درباره سرویس هاست و دلیل ازکارافتادگی وبسایت بیشتر بدانید

یکی از عواملی که ممکن است بعد از ایجاد میزبانی وب بر روی وب‌سایت شما رخ دهد، از کار افتادن آن طی یک دوره زمانی است؛ یعنی اگر سرویس میزبانی به شما ضمانت کند که وب‌سایت احتمال ۹۹/۹ درصد بصورت آپ‌تایم (uptime) به کار خود ادامه دهد، بدین معنا نیست که وب‌سایتتان هیچوقت به وضعیت ازکارافتادگی (downtime) دچار نشود

درباره سرویس هاست و دلیل ازکارافتادگی وبسایت بیشتر بدانید

یکی از عواملی که ممکن است بعد از ایجاد میزبانی وب بر روی وب‌سایت شما رخ دهد، از کار افتادن آن طی یک دوره زمانی است؛ یعنی اگر سرویس میزبانی به شما ضمانت کند که وب‌سایت احتمال 99/9 درصد بصورت آپ‌تایم (uptime) به کار خود ادامه دهد، بدین معنا نیست که وب‌سایتتان هیچوقت به وضعیت ازکارافتادگی (downtime) دچار نشود. این مسئله‌­ای است که وب‌­مَسترها بطور متعدد با آن سروکار دارند؛ چرا که این مشکل باعث ایجاد اختلال در ترافیک اینترنت وب‌سایت و خریدوفروش آن می­‌شود. بنابراین چه عواملی باعث ایجاد این مشکل در سیستم میزبانی و سرویس هاست وب‌سایت شما می­­‌شود؟

انواع ازکارافتادگی وب‌سایت

بطور کلی دو نوع اختلال ازکارافتادگی وب‌سایت وجود دارد:

ازکارافتادگی بدون برنامه

همانطور که از نام آن مشخص است، این مشکل زمانی رخ می­‌دهد که وب‌سایت شما بدون هیچ هشدار یا اخطاری از کار می­‌افتد. عوامل زیادی باعث به‌وجود آمدن این نوع مسئله می­‌شوند؛ کامپونِنت­‌های معیوب، خطاهای انسانی، عوامل طبیعی و خرابی سخت‌افزار به دلیل مشکلات نرم‌افزاری، از جمله علل این نوع ازکارافتادگی محسوب می­‌شوند. بنابراین میزبان وب‌سایت شما قبل از رخ دادن این نوع وضعیت، به شما از طریق ارسال پیام یا شبکه­‌های اجتماعی، اطلاع می‌­دهند.

سرویس هاست

ازکارافتادگی با برنامه

این نوع ازکارافتادگی زمانی رخ می­‌دهد که فرآیند تعمیر یا بروزرسانی در حال اجرا باشد. در این مورد، سرویس هاست با ارسال یک هشدار مهم، شما را از این وضعیت مطلع می­‌کند.

معنای آپ‌تایم در سرویس هاست

آپ‌تایم در مقابل ازکارافتادگی قرار دارد و به زمانی که سیستم در حال اجرا و کار است، اشاره دارد؛ توانمندی سرورها، اتصال به اینترنت و پاسخگو بودن به پینگ­‌ها، از جمله ویژگی­‌های آپ‌تایم بودن یک سیستم است. نکته­‌ بسیار مهمی که باید آن را رعایت کنید، این است که شما باید قبل از اینکه هاست خود را انتخاب کنید، باید وضعیت آپ‌تایم آن را بررسی کنید؛ بنابراین هرچه وضعیت آپ‌تایم وب‌سایتتان بهتر باشد، وضعیت ترافیک اینترنت شما نیز بهتر خواهد بود.

مقدار آپ‌تایم بصورت درصد نمایش داده می‌­شود و عدد آن نشان ­دهنده میزان دسترسی کاربران به سرور است؛ میزبان‌های وب معتبر و قابل­ اعتماد، برنامه ­های مهم و اورژانسی­‌ای برای مقابله با ازکارافتادگی و از کار نیفتادن وضعیت آپ‌تایم در نظر دارند.

سرویس هاست

مقادیر درصدی آپ‌تایم نشان­ دهنده چه وضعیتی هستند؟

  • 90/99 درصد آپ‌تایم : بیانگر وجود احتمال حداکثر 1 ساعت وضعیت ازکارافتادگی در ماه
  • 95/99 درصد آپ‌تایم : بیانگر وجود احتمال حداکثر 30 دقیقه وضعیت ازکارافتادگی در ماه
  • 99/99 درصد آپ‌تایم : بیانگر وجود احتمال حداکثر 5 دقیقه وضعیت ازکارافتادگی در ماه

بنابراین هیچ سرویس هاست بطور 100 درصد از آپ‌تایم پشتیبانی نمی­‌کند. البته شاید بعضی مواقع بعضی وب‌سایت­ها در اینگونه هاست­‌ها، به مدت چند ماه به وضعیت ازکارافتادگی دچار نشوند، اما دیر یا زود به این وضعیت دچار می­‌شوند. پس بطور کلی فاکتورهای زیادی در رخداد این وضعیت، دخیل هستند؛ مانند اینترنت، قدرت، خرابی امکانات، مشکلات نرم‌افزاری، خطاهای انسانی و …

این مطلب را از دست ندهید:  راهنمای استفاده از خدمات از Resello.com با Payment24

البته وضعیت “نگهداری” (Maintenance) شامل آپ‌تایم نمی­‌شود. هنگامی که سرویس‌های میزبانی وب وضعیت آپ‌تایم خود را محاسبه می­‌کنند، وضعیت نگهداری (یا در دست تعمیر) را که توسط ازکارافتادگی رخ داده باشد، در محاسبه خود دخیل نمی­‌کنند؛ مثلاً زمانی که آنها بیان می­کنند که 99/9 درصد آپ‌تایم به کاربران ارائه می­دهند، بدین معناست که آنها وضعیت «نگهداری» را از این 99/9 درصد کسر کرده‌­اند.

سرویس هاست

عوامل مؤثر در آپ‌تایم

بطور کلی، دو عامل کلیدی و اصلی مؤثر در آپ‌تایم وجود دارد: نرم‌افزار و سخت‌افزار. سخت‌افزار بیشترین تأثیر را عوامل زیر دارد:

  • سرعت
  • گنجایش ذخیره­ سازی
  • عملکرد
  • قابلیت اطمینان

بنابراین قبل از انتخاب هر گونه سرویس هاست ، عوامل بالا را بررسی کنید و در نظر بگیرید.

تنظیمات سخت‌افزار

نوع حافظه ذخیره ­سازی، زیرساخت‌­ها، تعداد سی­‌پی­‌یوها و تعداد ارتباطات فراهم شده توسط ISP ها، از جمله عوامل سخت‌افزاری هستند که بر روی آپ‌تایم‌­ها، تأثیرات عمده‌­ای می­‌گذارند.

اگر سرویس میزبانی وب از زیرساخت­‌های دارای گنجایش بالا برخوردار باشد، می­‌تواند از جریان‌های سریع و قوی اینترنت پشتیانی کند. همچنین این عامل، تأثیر بسیاری در گسترش اطمینان وب‌سایت شما در آینده دارد. بنابراین اگر شما هاستی را انتخاب کنید که از زیرساخت‌­های قدرتمند و قابل‌­اعتمادی برخوردار باشد، این ضمانت را برای شما می­‌کند که در آینده وب‌سایت شما به هیچ مشکلی در این زمینه برنخورد.

سرویس هاست

تنظیمات نرم‌افزار

همانطور که سخت‌افزار تأثیر بسیاری در آپ‌تایم می­‌گذارد، نرم‌افزار نیز می­‌تواند بر روی آن تأثیر بگذارد؛ همچنین نرم‌افزار می‌­تواند بر روی عملکرد و سرعت آن نیز تأثیر بگذارد. سیستم عامل، برنامه­ نویسی، نسخه­‌ها و ریلیزها (release)، از جمله عوامل مؤثر نرم‌افزاری هستند که بر روی عملکرد وب‌سایت شما، تأثیرات غیر قابل انکاری می­‌گذارند.

اگر در زمینه برنامه­‌نویسی خوب عمل کرده باشید، به بهبود وضعیت آپ‌تایم کمک کرده‌­اید. در اینگونه موارد، نرم‌افزار برای مقابله با مشکلات احتمالی، از سیستم‌­های احتمالی مناسبی برخوردار خواهد بود. مطمئن شوید که سیستم هاست شما نرم‌افزار خود را بطور مکرر بروزرسانی کند، تا مشکلات به‌وجود آمده در نسخه­‌های پیشین خود را تعمیر کند.

بطور کلی، آپ‌تایم یکی از مهمترین عناصر در موفقیت وب‌سایت شما خواهد بود؛ پس سرویس هاستی را انتخاب کنید تا با داشتن ویژگی‌های استاندارد، به شما بهترین وضعیت آپ‌تایم ممکن را ارائه دهد.

هیچ‌کسی نمی­‌تواند شما را در برابر ازکارافتادگی حفظ کند یا تاوان آن را برای شما جبران کند؛ بنابراین برای انتخاب یک سرویس هاست واقعاً عالی، به نقدها و امتیازات آن استناد کنید، نه به ظواهر آن.

در این راستا، اگر قصد دانلود بازی‌ها و اپلیکیشن‌های پولی را دارید می‌توانید به راحتی و بدون دردسر با خرید گیفت کارت های مختلف از پیمنت24 از خدمات آن‌ها در سطح بین‌المللی استفاده کنید و با وارد کردن میزان اعتبار آن از خریدهای درون برنامه‌ای، سایت یا اپلیکیشن های پولی لذت ببرید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان