اتاق ایران روایت می‌کند

کدام عامل مانع بلندتری بر سر راه کسب و کار ایرانیان است؛ تحریم‌های ترامپ یا فساد مسئولین؟

موریانه‌های فساد بر پایه‌های اقتصاد سالم نفوذ کرده اند و عدم مبارزه جدی با فساد در این چند ساله باعث شده است تا پایه‌های اقتصاد سالم، نحیف‌تر از گذشته شوند

فسادموریانه‌های فساد بر پایه‌های اقتصاد سالم نفوذ کرده اند و عدم مبارزه جدی با فساد در این چند ساله باعث شده است تا پایه‌های اقتصاد سالم، نحیف‌تر از گذشته شوند. بررسی گزارش‌های پایش محیط کسب و کار نشان می‌دهد که در یک سال گذشته، مانع فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی از دیدگاه فعالان اقتصادی به مشکل جدی تری بر سر راه کسب وکار‌ها تبدیل شده است.
 
به گزارش تابناک اقتصادی، شاید محیط کسب و کار کشورمان از جانب تحریم‌های آمریکا ضربه‌هایی را خورده باشد و برخی موانع ایجاد شده بر سر راه کسب و کار‌ها در نتیجه تحریم‌های آمریکا به وجود آمده باشد، اما بیشتر این موانع نیز ارتباطی به تحریم‌های آمریکا نداشته و ندارد و ریشه این موانع و مشکلات به عوامل داخلی باز می‌گردند و از این موانع می‌توان با عنوان خودتحریمی‌ها یاد کرد.
 
اگر به گزارش‌های پایش محیط کسب و کار که توسط اتاق بازرگانی ایران به صورت فصلی تهیه و منتشر می‌شود نگاه کنیم ملاحظه خواهیم کرد که در فهرست 28 مولفه تاثیرگذار بر محیط کسب و کار، از این دست خود تحریمی‌ها کم نیستند. به عنوان نمونه یکی از این خودتحریمی ها، فساد و سوء استفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی می‌باشد.
 
در اهمیت موضوع فساد و تاثیرگذاری آن بر کسب و کار‌ها همین بس که جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان فارس طی مصاحبه‌ای در مورخه 19 مرداد 1397 اعلام کرد که فساد از موانع اساسی فضای کسب و کار و جذب سرمایه گذاری در کشور است به طوری که بیش از سایر بخش ها، اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده است.
 
بررسی گزارش‌های پایش محیط کسب و کار در طول یک سال و نیم گذشته نشان می‌دهد که از دیدگاه فعالان اقتصادی مانعی به نام فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی رفته رفته به مانع جدی تری بر سر راه کسب و کار‌ها تبدیل شده است. نمودار زیر که از گزارش‌های پایش محیط کسب و کار استخراج شده است به خوبی این موضوع را نشان می‌دهد. هر چه عدد مولفه به ده نزدیکتر باشد، نشان دهنده آن است که مولفه و مانع مورد نظر به مشکل جدی تری بر سر راه کسب وکار‌ها تبدیل شده است و هر چه این عدد به صفر نزدیکتر باشد نشان دهنده آن است که مانع و مولفه مورد نظر از دیدگاه فعالان اقتصادی تاثیر چندانی بر کسب و کار‌ها نداشته است. همان گونه که ملاحظه می‌شود در حالی که فعالان اقتصادی به مولفه و مانعی به نام فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی در بهار 1396 نمره 6.16 داده اند، این نمره در تابستان 1397 با رشدی 18 درصدی به عدد ده (بدترین ارزیابی ممکن) نزدیکتر شده و به 7.28 رسیده است.
 
فساد
 
گزارش‌های پایش محیط کسب و کار نشان می‌دهند که در حالی که از نظر فعالان اقتصادی مولفه فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی در بهار 1396 در بین 28 مولفه موجود به عنوان دهمین عامل تاثیرگذار بر محیط کسب و کار مطرح بوده است، این عامل در تابستان 1397 به پنجمین عامل تاثیرگذار بر محیط کسب و کار‌ها تبدیل شده است. این موضوع به نوعی نشان دهنده آن است که فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی از دیدگاه فعالان اقتصادی در یک سال و نیم گذشته بیشتر شده است.
 
البته از دیدگاه فعالان اقتصادی میزان تاثیرگذاری این مولفه بر محیط‌های کسب و کار در استان‌های مختلف متفاوت بوده است. نمودار زیر نشان می‌دهد که مولفه فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی در تابستان 97 در استان چهار محال و بختیاری در مقایسه با سایر استان‌ها مشکل و مانع جدی تری بر سر راه کسب و کار‌ها بوده است. همچنین این مولفه از دیدگاه فعالان اقتصادی استان سمنان در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر بر روی محیط کسب و کار این استان تاثیرگذار بوده است.
 
فساد
 
در انتها باید یک بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که برخی موانع و مشکلات موجود بر سر راه کسب و کار‌ها اصلاً ارتباطی به آمریکا و تحریم‌های آن ندارد بلکه این عوامل و موانع ریشه در داخل کشور دارند و مسئولین باید تلاش نمایند تا این موانع را از سر راه کسب و کار‌ها بردارند. به عنوان نمونه همان گونه که ملاحظه شد مولفه فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی رفته رفته در طی یک سال و نیم اخیر به مانع جدی تری بر سر راه کسب و کار‌ها تبدیل شده است که این نشان می‌دهد باید مبارزه با فساد به شکل جدی تری از گذشته باید دنبال شود و به تعبیر رهبر انقلاب با این اژد‌های هفت سر مبارزه جدی تری گردد.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان