درمان جدید سکته مغزی در ایران

ایسنا نوشت: سکته مغزی در مواردی قابل درمان بوده به طوری که با روش درمانی TPA سه ساعت پس از شروع سکته، علائم بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای در ۳۶ تا ۳۹ درصد بیماران مشاهده شده است.

درمان جدید سکته مغزی در ایران

مسعود حجتی از نجات جان بیش از 90 بیمار سکته مغزی با روش درمانی TPA  در دانشگاه علوم پزشکی بابل خبر داد.

وی با بیان اینکه به صدمات مغزی که به صورت ناگهانی به علت انسداد و یا پاره شدن رگ های مغز ایجاد می شوند سکته مغزی می گویند، تصریح کرد:فلج شدن ناگهانی یک دست و یا یک پا و یا هر دو، منحرف شدن ناگهانی صورت، ایجاد اختلال در صحبت کردن و ادای کلمات، اختلال تعادل ناگهانی و بعضی اوقات سرگیجه و اختلال ناگهانی دید به خصوص یک چشم از علائم سکته حاد مغزی است.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد:  مردم علائم سکته مغزی را جدی گرفته و با مشاهده کج شدن صورت، اختلال در تکلم و ضعف یک طرفه اندام ها سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرند.

وی افزود: سکته مغزی تا چند سال پیش سومین علت مرگ و میر در دنیا بوده است که در کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی و همکاری سیستم های بهداشتی، درمانی و مردم به پنجمین علت تنزل یافته ولی متاسفانه در ایران و کشورهای جهان سوم در رده  دوم علل مرگ و میر قرار دارد.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه طرح 724 توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور جهت آغاز استفاده از فعال کننده پلاسمینوژن بافتی ( TPA ) در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان های منتخب کشور در حال اجرا است، خاطرنشان کرد: مراکزی هستند که به صورت 24 ساعته خدمات لازم جهت بیماران سکته حاد مغزی را ارائه می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به این که سکته مغزی در مواردی قابل درمان است، گفت: در هنگام وقوع سکته مغزی زمان را نباید از دست داد و سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید.

حجتی خاطرنشان کرد : زمان طلایی درمان سکته مغزی با روش درمانی TPA   سه ساعت پس از شروع علائم است که بهبودی چشم گیر و قابل ملاحظه ای را در 39تا 36 درصد بیماران به همراه خواهد داشت که لازمه شروع درمان، مراجعه سریع و کمتر از 3 ساعت به بیمارستان و انجام اقدامات لازم  است.

وی با بیان اینکه تا قبل از درمان با TPA هیچ گونه درمان موثری وجود نداشت  و براساس اظهارات سازمان جهانی دارو و غذای آمریکا  FDA این دارو اولین و تنها راه درمان سکته مغزی حاد ایسکمیک است، یادآور شد:در هر سکته مغزی به طور متوسط 1.2 میلیارد سلول مغزی از بین می رود، اگر بیمار فوت نکند معادل 36 سال پیر می شود.

متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: حداکثر زمانی که می توان از از این دارو استفاده کرد 3 ساعت از شروع علائم و در مواردی تا 4.5 ساعت است ولی اگر در یک ساعت اول شروع علائم تزریق شود احتمال بهبودی کامل، بسیار زیادتر و عوارض بسیار کم تر خواهد بود.

وی همچنین گفت: براساس اظهارات وزارت بهداشت ایجاد بخش SCU و انتقال سریع بیماران سکته مغزی حاد به این بخش بدون در نظر گرفتن تزریق TPA به تنهایی می تواند 18% مرگ و میر را کاهش دهد.

61231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان