چشم نگران سینما به شاه نشینی دلار

چشم نگران سینما به شاه نشینی دلار

بانی فیلم، گروه سینمای ایران، نصیبه کریمی: بحث دلار و تب و تاب گرانی آن شاید امروز مثل هفته های گذشته محور اصلی دغدغه های مردم نباشد، اما بی شک همچنان جزو نگرانی های خیلی از آحاد جامعه است. اغلب مردم به طور مستقیم یا غیر مستقیم با گرانی دلار گرفتار آفتهایی شده اند.
نوسانات ارز همچون سایر حوزه های جامعه، بر فرهنگ و هنر هم تاثیرگذار بوده و ردپای افزایش قیمت دلار و بی ‌ثباتی اقتصادی بازار در تولیدات آثار سینمایی و دستمزد بازیگران هم دیده می ‌شود. افزایش قیمت دلار به بالا رفتن هزینه‌ های مورد نیاز تهیه‌ کنندگان می ‌انجامد و می‌ تواند حتی ساخت آثار سینمایی را محدود کند.
تمام کالاهایی که در ایران تولید و یا توزیع می‌ شوند، مستقیم و یا غیرمستقیم نیازمند ارز خارجی، چه دلار و چه یورو هستند. وقتی یک بازار آشفته در این عرصه ایجاد شود، قطعاً روی بازار داخلی هم تأثیر می‌ گذارد. در این چند ماه اخیر حتی شاهد این بودیم که انبارهایی پر از مواد اولیه بودند که به‌ دلیل آشفته بودن بازار، دست به احتکار زده و آنها را عرضه نمی‌ کردند. وقتی قیمت‌ ها تغییر کند، طبیعتاً دستمزدها هم تغییر می‌ کند. در واقع مثل یک چرخه و زنجیره همه به هم مرتبط و متصل هستند.
بالاخره همه در این کشور زندگی می‌ کنیم و هر فرد براساس سطحی از درآمد زندگی ‌اش را اداره می ‌کند. با این حال نباید اگر کشور دچار یک بحران شود، همه مصرانه روی مطالبات و مواضعشان بایستند و عملاً جریان تولید را بیشتر تحت تأثیر و در تنگنای اقتصادی قرار دهند. ایثار، همفکری و همکاری‌ های متقابل در این شرایط باید خود را نشان دهد. وقتی شرایط بحرانی می ‌شود، همه سعی کنیم کمی صرفه‌ جویی کنیم و طرف مقابلمان را درک کنیم. همفکری و تعامل بیشتر باعث می‌ شود این بحران‌ ها را مرتفع کنیم. اگر براساس افزایش قیمت‌ های کاذب هر کسی روی همان مواضعش بایستد، پروژه‌ ها می‌ خوابد و حجم بیکاری زیاد می‌ شود. عوامل تخریبی این اتفاق بیشتر است. اگر همه به نفع گردش چرخ فرهنگ و هنر کمی از مواضعشان عدول کنند،کارها بهتر پیش می‌ رود.
اتفاقاتی که ما در چند ماه اخیر شاهدش بودیم، اثرات مستقیمی بر روند تولید فیلم‌ های سینمایی و قیمت یک سری از متریال‌ های مورد نیاز گذاشته است.
این افزایش قیمت‌ها اثرات منفی بسیاری را وارد کرده است و کار به جایی رسیده که باید تصمیمات جدی‌ تر گرفت. خیلی از متریال‌ های اولیه برای فیلمبرداری مثل فیلتر که خیلی هم ساده است، قیمتشان هفت برابر شده، چه برسد به جزئی ‌ترین وسایل مورد نیاز یک تیم که لیوان یک بار مصرفش به عنوان ابزاری ساده و دم دستی،یازده برابر شده است. خیلی از پروژه‌ های دیگر هم یا تولیدشان را شروع نکردند یا اینکه در اواسط کار پروژه را رها کردند. اتفاق خوبی که در چند سال اخیر روی داده، تولید آثار مشترک با بعضی از کشورها یا استفاده از فضای آن کشورها برای تنوع بصری فیلم است که این امر هم ناگزیر از رویارویی با مشکلات اقتصادی کند یا تقریباً متوقف شده است و احتمالا اگر پیشنهادی در این زمینه مطرح شود، تهیه ‌کنندگان ناچارند که رد کنند.
بانی فیلم امروز در گفت و گو با چهار دست اندرکار سینما به بررسی شرایط تولید فیلم در حال حاضر با وجود شرایط نامتعادل بازار ارز پرداخته است.
***
غلامرضا گمرکی:
آقازاده های نابلد دستمزدهای نجومی به بعضی از بازیگران می دهند
غلامرضا گمرکی معتقد است: میزان دستمزدها با نوسانات دلار کاری ندارد، فقط تجهیزاتی که هر سال از خارج وارد می شود، در هزینه تولید تأثیر می گذارد.
تهیه کننده فیلم «آقای سانسور» درباره تأثیر نوسانات اخیر دلار و هزینه ها بر روند تولید آثار فیلم سینمایی، به بانی فیلم گفت: به نظرم این مسئه در حوزه سینما جز افزایش قیمت تجهیزات، هیچ تأثیر دیگری ندارد. دستمزدها با نوسانات دلار کاری ندارد. فقط تجهیزاتی که هر سال از خارج وارد می شود، مثل فیلتر، لامپ و… گران شده اند که در نهایت بر هزینه تولید تأثیر می گذارد.
تهیه کننده فیلم «این زن حرف نمی زند» درباره رابطه نوسانات دلار و افزایش دستمزد بازیگران با توجه به اوضاع فعلی اقتصادی، بیان کرد: به اعتقادم بحث دستمزدهای بازیگران من درآوردی است و علت آن ورود آقازاده های نابلد به سینماست که دستمزدهای نجومی به بعضی از بازیگران می دهند و قطعاً باید جلوی آن گرفته شود. این پول ها و رقم های نامعقول را پرداخت می کنند و منِ تهیه کننده بخش خصوصی باید ترفندی به کار ببندم تا بتوانم آن فرد را برای فیلم خاصی راضی کنم و این جای بحث و گفت و گو دارد.
تهیه کننده فیلم «روز روشن» در پایان افزود: مشکل اینجاست وقتی فیلم بازیگر آنچنانی نداشته باشد، در جریان اکران با سینماها مشکل پیدا خواهیم کرد. به اعتقادم توان وزارت ارشاد در ارتباط گرفتن با بخشی از زیرمجموعه اش، یعنی مدیران سینماها بشدت ضعیف شده است. در دهه 60 چنین اتفاقی نمی افتاد و فیلم ها براساس تاریخ پروانه نمایش که برای آنها صادر می شد، بلافاصله اکران می شدند. علتش هم این بود آقای حیدریان، معاون سینمایی وقت در آن مقطع برایشان اهمیت نداشت که در این فیلم بازیگر معروفی مثل جمشید هاشم پور بازی می کند و یا یک بازیگر نامعروف و درجه دو- سه؛ مهم این بود عدالت رعایت شود. به نظرم فیلمی که در حال تولید است و قرارداد پخشش بسته شده باید به موقع اکران شود، اما متاسفانه بی عدالتی در اکران حرف اول و آخر را می زند. این هزینه ها را بیشتر آقایانی صرف می کنند که تازه وارد سینما شده اند و صاحب پول های بادآورده هستند، وگرنه بنده که 51 سال در این سینما زحمت می کشم، می دانم دستمزد بازیگر چه میزان است و چقدر ارزش دارد. ضمن اینکه ما باید یادمان باشد، هنر در حقیقت قیمت ندارد؛ هرچند طبق عرف ما باید به نوعی قیمت گذاری براساس دستمزد بازیگر، فیلمبردار، طراح لباس و… می کنیم. به هر حال همه چیز بهم ریخته است. هیچ چیز سر جای خودش نیست. زیاد هم اگر کنکاش کنیم به نوک هرم می رسیم که شخص وزیر است که هیچ دستی بر آتش تولید و توزیع فیلم ندارد و مجبور است تن به حرف های زیرمجموعه اش بدهد که آنها هم کمتر از خود وزیر نیستند!
***
مجید جوانمرد:
بعضی از بازیگران فکر می کنند از آسمان افتاده اند
مجید جوانمرد معتقد است: این سینما صاحب ندارد و کسی به فکر سیاست گذاری های سازنده و اصولی نیست.
کارگردان «آدم باش» درباره اثرات مستقیمی که نوسانات ارزی اخیر روی جریان تولید فیلم گذاشته، به بانی فیلم گفت: به نظرم چه دلار باشد و چه نباشد، اصلاً این سینما مدتهاست با بحران دست و پنجه نرم می کند.سینمایی که بدون کم و زیاد شدن دلار، با چنین بحرانی روبه رو بود، حال بحران دلار هم به آن اضافه شده است. الان هیچ فرد و هیچ گروه غیر وابسته ای مشغول تولید فیلم نیست؛ مگر عده ای خاص که از طرف مؤسساتی ساپورت می شوند که دست ما از این قاعده کوتاه است. به هر حال دلار تأثیراتی گذاشته، اما به خاطر دلار نیست که سینمای ایران به این بحران رسیده باشد.
کارگردان «عروسی خون» درباره نوسانات دلار و افزایش دستمزد بازیگران با توجه به وضع پیش آمده اقتصادی، افزود: فکر می کنم سینمای ایران انگار یک سینمای خاص است. سینمایی که با سینماهای دیگر فرق می کند، مثلاً سر دستمزدهای گرانقیمت. بعضی از بازیگران فکر می کنند از آسمان افتاده اند و سینما بدون اینها نمی چرخد و هر دستمزدی را ابلاغ می کنند. بعضی از بازیگران با این ارقام پیشنهادی بالا، ضربه مهلکی به سینما می زنند و شاید خودشان هم به این مسئله آگاه نیستند و عاقبت سینما را در نظر نمی گیرند. حتی در هالیوود به این شکل نیست.
او با انتقاد از برخوردهای برخی از بازیگران در زمینه تقاضای دستمزد بالا گفت: دلخوشی از این بابت ندارم. به من و امثال من به خاطر خودخواهی شان ضربه زده اند. حرف اول این بازیگران پول و دستمزد است. اغلب به جای اینکه با کارگردان در مورد کاراکتر و نقش صحبت کنند، فقط حول محور دستمزد حرف می زنند و متأسفانه اگر قرار باشد به همین منوال پیش برود، سینمای ایران سقوط می کند.
کارگردان «قافله» درباره اثرات مستقیمی که این نوسانات ارزی روی تولید آثار و حرکت آنها به سمت ارزان سازی می گذارد، گفت: البته این اتفاق بسیار خوبی است اگر صورت گیرد و کاملاً با آن موافقم، چون به نفس سینما و متعادل سازی دستمزدها کمک می شود. منتها متأسفانه این سینما صاحب ندارد و کسی به فکر اتخاذ این دست سیاست گذاری ها و سالم سازی سینما نیست. ما واقعاً دیگر تهیه کننده نداریم که افکار اصولی و سازنده ای داشته باشد، چون همه آنان پیر شده و یا فوت شده اند و یا دلزده هستند و کنار کشیده اند. الان چند سازمان گردن کلفت هستند که فیلم های سفارشی را ساپورت می کنند و این به نفس و پویایی سینمای ایران هیچ کمک نمی کند. با چینن شرایطی فکر می کنم این سینما حتماً سقوط می کند و متاسفانه همین طور هم شده است.
***
حسن مصطفوی:
دستمزد بازیگران و اجاره تجهیزات وابسته به قیمت دلار شده
حسن مصطفوی اعتقاد دارد: مدیریت کردن منبع مالی کارمان را بشدت سخت می کند.
او که هم اکنون به عنوان مدیرتولید با پروژه «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده همکاری دارد، درباره تأثیر نوسانات اخیر دلار بر روند تولید آثار فیلم سینمایی، به بانی فیلم گفت: متاسفانه تأثیر خیلی زیادی داشته است. یکی مسئله دستمزدهای بازیگران و دیگری دستمزدهای عوامل بار مالی سنگینی را به دوش پروژه ها می گذارد. به عنوان مدیر تولید وقتی با عوامل قرارداد می بندم، اولین جمله ای که به من می گویند این است که ما براساس بالا رفتن نرخ دلار، اجاره خانه مان زیاد و خریدهایمان بیشتر شده و بنابراین باید دستمزدهای بالاتری بگیریم. قیمت راننده ها و نیز تجهیزات فیلمبرداری مخصوصاً به خاطر بالا رفتن قیمت دلار تغییر کرده و مجموع اینها بشدت رقم تولید یک فیلم را بالا برده اند.
مدیرتولید فیلم «جدایی نادر از سیمین» درباره تاثیر نوسانات دلار با توجه به وضع پیش آمده اقتصادی روی هزینه اجاره لوکیشن و وسایل فیلمبرداری، توضیح داد: برای اجاره تجهیزات خیلی زیاد با این مشکل گرانی مواجه شده ایم. افزایش قیمت دلار قطعادر این بخش هم تاثر منفی خود را گذاشته است، چون دفتر رنتالی که وسایل را به ما اجاره می دهد هم براساس دلار اجناس را خریداری می کنند. از سوی دیگر طبعاً روند اجاره لوکیشن به همین منوال دچار افزایش قیمت شده است. وقتی شرایط جامعه طوری می شود که قیمت همه چیز بالا می رود، طبعاً اجاره لوکیشن و تجهیزات سینمایی هم از این قاعده مستثنی نیست.
مدیرتولید فیلم «گناهکاران» درباره اثرات مستقیمی که این نوسانات ارزی روی تولید آثار و حرکت آنها به سمت ارزان سازی می گذارد، گفت: معمولاً فیلمساز و تهیه کننده حرفه ای سعی می کند عوامل پشت دوربین اش را از میان حرفه ای ترین های سینما بچیند. در سینما یا دست کم فیلم هایی که من کار کرده ام، به این شکل نبوده پشت دوربین را افراد معمولی و ارزان قیمت بیاورند و افراد جلوی دوربین را با چهره های گرانقیمت پرکنند. معمولاً چنین کاری نمی کنند.
او در پایان گفت: در هر حال اما بالا رفتن نرخ ارز و دلار باعث شده این هزینه ها تحت الشعاع قرار گیرد و ما به عنوان مدیرتولید، مجری طرح و تهیه کننده مجبوریم یک سری هزینه ها را کم کنیم تا خرج هزینه های دیگر شود و همین مسئله کارمان را در مدیریت کردن منبع مالی بشدت سخت می کند.
***
مجتبی متولی:
قیمت ها تحت تأثیر جو روانی جامعه و گرانی دلار بالا رفته است
مجتبی متولی مدیرتولید سینما، خدمات فنی که هزینه فیلم را خیلی بالا می برد را مشکل اصلی بر سر راه تولید فیلم می داند.
او که اخیراً مدیریت تولید فیلم «سلام علیکم حاج آقا» به کارگردانی حسین تبریزی را برعهده داشته، به بانی فیلم گفت: گرانی ارزهای خارجی تأثیر زیادی در جریان فیلمسازی داشته و قیمت بخشی از خدمات و لوازم قیمت ها به دو برابر افزایش یافته است. در همین باره مثلا قیمت اجاره دوربین دو- سه برابر بالا رفته و باعث شده هزینه فیلم تقریباً 20 درصد گران شود.
مدیرتولید فیلم «دایره زنگی» درباره تاثیر نوسانات دلار بر وضعیت پیش آمده اقتصادی و تامین هزینه اجاره لوکیشن و وسایل فیلمبرداری، گفت: البته این مسئله از قبل هم دغدغه ما بوده و همیشه در اجاره لوکیشن مشکل داشتیم، چون لوکیشن مناسبی در قالب شهرک سینمایی نداریم، به همین دلیل مجبوریم از خانه ها و امکانات مردم استفاده کنیم و در این راه قطعاً با مشکل روبه رو می شویم. گرچه نمی توان منکر شد که قیمت لوکیشنها بالاخره تحت تأثیر جو روانی جامعه و گرانی دلار بالاتر هم رفته است.
مدیرتولید فیلم «ایران برگر» درباره اثرات مستقیمی که این نوسانات ارزی روی تولید آثار و حرکت آنها به سمت ارزان سازی می گذارد، متذکر شد: به عنوان یک مدیرتولید، با این نقطه نظری که می گویید در بین بعضی از تهیه کنندگان مواجه شده ام. یعنی به هر حال تهیه کنندگانی را دیده ام که همواره تلاش می کردند هزینه تولید را پایین بیاورند؛ مثلاً از افراد خیلی مبتدی استفاده می کردند تا دستمزدهای کمتری پرداخت کنند، اما به دلیل بالا رفتن دستمزد بخصوص از سوی برخی بازیگران، این دست صرفه جویی ها هم در نهایت خیلی تأثیر ندارد. در حال حاضر هزینه خدمات فنی، سرویس هایمان، لوکیشن و… هزینه های گران شده است. با وجود آنکه دستمزدهای پشت دوربین به طور طبیعی معمولاً هر سال بالا می رود،ولی این گرانی دلارهم مزید بر علت شده است. به هر حال مشکل بیشتر ما هزینه خدمات فنی است که هزینه تولید فیلم را خیلی بالا می برد.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان