اذعان صهیونیستها به درماندگی در برابر حماس

خبرگزاری مهر: جنگ کوتاه اخیر میان مقاومت فلسطین و اشغالگران تاثیرات زیادی در زمینه امنیتی و سیاسی و رسانه ای بر رژیم صهیونیستی داشته است و بیشتر رسانه های عبری در تحلیل ها خود با اشاره به جنگ هفته گذشته قدرت بازدارندگی اسرائیل را نه فقط در حال خورده شدن بلکه در حال پنهان شدن دانسته اند.

احدی در داخل رژیم صهیونیستی و خارج از آن منکر سیلی که تل آویو در درگیری اخیر با گروههای مقاومت در غزه دریافت کرده، نیست. در واقع عملیات شکست خورده نیروهای ویژه رژیم صهیونیستی در خانیونس تبعات سنگینی را برای مقامات تل آویو به دنبال داشت به گونه ای که مقاومت فلسطین دست به حملات فرسایشی ضد صهیونیستها زد.

عملیات خانیونس به مثابه شکست امنیتی، جاسوسی و سیاسی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود. این درگیری کوتاه میان گروههای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی هم قدرت نمایی مقاومت فلسطین را آشکار ساخت هم ضعف و ناکارآمدی گنبد آهنین رژیم صهیونیستی.

صهیونیستها از شکست در برابر مقاومت سخن می گویند

در این میان «تزیکا فوگل» ژنرال احتیاط رژیم صهیونیستی و فرمانده اسبق منطقه جنوب ارتش این رژیم به معاریو گفت: «اوضاع امنیتی که اسرائیل در آن به سر می برد؛ بزرگترین اهانت به آن از زمان جنگ اکتبر 1973 است زیرا به نظر می رسد که سیاستمداران به آینده اسرائیل توجهی ندارند و سرگرم بازی های سیاسی هستند و حتی بنیامین نتانیاهو داستان توهمی غیرقابل قبول تحویل ما می دهد.

وی افزود: پس از درگیری اخیر با حماس ما ستاره داود و رنگ آبی را از پرچم اسرائیل حذف کردیم و فقط رنگ سفید به نشانه تسلیم، باقی مانده است. ما کلا قدرت بازدارندگی را از دست داده ایم و حماس موفق به تحقق قدرت بازدارندگی در برابر اسرائیل بیش از ما شد. ما در وضعیت حقارت بار امنیتی به سر می بریم که از سال 1973 تاکنون شاهد آن نبوده ایم.

فوگل اعلام کرد: درگیری اخیر در غزه نشان داد که اسرائیل فاقد توان، و بدون جدول عملیاتی است. ما باید رهبران حماس، خانه ها، خودروها، خانواده های آنرا هدف قرار می دادیم و آنها را در حالت ترس ناشی از ترور رهبرانشان قرار می دادیم تا آنها مایل به زندگی زیر زمینی شوند بدون اینکه گلوله ای به سوی ما شلیک کنند.

وی با اشاره به تغییر و تحولات خاورمیانه گفت: خاورمیانه شاهد دشمنان جدید مانند حزب الله در شمال و حماس در جنوب اسرائیل است و آنها به ما می نگرند که چگونه به آنها واکنش نشان دهیم. اسرائیل با سه کشور عربی پنجاه سال قبل یعنی جنگ ژوئن سال 1967 مقابله کرد و همه را شکست داد اما امروز نمی توانیم که نبرد را با حماس به نفع خود تمام کنیم
ژنرال تزیکا فوگل: اسرائیل با سه کشور عربی پنجاه سال قبل یعنی در سال 1967 مقابله کرد و همه را شکست داد اما امروز نمی توانیم که نبرد را با حماس به نفع خود تمام کنیم
. حماس می توانست که اتوبوس حامل 50 نظامی را هدف قرار داد اما آنرا ترجیح نداد و جنگ فرسایشی با اسرائیل را برگزید».

همزمان شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که این رژیم درس دردناکی از شکست عملیات نیروهای ویژه اسرائیلی در شهر خانیونس واقع در جنوب نوارغزه گرفت.

این شبکه گزارش داد که بعد از گذشت 13 سال از عقب نشینی رژیم صهیونیستی از نوارغزه، اسرائیل دست از عملیات امنیتی مخفیانه خود در این منطقه برنداشت. عملیات امنیتی اخیر در غزه یک درس دردآور برای اسرائیل برجای گذاشت.

شبکه 2 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که مقامات صهیونیست به میزان زیادی توقع داشتند این عملیات موفقیت آمیز باشد به طوری که افسران صهیونیست تاکید کرده بودند این عملیات صد در صد نتیجه بخش خواهد بود.

از سوی دیگر «یوآف لیمور» کارشناس نظامی و تحلیلگر امور امنیتی روزنامه اسرائیل الیوم نیز گفت: « ما هفته دیوانه وار و اخبار هیستری وار آن را سپری کردیم. تحولات با آتش بس در غزه شروع و سپس اشتباه راهبردی عملیات امنیتی پیچیده ادامه یافت تا اوضاع بحرانی شود و تبادل اتهامات منجر به تنش نظامی خطرناک شود که در نهایت به استعفای آویگدور لیبرمن وزیر جنگ و چه بسا اعلام موعد انتخابات اسرائیل منتهی شد.

وی افزود: برنده تحولات هفته گذشته حماس بود. حماس حملات بیشتری از آنچه به آن وارد شد را به ما وارد کرد و اطراف غزه و شهرک های آن شاهد حملات موشکی سنگین بود. اما اوج دستاورد حماس در تصویر ذهنی بود و آن موضوعی مهم در خاورمیانه است که زبان حالش این است که
یوآف لیمور تحلیلگر روزنامه اسرائیل الیوم: کورنت بر کابینه غلبه کرد
کورنت بر کابینه غلبه کرد.

لیمور در ادامه گفت: دو روز درگیری نظامی دستاوردهای زیادی برای حماس داشت که خطرناکترین آن استعفای لیبرمن بود و قبل از آن لو رفتن عملیات نیروهای اسرائیلی در خانیونس بود. تصور کنید که اگر تعداد کشته شدگان و ربوده شدگان اسرائیلی افزایش یابد نتیجه چگونه خواهد بود. عملیات با وجود این که حماس یکی از فرماندهان خود را از دست داد ،شکست خورده تلقی می شود.

وی تاکید کرد: عملیات شکست خورده اسرائیل به حماس اجازه دست زدن به حملات موشکی به اسرائیل را داد. حماس تمایلی برای ورود به جنگ فراگیر را نداشت و حملات جزیی آن به اطراف غزه گواه آن است هر چند که دست به حملات موشکی سنگین زد و قریب به 500 موشک ظرف دو روز شلیک کرد. حماس خواست که اتوبوس را پس از پیاده شدن نظامیان اسرائیلی از آن هدف قرار دهد و هدفش رساندن پیام به اسرائیل بدون کشتن اسرائیلی های بیشتر از بیم واکنش شدید اسرائیل بود.

قدر مسلم آن است که دور جدید از درگیری میان مقاومت فلسطین در غزه با نظامیان رژیم صهیونیستی به تثبیت و تقویت معادله بازدارندگی و خورده شدن توان بازدارندگی رژیم صهیویستی منجر شد. مقاومت موفق شد که محاصره را به بحران و بن بستی برای تل آویو تبدیل کند و اردوی اسرائیلی ها را به هم بریزد و این تاثیرات مثبتی به نفع خط مقاومت در درگیی متوالی با صهیونیستها دارد.

تحلیل هایی که از سوی صهیونیستها به ویژه نظامیان این رژیم مطرح می شود؛ اوج پریشان حالی و درماندگی مقامات تل آویو در برابر جنبش های مقاومت نشان می دهد حال با توجه به اینکه یک عملیات شکست خورده روی دست صهیونیستها مانده و تبعات آن همچنان قربانی می گیرد و احتمال دارد که همانند سیل ویرانگر نتانیاهو را هم با خود ببرد و سرنوشت مشابه اولمرت پس از جنگ 33 روزه ضد لبنان برای نتانیاهو رقم بزند یک سئوال اساسی مطرح می شود که مقاومت حماس که تحت محاصره است و تجهیزات و امکانات نظامی کمتری در مقایسه با حزب الله لبنان در اختیار دارد؛ می تواند این بلای امنیتی، اطلاعاتی و سیاسی را برای رژیم صهیونیستی رقم بزند چرا مقامات این رژیم همواره بر طبل جنگ بر حزب الله لبنان می کوبند؟!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان