یادداشت؛گروکشی اروپا برای تکمیل اکشن پلن FATF توسط ایران

در حالی که پس از آمد و رفت بسیار بین ایران و اروپا، راهکار تشکیل یک شرکت یا نهاد خاص که نقش اتاق پایاپای بین ایران و اروپا را ایفا کند نهایی شده، سوالی که وجود دارد این است که چرا اروپا بر تکمیل اکشن پلن ایران تاکید دارد.

یادداشت؛گروکشی اروپا برای تکمیل اکشن پلن FATF توسط ایران

خبرگزاری تسنیم، شکل کلی  اتاق پایاپای بین ایران و اروپا به این صورت است که ایران صادرات خود را (احتمالا عموما نفت و میعانات) به یک مشتری با طرفیت این شرکت انجام می‌دهد و از آن بستانکار می‌شود.

در مقابل شرکتی که به ایران صادرات می‌کند ( مثلا کنجاله) از این شرکت بستانکار می‌شود و در عمل داخل ترازنامه شرکت بین طرفین تهاتر رخ می‌دهد.

 باقیمانده پس از پایاپای هم توسط بانک‌های مرکزی اروپایی ( با نقش محور بانک مرکزی فرانسه) تسویه می‌شود.

 ایرانی‌ها به وضوح به این سیستم تسویه امید دارند و اروپایی‌ها هم 'نشان می‌دهند' که چنین امیدی دارند. گاه از آن به عنوان یک انقلاب در کاهش سلطه دلار یاد می‌شود و مانند آن.

همچنین اروپایی‌ها استدلال می‌کنند که در صورت بازگشت ایران به CounterMeasure [اقدام متقابل یا همان اصطلاح رایج لیست سیاه] توسط FATF، این ساختار دیگر کار نخواهد کرد.

نکته مهم اول آن است که بر خلاف مطالب مطروحه هیچ بخشی از این سیستم با بازگشت کانترمژر (اقدام متقابل) توسط FATF دچار نقصان فنی نمی‌شود.

اقدام متقابل عبارت از ارسال یک آلارم برای ریسک سطح بالای پولشویی توسط نظام مالی ایران برای بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف است، که از آن‌ها می‌خواهد در شناخت مشتریان و ذینفعان هر تراکنش مالی مربوط به ایران به جای CDD (شناخت ذینفعان) اقدام به ECDD (شناخت همه جانبه ذینفعان) نماید؛

دقت بسیار روی منشا پول نماید تا ریسک پولشویی حداقل شود و حتی از بانک می‌خواهد تا در معاملات سطح پایین هم رییس بانک حاضر باشد (به بیان دیگر از در پشتی می گوید کار نکنید).
 
باید توجه داشت که در SPV پیشنهادی:

1️ریسک منشا پول فاقد معناست (چون پول نفت است)؛

2️ مشکل شناخت ذینفع نهایی فاقد معناست (پول صرف خرید کالای مصرفی از خاک اروپا می‌شود) و اساسا مبادله بارتر است و نه با پول که با بانک طرف باشد؛

همچنین سطح تسویه باقیمانده در بانک مرکزی و بالاترین سطح ممکن است و حتی از سطح مورد اشاره در نتایج کانترمژر هم بالاتر است. بنابراین بازگشت ایران به کانترمژر هیچ نقصانی در این سیستم ایجاد نمی‌کند.

بدیهی است که این حقیقت را طرف اروپایی هم می‌داند پس علت تاکید از جانب اروپا روی تکمیل اکشن پلن ایران با FATF به عنوان پیش‌نیاز این سیستم چیست؟

حقیقت آن است که اروپا در حال امتیاز گیری  از ایران است آن هم به موازات این سیستم جدید و نه به عنوان پیش نیاز فنی آن.   (پذیرشCFT در کانتکس وضع فعلی ایران راس این موضوع است).

 راقم این سطور در پی رد یا تایید پرداخت این امتیاز در این نوشتار نیست اما توجه مقامات محترم را به این حقیقت جلب می‌کنم که رابطه فنی بین این دو موضوع وجود ندارد.

* مجید شاکری

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان