فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد مصاحبت ضروری با نامحرم

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره) در مورد مصاحبت ضروری با نامحرم

فتاوای آیت الله العظمی امام خمینی (قدس سره)


مصاحبت ضروری با نامحرم

سؤال68:در مواظبت از بیماران روانی کار پرستار مانند پرستاری از بیماران دیگر نیست،زیرا بیشتر وقت پرستار با صحبت و همنشین بودن با بیمار روانی صرف می شود حکم شرعی در این مورد چگونه است؟

جواب:همنشینی و صحبت با نامحرم با رعایت ضوابط و آداب شرعی اشکال ندارد.

سؤال69:اینجانب مدت چند سال که به شغل خیاطی زنانه اشتغال دارم و از این کار خیلی ناراحت هستم؛چون می دانم از نظر شرعی خلاف است؛(زیرا مجبورم تمام کارهی خیاطی از قبیل اندازه گرفتن و پرو کردن و بقیه کارها را خودم انجام دهم) ضمناً کارگر زن هم برای اندازه گرفتن و پرو کرن پیدا نمی شود که به من کمک کند،لطفاًبفرمایید از نظر شرعی بنده چه باید بکنم؟آیا می توانم به کار خودم ادامه دهم؟

جواب: باید مراعات وظیفهٔ شرعی را بکنید و اگر نمی توانید مگر با ترک شغل از شغل مذکور اجتناب نمائید.

سؤال70:خواهران پرستاری که د ربیمارستانها مشغول خدمت هستند کارهایی از قبیل حمام دادن در تخت ،استفاده از لگن شستشوی سر در تخت،گرفتن نبض،گرفتن فشار خون،پاشویه و کارهای مشابه اینها را برای مریضهای مرد انجام می دهند .لطفاً بفرمایید این قبیل کارها چه حکمی دارد؟

جواب:تصدی نامحرم اگر مستلزم نظر ی لمس حرام باشد جایز نیست،مگر در موردی که ضرورت نجات جان بیمار متوقف برآن باشد.

سؤال71:در اطاق عمل،گاهی جراحی روی اندام تناسلی بیمار توسط جنس مخالف انجام می گیرد با تجه به کمبود متخصصین د راین زمینه حکم شرعی در مورد وظیفهٔ تکنسین زن که در اطاق عمل کار و به عورت بیمار نگاه می کند هنگام عمل مرد نامحرم چیست؟

جواب:نظر و لمس عورت غیر جایز نیست مگر در صورتی که ضرورت حفظ جان ایجاب کند و راه دیگری نباشد.

سؤال72:حکم شرعی در مودر تکنسینهای مردی که بر سر عمل بیماران زن حاضر می شوند چیست؟ حکم شرعی در مورد تنفس دهان به دهان پرستار زن به مصدوم یا بیمار بیهوش مرد و بالعکس چیست؟

جواب:کوشش مایند برای زن ،زن و برای مرد،مرد متصدی شود.

سؤال73:اگر زنی برای بچه دار شدن به دکتر زن مراجعه نمود و موثر واقع نشد آیا می تواند به دکتر مرد مراجعه نماید و تحت معالجه قرار گیرد؟

جواب:با رعایت حجاب شرعی و اجتناب از لمس و نظر حرام مانع ندارد.

سؤال74:ما در دبیرستان دخترانه مشغول انجام وظیفه هستیم،در رابطه با کارمان ناچاریم در محوطهٔ دبیرستان که دختران مشغول ورزش هستند رفت و آمد نمائیم یا در رابطه با دبیران زن و دانش آموزان باشیم چه حکمی دارد؟

جواب:با رعایت تمام وظایف شرعیه مانع ندارد.

سؤال75:آیا مسائل مربوط به زنان (حیض ،استحاضه ،نفاس و...)را یک مرد می تواند برای زنان بگوید و تشریح کند؟

جواب:اگر مفسده نداشته باشد مانع ندارد.

سؤال76:اگر معلم مرد ناچار باشد که در یک اطلاق برای زنی درس بدهند و یا بالعکس –البته با رعایت جهات شرعی-جایز است یا نه؟

جواب:با نبود مفسده و مراعات موازین شرعیه اشکال ندارد و خلوت با اجنبیه جایز نیست.

سؤال77:برای خواهرانی که عضو رسمی کادر بیمارستان هستند و می خواهند به مجروحان خدمتی انجام دهند- و مریض نیاز به توجه و حرف زدن و حتی شوخی کردن دارد-از نظر «نگاه» مسائل زیادی پیش می آید و گاهی مجروحانی هستند که باید لخت و برهنه باشند؛ حکم شرعی چیست؟

جواب:کمکِ مجروحین و رسیدگی امورِ بیماران خوب است ولی مراعات ضوابط شرعی لازم است و از نظر و لمس حرام بدون ضرورت باید خودداری کنند.

سؤال78:عده ای از خانمها برای آموزش کمکهای اولیه کلاس می بینند و برای تجربه و تمرین آن به بیمارستانها می روند تا مباشرت در تزریق و پانسمان داشته باشند بدیهی است وضع کنونی بیمارستانها ایجاب نمی کند که این خانمها تمرینات خود را مخصوص بیماران زن قرار دهند و آیا با بیماران مرد تماس پیدا می کنند.آیا برای تمرین کنندگان اقدام به این گونه تمرینات باعلم به تماس با مردان جایز است یا نه؟

جواب:از تماس با بدن نامحرم باید اجتناب کنند.

سؤال79:من پزشکیارم و کارم تزریق و پانسمان و امثال اینها است آیا از نظر شرع اسلام می توانم برای زنها نیز این کارها را انجام دهم یا نه؟

جواب:با مراعات خودداری از نظر به نامحرم و اجتناب از لمسِ بدنِ اجنبیه – مگر در مواقع ضرورت با اکتفاء به حد ضرورت-اشکال ندارد.

سؤال80:اینجانب مبلغ هستم،گاه و بیگاه در سفرهای تبلیغتی مجبور می شوم به دبیرستان دخترانه بروم و برای آنان کلاسهای ممتد یا غیر ممتد داشته باشم محتمل است در بین کلاسها – نظر به اینکه سخنران باید متوجه مستمع باشد-گاه بدون ریبه چشم من به صورت آنان بیفتد.از نظر شرعی وظیفه چیست؟

جواب:در صورتی که بدون ریبه و مفسده باشد اشکال ندارد.

سؤال81:براساس ابلاغی که ادارهٔ متبوعمان به ما داده موظف هستیم هفته ای چند ساعت در دبیرستان دخترانه تدریس داشته باشیم.با توجه به این که تدریس در این مدارس با نگاه کردن و معاشر بودن با آنان ملازمت دارد و از سویی خودداری از حضور در این کلاسها امتناع از دستور اداره است،تکلیف ما چیست؟

جواب:تدریس مانع ندارد،و نظر به صورت و دست نامحرم بدون قصد تلذذ و فساد مانع ندارد.

سؤال82:معمولاً بعد از هر حملهٔ برادران رزمنده عدهٔ زخمیها بسیار می شود لذا بیمارستانها احتیاج به امدادگران زن دارند و م خواهران به کمک ایشان می رویم ولی در آنجا بعضی از برادران برهنه هستند یا اینکه موقع مداوی کردن آنان مجبوریم دستمان را به بدنشان بزنیم،آیا این طریق خدمت کردن در پشت جبهه صحیح است یا نه؟

جواب:در مورد ضرورت مانع ندارد.

سؤال83:نظر به اینکه اماکن آموزشی با کمبود معلم دینی در سطح مملکت مواجه هستند و با توجه به اینکه مخالفین اسلام در گوشه و کنار اخلاق نوجوانان را از اسلام منحرف می کنند تدریس بعضی از آقایان روحانی (مثل امام جماعت و واعظ) به عنوان معلم علوم دینی در دبیرستانها ی دخترانه چه صورت دارد؟

جواب:با رعایت وظایف شرعیه مانع ندارد.

سؤال84:آیا زن بیمار می تواند با وجود دکتر زن به دکتر مرد مراجعه کند؟

چون بعضی می گویند دکترهای مرد بهتر هستند؟

جواب:اگر ضرورت دارد مراجعه به مرد مانع ندارد ولی بدون ضرورت با وجود دکتر زن به مرد مراجعه نکنند.

سؤال85:آیا زن می تواند تمام بدن خود را به دکتر نامحرم نشان دهد؟

جواب:اگر ضرورت نداشته باشد جایز نیست و در معالجهٔ مرض در صورت ضرورت مانع ندارد.

سؤال86:مکاتبه و نامه نوشتن به یک خانم خارجی برای دعوت وتبلیغ ایشان به اسلام و انقلاب اسلامی فقط به عنوان یک برادر مسلمن از لحاظ شرعی چگونه است؟

جواب:اگر فساد نداشته باشد مانع ندارد.

سؤال87:آیا می شود آقایان خیاط برای بانوان – بدون هیچ گونه تماسی با بدنشان و بدون اندازه گیری بلکه از روی نمونهٔ لباسی که خود بانوان همراه می آورند –لباس بدوزند؟

جواب:مانع ندارد.

سؤال88:آیا دختر و پسر نامحرم به دلیل اینکه از قبل یکدیگر را می شناخته اند می توانند با نام کوچک یکدیگر را صداکنند(زهرا-حسین) و در مورد کارها با یکدیگر صحبت کنند؟

جواب:با حفظ حجاب شرعی اشکالی ندارد ولی اگر در صحبت کردن خوف فتنه باشد جایز نیست.

سؤال89:کار در محیطهای بیمارستانی (مانند کار دانشجویان پزشکی و پرستاری و پرسنل بیمارستان)موجب اختلاط می شود؛تکلیف را از نظر شرعی معین کنید؟

جواب:اگر مفسده داشته باشد باید احتراز نمایید و اگر مفسده ندارد مانع ندارد.

سؤال90:اگر خواهری به دیدار برادران مجروح یا برادری به ملاقات خواهران مجروح برود از نظر شرعی اشکال داردیانه؟

جواب:اشکال ندارد ولی در همهٔ این نحو مسائل باید طوری عمل شود که فساد نداشته باشد و جهات شرعی مراعات شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان