ریشه های مشترک و ۵۰ سال رقابت

پرسپولیس-پیکان از ۱۳۴۸ تا ۱۳۹۷

تیم های پرسپولیس و پیکان سرانجام فردا دوشنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند تا بعد از چند روزپرحاشیه بازهم یک مسابقه جذاب لیگ برتر فضا را عوض کند.

به گزارش" ورزش سه" پرسپولیس و پیکان- تا این زمان- فردا در ورزشگاه آزادی برگزار می شود. مسابقه ای عقب افتاده از هفته نهم رقابت های لیگ برتر که صحبت از تعویق مجدد آن هم بود. با این حال در هوای سرد اینروزهای تهران که البته آفتاب امروز کمی آن را قابل تحمل تر کرده ساعت 16:30 فردا می توانیم شاهد مسابقه دو تیمی باشیم که به نوعی ریشه های مشترکی دارند.


پرسپولیس و پیکان در زمانی از تاریخ به هم رسیدند، یکی شدند و بعد از آن پرسپولیس که قوی تر بود ماند و پیکان سال ها از نظرها پنهان بود. با این حال امروز شاید پیکان و پرسپولیس بیشتر فامیل هایی باشند که اجداد نزدیک و یا جد مشترک داشته اند اما امروز بعد از گذشت سال ها هیچ احساس قرابتی باهم ندارند.


در پیچ و تاب تاریخ


فوتبال ایران در تیرماه سال 1346 با یک اتفاق مهم روبرو شد و آن انحلال باشگاه بزرگ شاهین و قدرتمندترین باشگاه فوتبال ایران در آن دوران بود. با این وجود و در حالی که بازیکنان مطرح شاهین با پیشنهادات خوبی از سوی غول های آن زمان یعنی پاس و عقاب و راه آهن دریافت کرده بودند در زمستان سال 1346 یعنی درست پنجاه و یک سال قبل برای اینکه روح یکپارچه شاهین زنده بماند پرسپولیس متولد شد و همه بازیکنان شاهین به این تیم رفتند.


دو سال بعد و در حالیکه تولید اتومبیل پیکان در ایران رسما آغاز شد، برای تبلیغ و به شهرت رساندن محصولات این کارخانه ، تمام بازیکنان پرسپولیس به طور قرضی به تیم پیکان که یک تیم نوپای آماتور بود پیوستند و جالب است که روح شاهین اینبار در کالبد این باشگاه دمیده و به آن زندگی داد. با این حال تمام بازیکنان پرسپولیس به غیر از دو نفر در سال 1348 به پیکان رفتند. آن دو بازیکن عزیز اصلی و محمود خوردبین بودند که یکی از شاهین آمده بود و دیگری بازیکن خود پرسپولیس بود. خوردبین که قبل از کوچ شاهینی ها به این تیم در پرسپولیس حضور داشت همانجا ماند همراه با تیم جوان پرسپولیس در آن فصل یازدهم شد در حالی که پیکان با ستاره های پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید. جالب است که در آن فصل پیکان در بازی رودررو پرسپولیس را شکست داد و گل آن بازی را علی پروین هافبک جوان پیکان به ثمر رساند که از کیان به این تیم آمده بود. ستاره های پرسپولیس سال بعد به خانه بازگشتند و یک هدیه بزرگ با خودشان آوردند و آن علی پروین بود. پروین از آن سال به پرسپولیس آمد و بخش مهمی از افتخارات این باشگاه با او به دست آمد.


626 جدال پرسپولیس و پیکان


دو تیم پرسپولیس و پیکان تا قبل از بازی فردا 26 بار با یکدیگر جدال کرده اند که در این مسابقات  پرسپولیس 18 بار به پیروزی رسیده است. 5 بازی دو تیم مساوی شده و 3  بارهم پیکان توانسته به برتری برسد.


اولین بردها


اولین برد پرسپولیس برابر پیکان در لیگ برتر اولین دوره رقم خورد که این تیم توانست با نتیجه دو بریک پیکان را شکست بدهد. در این بازی بهنام ابوالقاسم پور و امیرحسین اصلانیان برای پرسپولیس و علی اصغر مدیرروستا برای پیکان گلزنی کردند.


اما اولین برد پیکان در سومین  دوره لیگ برتر رقم خورد که این تیم توانست در بازی برگشت با نتیجه دو بر یک پرسپولیس را شکست بدهد. کریم باقری از روی نقطه پنالتی برای پرسپولیس و محمدعلی ابراهیمیان و بهمن طهماسبی برای پیکان گلزنی کردند.


پرگل ترین بازی ها


در پنجمین دوره لیگ برتر تیم پیکان در یک بازی پرگل و جذاب توانست پرسپولیس را با نتیجه 4 بر سه شکست دهد. این یکی از زیباترین و جذاب ترین مسابقات تاریخ دو تیم است. در این بازی مهرزاد معدنچی (پنالتی)، فراز فاطمی و کریم باقری سه گل پرسپولیس را زدند و برای پیکان میثم خسروی، محسن بیاتی نیا، ایمان حیدری و محمدرضا طهماسبی (پنالتی) گلزنی کردند. اما در هشتمین دوره رقابت های لیگ برتر و در بازی رفت دو تیم به تساوی دو بر دو رسیدند. در این بازی ابراهیم توره مهاجم وقت پرسپولیس هردوگل این تیم و ایمان حیدری و محمدرضا طهماسبی نیز گل های پیکان را به ثمر رساندند.


سنگین ترین شکست ها


یکی از سنگین ترین شکست های دو تیم در بازی برگشت لیگ نهم رقم خورد که پرسپولیس با نتیجه سه بریک حریف را مغلوب کرد. کریم باقری، محسن خلیلی و مدافع پیکان برای پرسپولیس و جهانگیر عسگری هم برای پیکان در این بازی گل زدند.

پیکان اما یک سال بعد انتقام این شکست را گرفت و در بازی رفت با نتیجه سه بر صفر پرسپولیس را برد و سنگین ترین شکست این تیم در جدال های رودررو را رقم زد. جهانگیر عسگری ، میثم رضاپور و علیرضا عباسفر سه گل پیکان را زدند. در بازی برگشت ولی پرسپولیس با نتیجه 5 بر یک پیکان را برد و یکی از بهترین بردهایش را برابر این تیم رقم زد. در این مسابقه جذاب حسین بادامکی(2بار)، مازیار زارع، مجتبی شیری و مرحوم هادی نوروزی بودند و تک گل پیکان را هم علی قربانی به ثمر رساند. اما سنگین ترین شکست دوتیم در لیگ دوازدهم و در مسابقه رفت رقم خورد که پرسپولیس توانست با نتیجه 6 بر صفر حریفش را مغلوب کند. در این بازی کریم انصاریفرد هت تریک کرد و محمد قاضی، محمد نوری،  و علیرضا نورمحمدی دیگر گل های پرسپولیس را به ثمر رساندند.


گل های رد و بدل شده: 48 به 24

در 26 جدال رودروی دوتیم پرسپولیس 48 گل و پیکان 24 گل به ثمر رسانده اند و این یعنی پرسپولیس دوبرابر پیکان در بازی های رودررو گل زده است.


بهترین گلزنان پرسپولیس و پیکان


کریم انصاریفرد و محسن خلیلی هرکدام با 4 گل زده در بازی های رودررو بهترین عملکرد را داشته اند و هر دوبازیکن مهاجمان پرسپولیس بوده اند. انصاریفرد البته در یک بازی هت تریک کرده است اما خلیلی این گل ها را در 4 بازی به ثمر رسانده است. کریم باقری، محمد نوری، علی علیپور، مهدی طارمی از پرسپولیس و ایمان حیدری از پیکان نیز بازیکنان 3 گله جدال های رودررو هستند. علی اصغرمدیرروستا، بهمن طهماسبی، محمدرضا طهماسبی، علی قربانی، جهانگیر عسگری از پیکان و امیرحسین اصلانیان، ابراهیم توره، حسین بادامکی نیز از پرسپولیس بازیکنان دو گله هستند.


لیگ هجدهم؛ میانگین سنی


دو تیم اما در لیگ هجدهم همانطور که گفته شد برای بیست و ششمین بار به مصاف هم می روند. این در حالی است که میانگین سنی پرسپولیس در این فصل 25.4 و میانگین سنی تیم پیکان 25.3 است که نشان می دهد پیکان 0.1 سال جوانتر از پرسپولیس است.


خارجی های: سه بر یک


تیم پیکان در این فصل فقط یک بازیکن خارجی دارد و آن مگنو باتیستا هافبک برزیلی این تیم است و پرسپولیس نیز سه بازیکن خارجی به نام های بشار رسن، بوژیدار رادوشوویچ و گادوین منشا را در اختیار دارد.


6 جدال برانکو با پیکان


برانکو ایوانکوویچ از زمان حضورش در ایران به عنوان سرمربی پرسپولیس، 6 بار با پیکان جدال داشته است که در این مسابقات 4 برد ، 1 مساوی و 1 باخت به دست آورده است. او با پرسپولیس 7 گل زده و 2 گل خورده و 13 امتیاز و میانگین 2.17 امتیاز عملکرد خوبی برابر پیکان داشته است. البته یکی از بردهای برانکو برابر پیکان در جام حذفی به دست آمده است.


هشتمین جدال پروفسور و آقا معلم


بازی فردا هشتمین جدال مستقیم برانکو ایوانکوویچ و مجید جلالی است. این دو اولین بار در لیگ چهاردهم  و در هفته بیست و هفتم با هم و در بازی پرسپولیس و سایپا با هم دیدار کردند که این بازی با نتیجه دو بر دو به پایان رسید. با این وجود در هفت بازی دو تیم 3 مساوی ، دو برد و دو باخت برای برانکو به دست آمده است. بازی فردا اگر با برد یکی از دو مربی به پایان برسد آن وقت جلالی یا برانکو از نظر برد به برتری خواهد رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان