آخرین تحولات خاورمیانه:

اعزام ناو هواپیمابر یواِس‌اِس‌ هری ترومن آمریکا به سواحل سوریه

برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض، نشست بدون نتیجه نتانیاهو با احزاب ائتلافی و افزایش احتمال سقوط دولت، محورهای رایزنی ملک سلمان و برهم صالح در ریاض و دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند

برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض، نشست بدون نتیجه نتانیاهو با احزاب ائتلافی و افزایش احتمال سقوط دولت، محورهای رایزنی ملک سلمان و برهم صالح در ریاض و دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعزام ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» آمریکا به سواحل سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، رسانه صهیونیستی دبکا فایل روز یکشنبه در گزارشی از ورود ناو هواپیمابر  «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» به همراه 5 کِشتی جنگی مجهز به موشک‌ های هدایت شونده به قصد استقرار در سواحل سوریه وارد دریای مدیترانه خبر داد.

بر اساس گزارش این رسانه، ناو گروه مذکور جمعه گذشته 16 نوامبر در حالی وارد آب‌ های منطقه شد که ناوگان دریایی روسیه در خاورمیانه نیز به تازگی رزمایشی را به اجرا گذاشته بود.

اعزام ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» آمریکا به سواحل سوریه/دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی/برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض

در ادامه این گزارش با اشاره به احتمال حمله هوایی جنگنده‌ های رژیم صهیونیستی به اهدافی در سوریه آمده است: روسیه با استقرار سامانه موشکی «اس-300» در پی سرنگونی جنگنده‌ های اسرائیلی است. برای مسکو پرونده سرنگونی هواپیمای «ایلوشین» خود در  سوریه در ماه‌ های گذشته همچنان مفتوح است.

برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض

وزارت امور خارجه کویت اعلام کرد که اجلاس آتی سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با حضور تمام کشورهای عضو از جمله قطر در ریاض برگزار خواهد شد.

«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت روز یکشنبه گفت: نشست آتی سران که قرار است 9 دسامبر در پایتخت عربستان برگزار شود با حضور تمام کشورهای عضو شورای همکاری برگزار خواهد شد.

در همین حال روزنامه کویتی الرای به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که این نشست با حضور تمام رهبران کشورهای شورای همکاری یا نمایندگان آنها برگزار خواهد شد اما سطح حضور که همواره به رایزنی های لحظه آخر برمی گردد مشخص نیست.

این در حالی است که عربستان، امارات و بحرین با متهم نمودن قطر به حمایت از تروریسم روابط دیپلماتیک با دوحه را قطع کرده اند.

نشست بدون نتیجه نتانیاهو با احزاب ائتلافی و افزایش احتمال سقوط دولت

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که نشست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم با احزاب حاضر در کابینه ائتلافی بدون دست یابی به هیچ نتیجه مشخصی پایان یافت.

این درحالیست که به دنبال شکست سنگین صهیونیست ها از مقاومت فلسطین در تهاجم اخیر به نوار غزه، آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم استعفا داده بود.

اعزام ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» آمریکا به سواحل سوریه/دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی/برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض

پس از این رویداد، برخی از دیگر وزرای کابینه ائتلافی نتانیاهو نیز تهدید به انجام چنین کاری کرده و لذا با شکست مذاکرات مذکور، کابینه ائتلافی وی در معرض فروپاشی قرار گرفت.

محورهای رایزنی ملک سلمان و برهم صالح در ریاض

برهم صالح رئیس جمهور عراق در دیدار با ملک سلمان بر عمق روابط میان بغداد و ریاض تاکید کرد.

صالح در جریان دیدار با ملک سلمان در ریاض بر عمق روابط برادرانه و تاریخی میان عراق و عربستان تاکید کرد و گفت: باید هماهنگی و اقدام مشترک بیشتری به ویژه در زمینه همکاری در زمینه های اقتصادی، تجاری و امنیتی داشته باشیم.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، رئیس جمهور عراق و پادشاه عربستان راههای همکاری میان دو کشور و ارتقای آن به نفع مصلحت دو کشور را مورد رایزنی قرار د ادند و بر اهمیت تثبیت امنیت و ثبات در منطقه تاکید کردند.

ریاست جمهوری عراق اعلام کرد: دو طرف بر اهمیت تثبیت ثبات و صلح و از ثبات امنیتی و سیاسی کشورهای منطقه حمایت و بر ضرورت افزایش تلاشها برای کاهش تنش و بحرانهای منطقه و فائق آمدن زبان گفتگو و وحدت تلاشها در قبال موضوعات مشترک تاکید کردند.

اعزام ناو هواپیمابر «یواِس‌اِس‌ هری ترومن» آمریکا به سواحل سوریه/دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی/برگزاری نشست شورای همکاری خلیج فارس با حضور قطر در ریاض

در این دیدار اهمیت فعال شدن شورای هماهنگی مشترک میان دو کشور برای ارتقای روابط راهبردی دو کشور و گشوده شدن چشم انداز جدید همکاری در همه زمینه ها تاکید شد.

روابط دوجانبه و راههای تقویت آن و توسعه آن و نیز رخدادها منطقه در این دیدار میان ملک سلمان و رئیس جمهور عراق بررسی شد.

همچنین اجرایی شدن همکاری عراق و عربستان در زمینه برق و تسریع در گشودن گذرگاههای مرزی میان دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی و تجاری میان بغداد و ریاض مورد رایزنی قرار گرفت.

دست داشتن یکی از افراد نزدیک به ولیعهد امارات در قتل خاشقجی

روزنامه ینی شفق با انتشار گزارشی تحت عنوان «دومین گروه از لبنان» نوشت: نتایج به دست آمده از تحقیقات ادامه دار منابع رسمی امنیتی ترکیه نشان می دهد که محمد دحلان فلسطینی الاصل و عضو سابق جنبش فتح نیز در عملیات قتل خاشقچی نقش موثری ایفا کرده است.

به نوشته این رسانه، دحلان از چهره های بسیار نزدیک به محمد بن زاید ولیعهد امارات متحده عربی است که بر اساس تصاویر امنیتی موجود در دست ماموران اطلاعاتی ترکیه، وی روز حادثه در محل جنایت دیده می شود.

این رسانه نزدیک به دولت ترکیه افزود: در میان این گروه چهار نفره به رهبری دحلان، چهره فردی دیده می شود که در سال 2010 یک مقام ارشد حماس به نام محمود المابیح را ترور کرده بود.

بنا بر ادعای روزنامه ینی شفق، این گروه چهار نفره در روز حادثه با حمل لوازم فنی و مواد شیمیایی وارد کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شدند و به پاکسازی آثار جنایت پرداختند.

خروج محمد دحلان و همراهان وی از ترکیه به نوشته این رسانه در چهارم اکتبر (12 مهر) دو روز بعد از قتل خاشقچی بوده است.

ینی شفق به سوابق دحلان اشاره کرد و نوشت: نام این عضو سابق جنبش فتح پیش از این در بسیاری از حوادث از جمله ترورهای کور در خاورمیانه به ویژه در یمن و همکاری در ایجاد ارتش پولی آمریکا در منطقه به چشم می خورد و ولیعهد امارات متحده عربی به لحاظ مالی و معنوی حمایت ویژه ای از وی می کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان