اختلاف اصلاح طلبان درباره لاریجانی

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود

اختلاف اصلاح طلبان درباره لاریجانی/ روایت ربیعی از ارتباط جهانگیری و روحانی/ دفاع قاطع صالحی امیری از عملکرد دولت/ ماجرای ممنوع الخروجی یکی از مدیران وزارت اقتصاد

دولت روحانی مسئول وضع کنونی کشور نیست؟

سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک و وزیر پیشین ارشاد و از نزدیکان حسن روحانی گفت‌وگوی مفصلی با روزنامه شرق داشته است. صالحی امیری در این گفت‌وگو تلاش دارد نقش دو دولت روحانی را در وضع نامناسب امروز انکار کند و به اصلاح‌طلبان هشدار دهد که اگر از روحانی عبور کنند با رادیکالیسم مواجه خواهند شد.

صالحی امیری در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: «عامل وضع موجود الزاما دولت نیست. سنجش‌‌های میدانی هم این تحلیل را تایید می‌‌کنند. به‌‌عنوان مثال، برجام محصول تحریم‌‌های ظالمانه شورای امنیت در گذشته بوده است و بنابراین چالش در این حوزه را باید در استمرار چالش دولت قبل تحلیل کنیم... جهت‌‌گیری ما باید ... در حوزه سیاسی و اجتماعی، دفاع از گفتمان اعتدال باشد. جریان اصلاحات و اعتدال در تداوم هم هستند. شکست اعتدال به شکست اصلاح‌‌طلبان منجر خواهد شد و بالعکس. نکته دوم این است که کانون اصلی وضع موجود، دیگرانی هستند که هشت سال تحریم‌‌ها را تحمیل کردند. تحلیل ما این است که عبور از روحانی به ظهور رادیکالیسم در ایران منجر خواهد شد؛ بنابراین باید مرزبندی درخصوص نقد دولت را معین کنیم؛ به این معنا که عبور از روحانی به مفهوم ظهور رادیکالیسم است که مغایر با همه جهت‌‌گیری‌‌های سیاسی و باورهای ماست... مخالفان هیچ حقی ندارند؛ چراکه آنها عامل ظهور این وضعیت هستند و به هر جهت قطع‌نامه‌‌ها محصول ناکارآمدی دیگران بود. برجام محصول کار این دولت بود، ولی قطع‌نامه را کسانی به ملت تحمیل کردند که ژست انقلابی می‌گرفتند و از جیب ملت خرج می‌کردند... اگر بناست کسی بتواند این بحران را مدیریت کند، قطعا آقای روحانی است؛ اولا به‌دلیل تجربه طولانی که ایشان در مدیریت بحران در کشور داشتند. کمتر کسی در مدیران ارشد کشور به اندازه ایشان تجربه مدیریت بحران داشته است. ثانیا، تجربه مدیریتی و تجربه جهانی ایشان در حوزه سیاست و امنیت، تجربه‌ای گران‌‌سنگ است و این تجربه توانست برجام را به نتیجه برساند و قطع‌نامه‌‌های جهانی را لغو کند...»

اینکه صالحی امیری مقصر وضع موجود را دولت احمدی‌نژاد می‌داند، چیزی جز شانه خالی کردن از بار مسئولیت نیست. دولت روحانی حق ندارد پس از پنج سال، همچنان مشکلات کشور را به گردن دولت‌های پیش از خودش بیندازد. 5 سال زمانی کافی برای ترمیم ضعف‌های گذشته است، اما متاسفانه دست دولت در این زمینه خالی است.

علت ناتوانی دولت در حل مشکلات را از همین مصاحبه می‌توان فهمید: تاکید بسیار زیاد بر سیاست خارجی و غفلت از داخل کشور. دولت اول روحانی تمام هم و غمش را برای برجام گذاشت که متاسفانه آن رویا را بربادرفته می‌بیند. اکنون هم که دل در گرو اروپا دارد و همچنان چشم به سرمایه خارجی.

همین مسئله باعث ناتوانی دولت در پیشبرد امور کشور به‌خصوص در عرصه اقتصادی است.

از طرف دیگر صالحی امیری در این مصاحبه مدام بر این گزاره تاکید می‌کند که عبور از روحانی به رادیکالیسم می‌رسد؛ گویی اصلاح‌طلبان را مخاطب خویش قرار داده و به آنها گوشزد می‌کند فکر عبور از روحانی را از سر بیرون کنند. 

اینکه ماجرای اصلاح‌طلبان و روحانی به کجا می‌رسد مسئله‌ای است که مایه تامل کنشگران سیاسی است اما انچه مشخص است این است که هیچ‌کس، نه اصلاح‌طلبان و نه افراد نزدیک به روحانی مانند صالحی امیری، مسئولیت وضعیت کنونی کشور را برعهده نمی‌گیرند و این اوج بی‌اخلاقی است.

و نکته آخر اینکه صالحی امیری، روحانی را تنها کسی می‌داند که می‌تواند بحران کنونی را مدیریت کند؛ کسی که خود، یکی از مسببان بحران کنونی کشور است.

***

مردم دیگر به اصولگرایان رای نمی‌دهند؟

مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به روزنامه آرمان گفته است: «حتی اگر سطح نارضایتی‌ها هم افزایش پیدا کند باز هم مردم به طرف تفکری مثل آقای زاکانی چرخش پیدا نمی‌کنند ولی ممکن است طور دیگری اتفاق بیفتد. ولی اینکه فکر کنند این نارضایتی‌ها مردم را بالاخره به دامان آنها می‌کشاند خیال خامی است که فقط یک سیاستمدار ناپخته یا خوش خیال می‌تواند تصور کند.»

فقط یک سیاستمدار ناپخته یا خوش‌خیال با چنین قطعیتی سخن می‌گوید. یک سیاستمدار همیشه باید هر اتفاقی را تا حدی ممکن بداند. به‌خصوص درباره رای آینده مردم. چون مردم ایران نشان داده‌اند قابل پیش‌بینی نیستند. به همین جهت ما هم رای مردم در انتخابات پیش‌رو را پیش‌بینی نمی‌کنیم. اما این مسئله که امروز مردم از وضعیت اقتصادی ناراضی‌اند قابل‌انکار نیست.

***

تردید اصلاح‌طلبان درباره حمایت از لاریجانی در 1400

روزنامه اعتماد گزارشی درباره سابقه لاریجانی در مخالفت‌ با اصلاح‌طلبان و نسبت کنونی او با ایشان منتشر کرده است. اعتماد نوشته است: «با توجه به عملکرد سال‌های اخیر لاریجانی در مجلس که رنگ و بوی اصلاح‌طلبی به خود گرفته نمی‌توان منکر این موضوع شد که او خیلی آرام در حال پیوستن به اصلاح‌طلبان است. از سوی دیگر سابقه او در برخورد با اصلاح‌طلبان نیز از حافظه تاریخی این جریان پاک نخواهد شد اما به هر ترتیب جریان اصلاحات ثابت کرده مدافع جذب حداکثری است و ممکن است با سناریو حمایت از یک کاندیدای معتدل مانند حسن روحانی که با حضور او توانستند در دو انتخابات 92 و 96 پیروز شوند، همین استراتژی را حفظ کرده و در انتخابات 1400 نیز از چهره‌ای معتدل ولو نزدیک به اصولگرایان حمایت کنند.»

اما علی تاجرنیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در اعتماد با حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در انتخابات 1400 مخالف است و آن را مخدوش‌کردن هویت اصلاح‌طلبی دانسته است. تاجرنیا نوشته است: «به هر حال به اعتقاد من علی لاریجانی امروز در طیف اصولگرایان معتدل ارزیابی می‌کنم اما به این معنا نیست که می‌تواند در گروه اصلاح‌طلبان جای بگیرد یا به این سمت میل کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید در مورد تبارشناسی جریان‌های سیاسی تجدیدنظر جدی شود. اگر این اتفاق بیفتد مرزهای هویتی به گونه‌ای مخدوش شده که باید شکل جدیدی از جناح‌بندی سیاسی در ایران را ارایه کرد. لذا اگر روزی لاریجانی بخواهد نماینده اصلاح‌طلبان باشد، این اصلاح‌طلبان هستند که به لحاظ هویتی تغییرات بنیادین کردند که این اتفاق صورت گرفته است.»

الیاس حضرتی نماینده تهران هم گفت: آقای لاریجانی یک انسان شایسته و لایق و توانمند است ولی باید دید در آن زمان چه اتفاقی می‌افتد ولی روند کلی این است که اصلاح طلبان کاندیدای خودشان را خواهند داشت. تا آنجایی که من خبردارم آقای عارف مصمم است در انتخابات 1400 کاندیدا شود، آقای جهانگیری قاعدتاً باید بیاید وعلاوه بر اینها نفرات دیگری هم هستند.

الیاس حضرتی: جهانگیری و عارف در 1400 کاندیدا می‌شوند

اما کلاً آنچه باعث می‌شود چنین بحثی میان اصلاح‌طلبان شکل بگیرد، به‌هم ریختگی و تشتت گروه‌های سیاسی کشور است. علت این تشتت هم به تشتت گفتمانی در دو جناح سیاسی کشور برمی‌گردد. دو گروه اصلی کشور یعنی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، عمدتا برحسب رفاقت‌ها و هم‌نشینی‌های سیاسی شکل گرفته‌اند و مبنای فکری دقیقی ندارند. 

به‌همین دلیل است که حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد و حدادعادل در انتخابات مجلس 78 در یک لیست بودند و لیست مقابل اصلاح‌طلبانی بودند که بعدا مخالف احمدی‌نژاد و حامی روحانی شدند. یا علی لاریجانی در انتخابات مجلس هشتم با حمایت احمدی‌‌نژاد و جبهه پایداری به ریاست مجلس رسید اما اکنون با حمایت روحانی به این منصب می‌رسد.

همه این گردش‌ها و چرخش‌های افراد به‌جهت فقدان احزاب قوی در کشور است. اگر احزابی با مرامنامه دقیق در کشور وجود داشت با چنین اتفاقاتی روبرو نمی‌شدیم. چون مرامنامه‌ها بین احزاب، خط‌کشی می‌کرد و طبیعتا افراد هم خط‌کشی می‌شدند.

****

افشاگری افشانی در جلسه شورای شهر

محمدعلی افشانی، شهردار پیشین تهران با بیان اینکه از روزی که در شهرداری آمدم توپخانه‌ای شکل گرفت که هر روز یک دروغ منتشر می‌کرد، گفت: یک روز گفتند افشانی با سپاه بسته تا به دیدار بیت برود اما باید بگویم که بهترین ارتباط با بیت در دوره من بود و یک روز هم گفتند که افشانی با لاریجانی تا 1400 بسته؛ اما این قانون نشان داد که چه کسانی با لاریجانی بسته‌اند.

وی با بیان اینکه مسئله‌ای در مورد انتصابات قومیتی از همان روز اول شروع شد و تا الان هم ادامه دارد، افزود: در این مدت من 27 مدیر را منصوب کردم که تنها شش نفر مربوط به یک قوم خاص بود که حالا لیست آن را نیز منتشر می‌کنم.

افشانی: قانون منع بکارگیری بازنشستگان نشان داد که چه کسانی با لاریجانی بسته‌اند

****

اسحاق جهانگیری از دولت دلخور است؟

علی ربیعی،‌وزیرسابق تعاون،کار و رفاه اجتماعی در گفت وگو با رادیو تهران درباره عدم حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور در جلسه اخیر رئیس جمهور با اقتصاد‌دان‌ها در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه "شما از دوستان سابق آقای جهانگیری هستید و اشاره کردید که ایشان روزگار سختی دارند و حتی خود آقای جهانگیری هم گفتند من حتی نمی توان منشی خود را عوض کنم. در جلسه اقتصاد‌دان‌ها هم تعدادی تصور می کردند که ایشان به  دلیل مسئولیتی که دارند در جلسه حضور داشته باشند،چرا حضور نداشتند. آیا جهانگیری دلخور هستند که این روزها نیستند" گفت: خیر! در جلساتی که رئیس جمهور دارند. یا معاون اول می‌آید یا رئیس جمهور. چرا که وقت و فرصت تنگ است. خود آقای جهانگیری 5 شنبه ها جلساتی دارند که من هم حضور دارم. در جلساتی که هر کدام از این دو نفر (رئیس جمهور یا معاون اول)حضور داشته باشند،‌فرد دیگری حضور پیدا نمی کند.

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی در نقد ریاست مجلس گفت: سه مرتبه از رئیس مجلس شکایت کرده‌ام که یک بار محکوم شده است.
****

اظهار بی‌اطلاعی ظریف از اقدام «نصیری‌احمدآبادی» برای درخواست تابعیت
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: موضوع ممنوع‌الخروجی و درخواست تابعیت از رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چه میزان جدی است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به موضوع ممنوع‌الخروج شدن میثم نصیری احمدآبادی رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و دارایی، گفت: بنده درباره این موضوع با ظریف وزیر امور خارجه صحبت کردم اما او اظهار بی‌اطلاعی کرد. وی افزود: ظریف بیان کرد که این مسئله را از طریق مسئول یکی از نهادها شنیده و مربوط به دو ماه پیش است و در جریان جزئیات آن قرار نداشت.

منبع گرای اشتباه ظریف مشخص شد

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به درخواست تابعیت «نصیری احمدآبادی» رئیس بخش مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد و ممنوع‌الخروجی‌اش، گفت: متاسفانه شاهدیم که یکی از افراد سینه چاک که در جلسات غیرعلنی مجلس و کمیسیون‌ها از FATF و CFT بسیار حمایت می‌کرد، همین شخص است. وی ادامه داد: نصیری خواهرزاده یکی از مسئولان مهم امنیتی هم بود که درخواست تابعیت از کشور آمریکا را داشته است.

مذاکره کننده ارشد ایران با FATF ممنوع الخروج شد

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری درباره جدی گرفتن بحث نفوذ در کشور بیان کرد: ببینید بحث نفوذ به کجا رسیده که شخصی در این پست و مقام بالا چقدر برای تصویب FATF و CFT سنگ تمام می‌گذارد، این شخص یکی از کارشناسانی بود که همیشه به همراه ظریف در مجلس حضور می‌یافت تا با اهرم کارشناسی بقیه نمایندگان را مجاب کند و وای به حال نمایندگانی که با ریسمان این شخص به چاه رفتند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان