کارنامه نیمه تابستان در ۱۶ زیرگروه بررسی شد

یخ‌زدایی از صدور جواز

دنیای اقتصاد : روند سرمایه‌گذاری در بنگاه‌های صنعتی در نیمه تابستان سال جاری از افزایش گرایش سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی حکایت دارد؛ رشدی که با بازگشت تحریم‌های بین‌المللی برخی از فرضیات پیش‌بینی شده برای عقبگرد سرمایه‌گذاران با بازگشت تحریم‌ها را رد کرد

از سوی دیگر شرح حال صدور جوازهای صادره در میان هفت گروه و 16 زیربخش این گروه‌ها در نیمه تابستان سال جاری نیز از یخ‌زدایی در صدور مجوزها در نیمه تابستان سال جاری حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده از مجموع 16 زیربخش در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 8 زیرگروه نیمه تابستان سال جاری را با رشد صدور جواز پشت سرگذاشتند و گروه پروانه بهره‌برداری نیز در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد تغییری را ثبت نکرده است. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در نیمه تابستان سال جاری در مجموع 8 هزار و 851 فقره جواز تاسیس برای متقاضیان صادر شده که در مقایسه با 7 هزار و 386 فقره جواز تاسیس صادره در مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به 20 درصد را ثبت کرده است. برای این تعداد جواز تاسیس بیش از 793 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی 5/ 32 درصدی را داشته است، برای این تعداد جواز همچنین 205 هزار و 26 نفر شغل پیش‌بینی شده که در مقایسه با سال گذشته رشد بیش از 21 درصدی صورت گرفته است.

روند مقایسه‌ای پروانه بهره‌برداری صادره نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 2 هزار و 193 فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد تغییری نداشته است، اما به لحاظ سرمایه‌گذاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روند سرمایه‌گذاری رشد بیش از 168درصدی را تجربه کرده که براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بخش قابل توجهی از رشد صورت گرفته در سرمایه‌گذاری پروانه‌های صادره به بهره‌برداری «نفت ستاره خلیج فارس» با سرمایه‌گذاری بالغ بر 190 هزار میلیارد ریال باز می‌گردد. برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 41 هزار و 969 نفر شغل نیز در نظر گرفته شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی بیش از 15 درصد داشته است.

سایر گروه‌ها

علاوه بر گروه‌های مذکور و براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در بخش معدن نیز از میان سه زیرگروه «پروانه اکتشاف، گواهی کشف و پروانه بهره‌برداری» تنها پروانه اکتشاف نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد رشد 13 درصدی را ثبت کرده و سایر زیربخش‌های این گروه افت داشته‌اند.

براساس داده‌های آماری در نیمه تابستان سال جاری در مجموع 418 فقره «پروانه اکتشاف» صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال 96 که 370 فقره پروانه اکتشاف صادر شده بود رشد 13 درصدی برای این زیرگروه ثبت شد. رشد ثبت شده برای پروانه اکتشاف در حالی است که در دو بخش «گواهی کشف» و «پروانه بهره‌برداری» معدنی‌ها افت صدور جواز را در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در نیمه تابستان سال جاری و در بخش گواهی کشف، 179 فقره گواهی اکتشاف صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 10 درصدی را تجربه کرده و سرمایه محقق شده برای این بخش نیز افت 5/ 3درصدی داشته است.

در بخش پروانه‌ بهره‌برداری معدنی نیز 236 فقره پروانه ثبت شده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، افت نزدیک به 20 درصد داشته است. مجموع پروانه‌های معدنی صادره در مدت مشابه سال قبل برابر با 295 فقره بوده است. اشتغال محقق شده برای این گروه نیز در این مدت افت 14 درصدی را ثبت کرده، براساس آمار اعلام شده برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی اشتغال هزار و 936 نفری صورت گرفته، این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل اشتغال محقق شده برای این بخش برابر با 2 هزار و 250 نفر بود.

همچنین داده‌های آماری نشان می‌دهد در بخش «پروانه‌های صنفی» در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 154هزار و 370 فقره پروانه ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به 4 درصدی را به ثبت رسانده است. صدور پروانه‌های صنفی در مدت مشابه سال قبل برابر با 148 هزار و 667 فقره بوده است. در گروه «تجارت خارجی» نیز آمارها حکایت از روند منفی صدور «کارت‌های بازرگانی» دارد.  براساس ارزیابی‌ها در مدت زمان مورد بررسی، 2 هزار و 999 فقره کارت بازرگانی برای تجار ایرانی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افت نزدیک به 4درصدی روبه‌رو شده است، در مدت مشابه سال قبل سه هزار و 110 فقره کارت بازرگانی برای متقاضیان صادر شده بود.

«تجارت الکترونیک» یکی‌ دیگر از هفت گروه مورد بررسی در جداول آماری وزارت صنعت، معدن و تجارت است که در هر دو زیربخش «گواهی امضای الکترونیکی» و «نماد الکترونیکی» روند رو به رشدی را طی کرده است. در نیمه تابستان سال جاری صدور «گواهی امضای الکترونیکی» معادل 41 هزار و 686 فقره و صدور «نماد الکترونیکی» معادل 6 هزار و 589 فقره بوده است که به‌ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به 65 درصد و رشد نزدیک به 35 درصد را ثبت کرده‌اند. ششمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «نرم‌افزار» است. در این گروه که زیرشاخه‌ای به‌نام «پروانه بهره‌برداری نرم‌افزار» جای گرفته است، روند صدور مجوزها برای این زیرگروه نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از آن دارد که صدور جواز رشد نزدیک به 67 درصدی را تجربه کرده است.

در این مدت در مجموع پنج فقره جواز برای متقاضایان صادر شده است، مجموع جواز صادر شده برای این بخش در سال گذشته سه فقره بوده است. هفتمین گروه مورد بررسی بخش صدور جواز «پژوهش، فنی و مهندسی، تحقیق و توسعه» است که خود 6 زیرشاخه دارد. در زیرشاخه نخست که «جواز خدمات فنی و مهندسی» جانمایی شده در مدت زمان مورد بررسی 104 فقره جواز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، افت بیش از 25 درصدی داشته است مجموع جواز صادر شده برای این بخش در سال گذشته برابر با 139 فقره بوده است. همچنین تعداد «پروانه فنی و مهندسی» در مدت زمان مذکور 72 فقره بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 96، با رشد 44 درصدی همراه بوده است. سال گذشته در مجموع 50 فقره جواز برای این بخش صادر شده بود.

آمارها همچنین نشان می‌دهد در زیرشاخه «جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز 4 فقره جواز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افت 5/ 76 درصدی داشته است. جوازهای صادره برای این زیرگروه در سال گذشته برابر با 17 فقره ثبت شده است. «جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز در مدت زمان مورد بررسی 4 فقره بوده که نسبت به مدت مشابه سال 96، افتی 5/ 76 درصدی داشته است در مدت مشابه سال قبل در مجموع 17 فقره جواز برای این بخش صادر شده است.

همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد در زیرشاخه «گواهی تحقیق و توسعه» نیز در نیمه تابستان سال جاری در مجموع 35 فقره جواز صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل افتی بیش از 70 درصد داشته است. مجموع جوازهای صادره برای این گروه در سال گذشته برابر با 118 فقره ثبت شده است. اما روند صدور مجوز در زیرگروه «پروانه تحقیق و توسعه» نیز از رشد بیش از 42 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد مجموع جوازهای صادره برای این گروه در سال گذشته برابر با 45 فقره بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان