فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد اشتغال زنان

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد اشتغال زنان

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


اشتغال زنان
سؤال27:من دختری را عقد کرده ام او هنوز در خانهٔ پدرش می باشد و قالیبافی می کند ولی امکان دارد در اثر زیادی کار عقیم بشود. آیا می توانم شرعاًمانع کار او بشوم یا خیر؟

جواب: می توانید او را به منزل خود ببرید.

سؤال28:اگر شوهرشاغل بودن زن را صلاح نداند و شاغل بودن زن باعث از هم پاشیدگی زندگی زندگی زنا شوئی شوهر شود ،آیا شوهر حق ممانعت او را دارد یا نه؟

جواب:اشتغال زن اگر موجب تضییع حقوق زنا شویی شوهر نباشد مانع ندارد ولی بیرون رفتن زن از خانهٔ شوهر منوط به اجازهٔ شوهر است.

سؤال29:زنی در هنگام عقد شغل خود را به شوهر گفته و در عقد نامه ذکر شده و در مدتی که در منزل شوهر به سر برده به شغلش ادامه داده بعد از چند ماه (به واسطهٔ رفتار غیر اسلامی و عدم توافق اخلاقی)با هم متارکه نموده و زن د رمنزل پدر بسر می برد و زمانی که در حال متارکه بوده اند کوچکترین نفقه و خرجی از طرف شوهر نرسیده اکنون شوهر طی شکایتی عدم رضایت خود را از کار کردن زن اعلام داشته! اولاً اینک با هم زندگی مشترک ندارند که تضییع حقی از او شده باشد .ثانیاً زن مجبور به ادامهٔ شغل برای امرار معاش می باشد چون کوچکترین درآمدی ندارد.

با توجه به مسائل بالا آیا شوهر می تواند از کار کردن زن جلوگیری نماید؟

جواب:اگر در ضمن عقد شرط اشتغال برای زن شده یا عقد مبنی بر این شرط واقع شده زن می تواند به شغل خود ادامه دهد و شوهر نمی تواند مانع شود.

سؤال30:اینجانب پسری داشتم که در ابتدا قالیباف بوده بعد از ازدواج تا مدت دو سال با همسرش قالی بافته و با هم نیز مصرف رداند؛اکنون بعد از فوت پسرم همسرش اجرت کار کرد خویش را از من می خواهد و من به او می گویم که تو رضایت داشتی قراردای با شوهرت نداشتی و جز ارث حق دیگری ندارد و اثاثیهٔ خانه (اعم از فرش و چیزهای دیگر)متعلق به من می باشد آیا این استدلال درست است؟

جواب:زن اگر به دستور شوهر و به قصد اجرت کار کرده حق مطالبهٔ اجرت خود را دارد و در غیر این صورت بیش از سهم الارث حق ندارد.

سؤال31:اینجاننب زن شوهرداری هستم به لحاظ قِلّت حقوق شوهرم و داشتن وام بانکی حقوق ایشان تکاپوی مخارج روزانهٔ ما را نمی نمایندو فعلاً امکان استخدام برایم موجود است . تقاضا دارم اعلام فرمایید که آیا از نظر شرعی بلا مانع است یا خیر؟

جواب:استخدا م بلامانع است ولی با اجازهٔ شوهر باید از منزل خارج شوید.

سؤال32:زنی ددر حال عقد اشتغال به کاری داشته،و زوج با آگاهی بر اشتغال او به آن عقد راضی شده و شغل وی هم در سند ازدواج قید گردیده و به امضاء طرفین عقد رسیده است و در ضمن عقد هم شرطی بر اینکه شوهر بتواند مانع از کار زن شود نشده است مضافاً به اینکه زوجه با شؤون اجتماعی و شرع مقدس اسلام مخالفتی ندارد آیا زوج می توان از ادامهٔ اشتغال زوجه جلوگیری نماید؟

جواب:با فرض اینکه عقد مبنی بر اشتغال زوجه واقع شده باشد شوهر حق منع او را از آن اشتغا ندارد.

سؤال33:آیا زن می تواند بدون اجازهٔ شوهر از منزل خارج گشته و در موسسه ای مشغول کار شود؟

جواب:کار کرد در بیرون اگر منافی با حقوق زناشویی شوهر نباشد با حفظ حجاب اشکال ندارد ولی خرج زن از منزل منوط به اجازهٔ شوهر است.

سؤال34:دختری هستم که برای گویندگی در سیمای جمهوری اسلامی انتخاب شده ام و به خاطر کمک به انقلاب ان را پذیرفته ام آیا این کار من جایز است یا خیر؟

جواب:اصل شغل مانع ندارد ولی باید کاملاً مواظب وظایف شرعیهٔ خودتان باشید از جمله از خلطه و آمیزش با مرد اجنبی اجتناب نمائید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان