برنامه‌های گسترده مدارس برای آموزش مهارت‌های خودمراقبتی

وزیر آموزش‌وپرورش به مناسبت هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گفت: برنامه‌های گسترده‌ای را در مدارس کشور برای آموزش مهارت های خودمراقبتی، توانمندسازی‌ دانش‌آموزان، والدین و کارکنان اجرا می‌کنیم.

برنامه‌های گسترده مدارس برای آموزش مهارت‌های خودمراقبتی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید محمد به بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش به مناسبت برگزاری هفته «مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی» در سطح مدارس کشور پیامی صادر کرد.

این پیام به شرح زیر است:

در عصر حاضر، نظام تعلیم و تربیت، خانواده‌ها،کارشناسان، سازمان و رسانه‌ها با پرسش‌هایی روبرو هستند که پاسخگویی به آن ها نیازمند اندیشه، دانش و مهارت‌هایی خاص است، چگونه می‌توان از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر محافظت کرد؟ موثرترین راهکار توانمندساختن کودکان و نوجوانان برای رویارویی و مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر چیست؟ در مقایسه با حجم فزاینده و رو به رشد مخاطرات روانی اجتماعی تهدید کننده کودکان و نوجوانان در زمینه آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر چه باید کرد؟

بررسی شواهد و تجربیات اخیر در ایران و  کشورها نشان می‌دهد که راهکارهای شناخته شده محافظت از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر از این قرارند: آموزش مهارت‌های اجتماعی به کودکان و نوجوانان و توانمندسازی آنها برای مواجهه موثر با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر.

آموزش مهارت‌های فرزندپروری به والدین و آگاه ساختن آنها در مورد خطراتی که فرزندانشان را تهدید می‌کند. شناخت مخاطرات و عوامل مخاطره آمیز کودکان و نوجوانان و کوشش برای کنترل و کاهش آنها. شناسایی کودکان و نوجوانان در معرض خطر و ارائه خدمات مورد نیاز درمان، مشاوره و مددکاری  به ایشان، طراحی فرصت‌های مناسب و با نشاط از طریق فعالیت جایگزین فرهنگی، هنری و ورزشی برای کودکان و نوجوانان. اجتماعی ساختن مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر به عنوان یک رسالت همگانی اجتماعی و فرهنگی.

وزارت آموزش و پرورش با هدف مبارزه فراگیر با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر تهدید‌کننده دانش‌آموزان در کنار کوشش برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی در بین دانش‌آموزان برنامه‌های گسترده‌ای در سطح مدارس کشور شامل طیف متنوعی از برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و مراقبتی در قالب برنامه‌های مختلف آموزش مهارت های خودمراقبتی، توانمندسازی‌دانش‌آموزان، والدین و کارکنان، اجرای فعالیت‌های فرهنگی ترویجی، اجرای برنامه‌های مبتنی بر مشارکت دانش‌آموزان وخدمات مربوط به شناسایی و توانمندسازی دانش‌آموزان در معرض خطر در دست اجرا دارد. علاوه بر این با راه‌اندازی شبکه تعاملی آموزش و پرورش، ظرفیت ارزشمندی  برای گسترش و فراگیری آموزش‌های توانمندسازی و مهارت‌آموزی در زمینه سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فراهم آمده است که فیلم‌های آموزشی و ترویجی پیشگیرانه برای دانش‌آموزان، والدین و کارکنان بر روی شبکه تعاملی به نمایش گذاشته می‌شود.

برگزاری هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی یکی از اقداماتی است که وزارت آموزش و پرورش با هدف گسترش نهضت فرهنگی و اجتماعی پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح مدارس کشور برگزار می‌کند زیرا مدرسه کانون تمرکز سرمایه‌گذاری‌های کشور برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و نقطه تمرکزی برای طراحی و توسعه مداخلات به موقع در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر و ارائه خدمات مختلف در رویدادهای مربوط به فوریت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان است.

در این فرصت مغتنم، هفته مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی را گرامی می‌دارم و ضمن اعلام آمادگی جهت گسترش همکاری برای افزایش ظرفیت مداخلات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در سطح مدارس کشور از خانواده‌های عزیز، همکاران گرامی، سازمان‌ها و  رسانه‌ها در همکاری و حمایت از برنامه‌ها و فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش، تشکر و قدردانی می‌کنم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان