واکنش‌های جهانی به بیانیه تازۀ عربستان درباره قتل خاشقچی

«شلعان الشلعان» معاون دادستان کل عربستان سعودی در بیانیه ای روز پنجشنبه اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.

واکنش‌های جهانی به بیانیه تازۀ عربستان درباره قتل خاشقچی

مقام های بلندپایه برخی کشورها از جمله امریکا، ترکیه و کانادا به بیانیه روز پنجشنبه دادستانی کل عربستان درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد و تحریم 17 تبعه سعودی به اتهام دست داشتن در این پرونده توسط واشنگتن واکنش نشان دادند.

به گزارش ایرنا، «شلعان الشلعان» معاون دادستان کل عربستان سعودی در بیانیه ای روز پنجشنبه اعتراف کرد که جسد خاشقچی پس از قتل در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول تکه‌تکه و به بیرون منتقل شده است.
 

الشلعان همچنین برای نخستین بار فاش کرد: این جنایت پس از مشاجره، درگیری و تزریق آمپول حاوی مواد مخدر با دوز بالا صورت گرفت که در نهایت منجر به جان باختن خاشقچی شد.
پس از انتشار این بیانیه، وزارت خزانه داری آمریکا، 17 تبعه عربستان سعودی را برای تبرئه عاملان اصلی به ویژه ولیعهد سعودی تحریم کرد تا نگاه افکار عمومی را از عاملان اصلی این پرونده به متهمان دست چندمی معطوف دارد. در ادامه این گزارش به برخی از این واکنش ها اشاره می شود.
** «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به ادعای عربستان، خواستار معرفی تمامی عاملان قتل خاشقچی و تحویل آنها به دادگاه صالحه شد.

**«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا که تلاش دارد، مقام های ارشد سعودی به ویژه ولیعهد را در این جنایت بی گناه نشان دهد، مدعی شد: واشنگتن برای کشف حقایق بیشتر در این پرونده تلاش می کند و ما با رایزنی کنگره و دیگر کشورها برای مجازات عاملان این قتل اقدام می کنیم.
پمپئو اقدام نمایشی تحریم 17 تبعه سعودی به اتهام دست داشتن در قتل خاشقچی را یک گام مهم در این ارتباط دانست.

** «هدر نوئرت» سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در واکنش به تحریم وزارت خزانه داری این کشور مدعی شد: این گام نخست در پاسخ به قتل خاشقچی است و از عربستان می خواهیم که تحقیقات خود را ادامه دهد.

** «رند پال» سناتور جمهوری خواه آمریکایی با نمایشی خواندن این تحریم ها و صدور حکم اعدام برای پنج تن از متهمان قتل خاشقچی، خطاب به مخاطبان اش گفت: فکر می‌کنید وقتی آن‌ها نگران اعدام هستند، آیا برای‌شان اهمیت دارد که تحریم شوند یا نه؟
**باب کورکر» رئیس روابط خارجی مجلس سنای آمریکا که پیشتر ولیعهد عربستان و دیگر رهبران سعودی را تهدید به تحریم کرده بود، این بار نیز گفت: نسبت به مسیری که عربستان در حال گذر است، سخت نگرانیم و بر این باورم که باید بهای آن را بپردازد.

** بن کاردین (Ben Cardin) سناتور کارکشته و 75 ساله ایالت مریلند سنای آمریکا اعلام کرد: پذیرش این موضوع سخت است که خاشقچی به دست یک تیم عالیرتبه سعودی اما بدون توصیه به قتل رسیده است، اما این کار بدون توصیه و راهنمایی بن سلمان صورت گرفته باشد.
** «باب مندز» سناتور ارشد حزب دمکرات آمریکا، تحریم اتباع سعودی را تلاشی هماهنگ برای مخفی کردن جزئیات قتل خاشقچی دانست.
وی گفت: انتظار دارم که تمامی عاملان قتل خاشقچی مجازات شوند و برای این منظور تلاش خواهم کرد.
** «مارکو روبیو» سناتور جمهوری خواه آمریکا نیز در واکنش به تحریم وزارت خزانه داری این کشور گفت که باید تمام افراد مرتبط با قتل خاشقچی از جمله رهبران عالیرتبه سعودی مجازات شوند.
** «جین شاهین» (Jeanne Shaheen) سناتور نیوهمپشایر آمریکا، هم ضمن درخواست برای اعمال تحریم های بیشتر علیه رهبران سعودی و آمران قتل خاشقچی، گفت: چگونگی برخورد ما با این پرونده، اعتبارمان را در سطح جهان در بوته آزمایش قرار می دهد. 

** «کریستیا فریلند» وزیر امورخارجه کانادا با حمایت از تحریم اتباع سعودی از سوی آمریکا گفت که اتاوا اقدامات مشابهی بررسی می کند. 

** «مولود چاووش اوغلو» وزیر امورخارجه ترکیه نیز در واکنش به بیانیه دادستانی کل عربستان درباره قتل خاشقچی گفت که ادعای جدید ریاض درباره این جنایت قانع کننده نیست.
** «نعمان کورتلموش» نائب رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه پنجشنبه شب در واکنش به بیانیه دادستانی عربستان گفت: جراحتی این چنین عمیق با متهم کردن چند فرد محدود التیام نمی یابد، بلکه این امر مستلزم اجرای کامل عدالت و مجازات تمامی مسئولین دخیل در پرونده خاشقچی است.
** کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از اعمال تحریم 17 تبعه عربستان به دنبال قتل خاشقچی استقبال و اعلام کرد: باید اقدامات بیشتری در حمایت از روزنامه نگاران و مخالفان سعودی در پیش گیریم.

5252

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان