مقام یمنی خطاب به شورای امنیت:

بحران آب در کشورهای عربی جدی است

بحران آب در کشورهای عربی جدی است
به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه از قاهره، ابوزید که در حاشیه نشست شورای آب کشورهای عربی در مصر سخن می گفت، تاکید کرد: بحران آب در جهان عرب روشن است و نیازی به توضیح ندارد، چرا که ما تنها یک درصد کل آب های شیرین دنیا را در اختیار داریم.
وی خاطرنشان کرد: سرچشمه بیش از 60 درصد آب رودخانه ها در سرزمین های عربی در خارج از این کشورها قرار دارد و 40درصد جمعیت کشورهای عربی، در مناطق بی آب زندگی می کنند.
وی بدون اشاره به نام کشوری تصریح کرد: ذخایر آبی 14کشور عربی بسیار اندک است، به همین خاطر باید در این زمینه برنامه راهبردی تهیه شود.
شورای آب کشورهای عربی به عنوان یک سازمان منطقه ای مستقل سال 2004 پایه گذاری شد. دفتر این شورا در قاهره قرار دارد و هدف آن درک عمیق و بهینه سازی منابع آبی برای ساکنان کشورهای عربی است.
«میساء یوسف» رئیس کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (ESCWA) اردیبهشت ماه گذشته نیز، با اشاره به این که کشورهای عربی پنج برابر دنیا آب مصرف می کنند هشدار داد که آن ها به زودی با بحران کم آبی مواجه خواهند شد.
از مجموع ذخیره آب های شیرین جهان 8 . 77 درصد به صورت یخ و 21 درصد به صورت آب های زیرزمینی است و فقط 6 / 0 درصد از آب شیرین جهان نیازهای روزانۀ بیش از هفت میلیارد انسان را در بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی و غیره تامین می کند.
کشورهای عربی هر چند مساحتی معادل یک دهم خشکی های کره زمین را دارند، ولی با داشتن حدود یک درصد آب های سطحی و 2 درصد از آب های بارانی جهان، جزء کشورهای کم آب در جهان به شمار می روند.
شبس**9363**1613
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان