عربستان صادرات نفت به آمریکا را کاهش می‌دهد

عربستان سعودی صادرات نفت خود به ایالات‌ متحده را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این اقدام برای تقویت قیمت‌های نفت که به تازگی به شدت سقوط کرده‌اند، صورت گرفته باشد.

به گزارش مهر به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، عربستان سعودی صادرات نفت خود به ایالات‌متحده را کاهش می‌دهد. به نظر می‌رسد این اقدام برای تقویت قیمت‌های نفت که به تازگی به شدت سقوط کرده‌اند، صورت گرفته باشد.

این اقدام، عربستان سعودی را در موضع مخالفت شدید با ترامپ قرار می‌دهد که بارها خواهان کاهش قیمت انرژی برای آمریکایی‌ها شده بود و اوپک و عربستان سعودی را مسئول بالا بردن قیمت‌ها می‌دانست.

طبق تحلیل داده‌های شرکت ردیابی نفت‌کش کلیپردیتا، سعودی‌ها نفت کمتری را برای کشتی‌هایی که به سوی آمریکا رهسپار شدند، بارگیری کردند. تخمین میزان نفت بارگیری شده طبق این داده‌ها نشان می‌دهد که واردات نفت خام سعودی توسط آمریکا، به کمترین میزان تاریخ خود خواهد رسید.

فرستادن نفت کمتر به آمریکا به معنای این است که میزان ذخایر نفت خام آمریکا به زودی افت خواهند کرد و افت ذخایر نفت، قیمت‌ها را بالا خواهد برد.

این همان تاکتیکی است که سعودی‌ها در سال گذشته برای تقویت استراتژی اصلی خود، که کاهش هماهنگ تولیدات توسط اوپک و روسیه بود، به کار گرفتند و با خارج کردن نفت اضافی از بازار، قیمت‌ها را بالا بردند.

این مانور نشان می‌دهد که چگونه تلاش‌های عربستان سعودی برای مدیریت بازار نفت، تکامل پیدا کرده است. در طول بازه 2014-2016 که قیمت‌های نفت سقوط کرده بود، تاجران هر هفته به دقت داده‌های مربوط به میزان ذخایر نفت خام آمریکا را زیر نظر داشتند تا ببینند که مازاد عرضه جهانی در حال رشد است یا در حال کمتر شدن می‌باشد. عربستان، به عنوان بزرگترین صادرکننده جهان، عربستان سعودی متوجه شده است که می‌تواند این داده‌ها را به سمتی هدایت کند که قیمت‌های نفت را بالا ببرند.

مت اسمیت، رییس تحقیقات کلیپردیتا، می‌گوید: کاهش صادرات به آمریکا در سال 2017 هم به خوبی برای سعودی‌ها جواب داد و علت آن هم این بود که با توجه به این که داده‌های آمریکا بسیار شفاف و بسیار سر موقع منتشر می‌شوند، مردم می‌توانند شاهد روند کاهش ذخایر باشند.

هفته گذشته وزیر انرژی عربستان سعودی در مورد مازاد عرضه جهانی در بازارهای نفت هشدار داد و اعلام کرد که باید تولیدات کاهش داده شوند، اما این با واکنش ترامپ در توییتر برای اعلام مخالفت با این برنامه، روبرو شد.

اما این بار احتمالا عربستان و اوپک تحت تاثیر کمپین فشار ترامپ قرار نخواهند گرفت. در روزهای اخیر، اسمیت و سایر تحلیل‌گران نفتی ادعا کرده‌اند که ترامپ در ابتدای سال، اوپک و متحدانش را برای افزایش تولید فریب داده است.

ترامپ با تهدید به تحریم ایران، همه را متقاعد کرد که بازارهای نفت با محدودیت در عرضه روبرو می‌شوند و سپس با اعطای معافیت به بزرگترین خریداران نفت ایران، باعث شد که بازارها با افزایش عرضه و در نتیجه کاهش شدید قیمت روبرو شوند.

داده‌های کلیپردیتا نشان می‌دهد که سعودی‌ها این ماه 600 هزار بشکه در روز نفت به آمریکا ارسال خواهند کرد که در مقایسه با بیش از 1 میلیون بشکه نفت که روزانه در ماه‌های جولای و آگوست ارسال شده بود، کاهش قابل‌توجهی را نشان می‌دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان