این سندروم نوزادان پسر را تهدید می کند

نوزادانی که طی زایمان زودرس به دنیا می آیند با خطر سندرم دیسترس مواجه هستند.

این سندروم نوزادان پسر را تهدید می کند

سندرم‌ دیسترس‌  یک اختلال ریوی تهدید کننده زندگی است که در اثر کمبود سورفکتانت در بدن نوزاد ایجاد می شود. زایمان زودرس، دیابتی بودن مادر و همچنین مشکل عفونت مادر در دوران باداری از جمله عواملی هستند که سبب ایجاد سندرم دیسترس در نوزاد تازه متولد شده می شوند. از آنجایی که ریه نوزاد زودرس از نظر میزان و همچنین ترکیب سورفاکتانت نقص دارد ین مساله یکی از دلایل اصلی مرگ و میر نوزادان است. در ادامه بیشتر در باره سندرمی که نوزادان پسر را تهدید می کند می خوانیم.

سندرم دیسترس در کمین نوزادان

به گزارش الودکتر به نقل از باشگاه خبرنگاران، حمید شیخ الاسلامی فوق تخصص نوزادان؛ درباره سندرم دیسترس تنفسی گفت: سندرم‌ دیسترس‌ عارضه‌ای ریوی است که در بین نوزادانی که هنوز ریه‌های آن‌ها به طور کامل رشد نکرده است، ایجاد می شود، ریه این این دسته از نوزادان توانایی ندارد برای تنفس صحیح و منظم خود سورفاکتانت کافی تولید کند.

وی ادامه داد: هر قدر مدت بارداری کوتاه باشد این بیماری افزایش پیدا می‌کند و اختلال معمولا در نوزادان نارس زیر 35 هفته شایع‌ است.

شیخ الاسلامی درباره علائم سندرم‌ دیسترس‌ تنفسی گفت: سندرم‌ دیسترس‌ در زمان تولد یا حداکثر تا دو ساعت بعد از تولد بروز می‌کند و اگر به موقع درمان آغار نشود، باعث مرگ نوزاد خواهد شد. از نشانه‌های این سندرم می‌توان تنفس سریع، پهن شدن پره‌های بینی هنگام تنفس، فرو رفتگی عضلات بین دنده‌ها هنگام تنفس، ناله و کبود شدن لب، دهان و زبان نوزاد را نام برد.

وی بیان کرد: فاکتورهای مهمی که خطر سندرم دیسترس‌ را افزایش می‌دهد عبارتنداز؛ زایمان زودرس‌، مادران دیابتی و خانم‌هایی که در دوران بارداری دچار عفونت شده‌اند. برای تشخیص نیز از علائم بالینی و مواردی‌ مانند آزمایش خون، رادیولوژی‌ کمک می‌گیریم.

فوق تخصص نوزادان درباره درمان سندرم دیسترس‌ بیان کرد: درمان اختلال به دو صورت قبل و بعد از زایمان انجام می‌شود، در درمان قبل از زایمان اگر احتمال زایمان زودرس‌ به وجود آید، پزشک با تزریق کورتون‌ به مادر می تواند باعث تحریک رشد ریه‌های نوزاد شود و در درمان بعد از زایمان باید نوزاد را سریع به بخش مراقبت‌های نوزادان انتقال داده و درمان را آغاز کرد.

وی در انتها توصیه کرد: خانم ها حتماً زیر نظر متخصص زنان قرار بگیرد و چکاب‌های دوره‌ای انجام دهد و در صورت مواجهه با مشکلات جزئی مانند یک تب ساده، درد ناحیه شکم یا کمر، ترشحات غیرطبیعی‌ سریعاً به پزشک خود مراجعه کنند و تحت درمان قرار بگیرند تا شاهد زایمان‌های زودرس و بیماری‌های تنفسی نوزادان نباشیم‌.

از فواید و مضرات زایمان طبیعی و سزارین چه می دانید؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان