانی که یک خودروی ۵۵ ساله را در نظر بگیرید، قطعاً سوابق و خاطرات زیادی از آن را به خاطر خواهید آورد

همراه با 6 نسل از فورد موستانگ افسانه‌ای…

فورد موستانگ! نامی که در همه‌ی جای جهان کاملاً شناخته شده است. زمانی که یک خودروی 55 ساله را در نظر بگیرید، قطعاً سوابق و خاطرات زیادی از آن را به خاطر خواهید آورد. تنها شورولت کوروت می‌تواند ادعای سابقه‌ی پرفورمنس بیشتر در مقایسه با موستانگ را داشته باشد اما حتی با این وجود هم بحث و جدل‌های زیادی درباره‌ی محبوب‌ترین خودروی عضلانی و اسپورت آمریکا و حتی دنیا وجود دارد. در کل موستانگ کلاس خاص خود را ایجاد کرده است.


دست‌اندرکاران BudgetDirect لیست جالبی از نمادین‌ترین خودروهای دنیا را تهیه کرده‌اند که قبلاً چند نمونه از آن‌ها خدمت شما تقدیم شده و این بار نیز نوبت موستانگ است. علاوه بر تصاویر جالب از 6 نسل این خودرو ما اطلاعاتی از هر نسل این خودرو و تکامل آن در طول نیم قرن را ارائه کرده‌ایم.

  • نسل اول: سال 1964.5 تا 1973


همه‌ی ما با داستان موستانگ و معرفی آن در 17 آوریل 1964 در نیویورک آشنا هستیم. این خودرو از همان اول پرطرفدار شد و 1 میلیون دستگاه آن در کمتر از دو سال فروخته شد. موستانگ در هر جای دنیا قواعد بازی را تغییر داد و ظاهری اسپورت را با پیشرانه‌ای 8 سیلندر و در پکیجی گیرا ارائه نمود. این خودرو به حدی خوب بود که کلاس خودروهای پونی را ایجاد کرد. این نسل همچنین شاهد تولد نام‌هایی همچون Boss، Mach I، Shelby و Bullit بود.

اگرچه اولین نسل موستانگ به‌صورت رسمی تا سال 1973 تولید شد اما در اواخر دوران تولید خود تغییرات قابل‌توجهی داشت. بسیاری از طرفداران موستانگ نمونه‌های واپسین نسل اول را در مقایسه با نمونه‌های اولیه کاملاً متفاوت می‌دانستند اما تمامی موستانگ های این نسل جزو نسل اول محسوب می‌شوند.

  • نسل دوم: سال 1974 تا 1978


دومین نسل موستانگ قدرت زیاد اولین نسل را از دست داد و حتی پس از مدتی وقفه، پیشرانه‌ی 8 سیلندر آن تنها 140 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. این خودرو همچنین به خاطر پلتفرم فورد پینتو ابعاد بسیار کوچک‌تری داشت. استایل دهه 70 میلادی و گرافیک‌های برگرفته از خودروهای کبرا II و کینگ کبرا تصویر جدیدی از این خودرو ترسیم کرده بودند.

اما آن چیزی که فهمیده نشد این بود که دومین نسل موستانگ خودرویی درست در زمانی درست بود. این خودرو به خاطر مصرف سوخت کم و ماهیت چابک خود تحسین‌های زیادی را برانگیخت. علیرغم طول عمری کوتاه، این نسل از موستانگ یکی از پرفروش‌ترین نسل‌های تاریخ موستانگ می‌باشد.

  • نسل سوم: سال 1979 تا 1993


اگرچه این نسل در سال 1979 عرضه شد اما موستانگ مورد بحث به یکی از نمادین‌ترین محصولات دهه 80 آمریکا بدل شد. این خودرو بر پایه‌ی پلتفرم فاکس فورد ساخته شده بود و استایل تیز آن در مقایسه با نسل پیشین کاملاً متفاوت جلوه می‌کرد. اسب‌های توانا سرانجام به زیر کاپوت راه یافته بودند اما فروش موستانگ نسل سوم تا اواسط دهه 80 میلادی کم بود. بازگشت مدل کانورتیبل و حتی نصب پیشرانه توربو روی موستانگ SVO به افزایش فروش کمکی نکرد و فورد تصمیم گرفت موستانگ را به عنوان یک کوپه‌ی پرفورمنس دیفرانسیل جلو و مبتنی بر مزدا تولید کند.

طرفداران این خودرو کمپین عظیمی در حفظ پونی کار محبوبشان به راه انداختند و فورد هم به آن‌ها توجه نمود. این مدل دیفرانسیل جلو به عنوان خودرویی آزمایشی تولید شد و موستانگ در سال 1987 فیس لیفت گردید تا راه برای تولید خودرویی جدید هموار شود. در سال 1993 شاهد بازگشت کبرا با پیشرانه 8 سیلندر 5 لیتری 240 اسب بخاری بودیم.

  • نسل چهارم: سال 1994 تا 2004


چهارمین نسل موستانگ SN-95 فرمی اروپایی به خود گرفت و البته برخی شاخصه‌های طراحی موستانگ کلاسیک به آن بازگشت که از جمله آن‌ها می‌توان به ورودی‌های کناری و نشان اسب بزرگ در جلوپنجره اشاره کرد. البته زیر کاپوت این نسل موستانگ نسخه اصلاح شده‌ی همان پلتفرم فاکس سال 1979 قرار داشت و پیشرانه‌ی 8 سیلندر 5 لیتری قدیمی هم تنها 215 اسب بخار قدرت داشت. سرانجام این پیشرانه در سال 1996 بازنشسته شد و جای خود را با نمونه‌ی 8 سیلندر 4.6 لیتری با همان قدرت 215 اسبی داد. البته بخش SVT اقدام به معرفی نسخه کبرا با قدرت 305 اسب بخار نمود.

موستانگ GT در سال 1999 و با به‌روزرسانی ظاهری و قدرت بیشتر تولید شد. پیشرانه 8 سیلندر این نسخه خروجی 260 اسبی داشت. با آغاز همین سال شاهد تولید مدل‌های کبرا با اولین سیستم تعلیق مستقل در عقب بودیم. سپس در سال‌های 2003 و 2004 هم همین خودروها با پسوند ترمیناتور و پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژردار 390 اسبی ظاهر شدند.

  • نسل پنجم: سال 2005 تا 2014


زمانی که پنجمین نسل موستانگ معرفی شد اولین مدل کاملاً جدید واقعی از زمان معرفی مدل فاکس در 26 سال پیش به شمار می‌رفت. این خودرو همچنین از مزیت طراحی رترو برخوردار بود و بین طرفداران نیز محبوبیت فراوانی یافت. خریداران با حمایت‌های خود چراغ سبز تولید فورد شلبی GT500 با قدرت 500 اسبی را نشان دادند. جدای از شلبی، شاهد بازگشت مدل‌های نمادین Boss، کالیفرنیا، 5.0 GT و بولیت بودیم.

در این نسل همچنین سریع‌ترین و قوی‌ترین نسخه‌ی تاریخ موستانگ ساخته شد. مدل شلبی GT500 پرچم‌دار در سال 2013 از پیشرانه 8 سیلندر 5.8 لیتری سوپرشارژردار با قدرت 662 اسب بخار سود برد. البته این عنوان می‌تواند با تولید نسل جدید شلبی GT500 در سال 2019 تغییر کند.

  • نسل ششم: سال 2015 تاکنون


پس از حدود 50 سال تولید خودرویی افسانه‌ای، فورد دو نکته را در سال 2015 مدنظر قرار داد. این نسل موستانگ در تمامی مدل‌ها دارای سیستم تعلیق مستقل در عقب بود و همچنین شاهد تولید مدل‌های فرمان راست این خودرو نیز بودیم. نسل فعلی موستانگ که با کد S-550 شناخته می‌شود پرفروش‌ترین خودروی اسپورت دنیا بوده و از پیشرانه‌ی 4 سیلندر توربوی 310 اسبی و 8 سیلندر 5 لیتری 460 اسب بخاری استفاده می‌کند.

مدل متمرکز روی پیست شلبی GT350 از قلب تپنده‌ی 8 سیلندر 5.2 لیتری 526 اسبی سود برده و همچنین یک‌بار دیگر نسخه‌ی سفارشی بولیت هم بازگشته است. شلبی GT500 در سال 2019 بازخواهد گشت و به پرقدرت‌ترین موستانگ تاریخ با خروجی بیش از 700 اسب بخار بدل خواهد شد.

  • نسل‌های فورد موستانگ


فورد موستانگ حدود 55 سال است که تولید می‌شود و نشانی هم از افت این خودرو دیده نمی‌شود. شاید در هفتمین نسل موستانگ برای اولین بار شاهد تولید نسخه‌های الکتریکی، هیبریدی و حتی یک شاسی‌بلند باشیم. کاری به اینکه تولید چنین خودروهایی به شهرت موستانگ آسیب می‌زند یا نه نداریم اما یک چیز را نمی‌توان انکار کرد و آن اینکه فورد موستانگ یک خودروی پرفورمنس، آمریکایی و نمادین است…

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان