سیستان و بلوچستان کلکسیونی از پدیده‌های مخرب جوی است

ایرنا نوشت:  مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: این استان به دلیل همجواری با اقیانوس، کویر و کوهستان یک منطقه بلاخیز بوده و تقریباً با همه پدیده های مخرب جوی و مخاطرات ناشی از آن درگیر است.

سیستان و بلوچستان کلکسیونی از پدیده‌های مخرب جوی است

 محسن حیدری روز یکشنبه در دیدار با مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: این استان با اکثر قریب به اتفاق پدیده های مخرب جوی نظیر بارش های سنگین، سیل، صاعقه، تگرگ، توفان گردوخاک، طوفان حاره ای، خشکسالی، یخبندان، موج های گرمایی و گرمازدگی رو به رو است.

وی ادامه داد: پتانسیل تشکیل سیل، توفان گردوخاک و خشکسالی در نواحی مختلف استان به دلیل وجود بسترهای تشکیل و وقوع آن‌ها بالاست.

​مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از یک طرف وسیع ترین چشمه های تولید گردوغبار داخلی و خارجی در شمال و غرب استان فعال است و از طرف دیگر به دلیل وجود ناهمواری های فراوان در جنوب و مرکز استان، سیل های زیادی با وجود بارندگی های کم جاری می شود.

حیدری خشکسالی را مخاطره خاموش و مداوم سال های اخیر استان نام برد و گفت: بر اساس شاخص بارش، تبخیر و تعرق استاندارد شده دوره 10 ساله منتهی به مهرماه امسال 100 درصد مساحت استان درگیر با خشکسالی است که 86.6 درصد آن از نوع خشکسالی بسیار شدید است.

کاهش بارش ها در 50 روز نخست سال زراعی جدید 
مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: با وجود اینکه سال زراعی گذشته تنها 29.5 میلی متر باران در سیستان و بلوچستان بارید و 95 میلی متر کسری بارش داشتیم، در حدود 2 ماه سپری شده سال زراعی جدید نیز با کاهش 38 درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری به نیازی های اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: تنها 2 ایستگاه سنجش گردوغبار وضعیت کیفی هوای استان را پایش می کنند که با توجه به گستردگی استان و مساحت درگیر با پدیده های خاکدار، بسیار ناکافی است.

وی افزود: امسال در فصل فعالیت سامانه آب و هوایی مونسون هند بارش های رگباری زیادی در نواحی مرکزی و جنوبی استان رخ داد که به سبب آن ها چندین سیلاب این مناطق را فرا گرفت، اما به دلیل اینکه اکثر این بارش ها در خارج از ایستگاه ها اتفاق افتاد، بخش اندکی از میزان بارش ها ثبت شد. این نشان می دهد که تعداد ایستگاه های باران‌سنجی استان بسیار کم است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: چند سال است که برنامه تأسیس ایستگاه هواشناسی در تفتان، کوهک، سیرکان و تعدادی از مناطق استان در برنامه هواشناسی استان است اما به دلیل محدودیت های اعتباری موفق به خریداری تجهیزات نشده ایم، اکنون نیز اعتبارات ما حتی به اندازه خرید یک ایستگاه هواشناسی خودکار نیست، چراکه قیمت آنها با نوسانات نرخ ارز چندین برابر شده است.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با وجود نقش هواشناسی در کاهش ریسک وقوع و مدیریت بحران و همچنین وظایف ذاتی آن در پیش بینی مخاطرات جوی، امکانات فعلی پاسخگوی نیازهای استان نیست.

حیدری تصریح کرد: انتظار می رود تا از محل منابع ماده (10) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور اعتباراتی برای تقویت شبکه پایش هواشناسی استان مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر ضرورت توسعه ایستگاه های سنجش گردوغبار و هواشناسی سطح استان تأکید کرد و گفت: نقش هواشناسی در مدیریت بحران، جلوگیری از بحران و تصمیم گیری در حین بحران غیر قابل انکار است و سعی مدیریت بحران بر تأمین برخی نیازهای این اداره کل از محل منابع مدیریت بحران است. 

عبدالرحمان شهنوازی ادامه داد: سیستان و بلوچستان همواره با تنش های آبی، توفان های گردوغباری، سیل و بسیاری از پدیده های مخرب جوی درگیر است که تقویت و توسعه هواشناسی استان با وجود این شرایط الزامی و ضروری است.
46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان