طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

قهوه اسپرسو با موکاپات، نوعی نوشیدنی تهیه شده با پودر قهوه نه چندان نرم است که به روشی سنتی و اقتصادی و با استفاده از دستگاه مخصوص اسپرسوساز اجاقی (موکاپات) درست می‌شود.

طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات
ستاره ؛
سرویس آشپزی –
 قهوه اسپرسو (Espresso Coffee) نوعی نوشیدنی است که در دستگاه مخصوص اسپرسوساز درست می‌شود. برای تهیه این نوع قهوه، آب با فشار از میان پودر قهوه عبور می‌کند و به همین دلیل غلظت آن از قهوه ساده بیشتر خواهد شد. این نوع قهوه طعمی میانه دارد که با ذائقه اکثر افراد سازگار است، در حالیکه قهوه ساده دارای عطر و رایحه بیشتری خواهد بود.

برای تهیه قهوه اسپرسو از دستگاه اسپرسوساز اجاقی (روگازی) به نام موکاپات (Moka pot) استفاده می‌شود که از سه بخش مخزن آب، مخزن قهوه و سبد فیلترمانند تشکیل شده است. قهوه در سبد ریخته شده و مخزن قهوه نیز دارای یک فیلتر است که در نهایت به مخزن آب پیچیده و متصل می‌شود. با قرار گرفتن موکاپات بر روی حرارت، آب درون مخزن شروع به جوشیدن کرده و بخار ایجاد می‌کند. فشار بخار ایجاد شده در مخزن، نیروی لازم برای عبور آب جوش از میان فیلتر‌ها و پودر قهوه را فراهم کرده و در نتیجه قهوه وارد مخزن بالایی می‌شود.
 
اجزای دستگاه موکاپات


طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

  1. ابتدا مخزن آب دستگاه موکاپات را تا زیر شیر فشار از آب پر کنید و مراقب باشید سطح آب از شیر فشار بالاتر نرود، چون در غیر اینصورت بخار لازم در دستگاه تولید نشده و قهوه طعم مطلوبی نخواهد داشت.

    ریختن آب در مخزن آب

  2. سبد را روی مخزن آب قرار دهید.

    قرار دادن سبد

  3. دانه‌های قهوه را به صورتی آسیاب کنید که پودر آن زیاد نرم نشود. اگر دانه‌های قهوه بیش از اندازه آسیاب شود، طعم قهوه به تلخی می‌زند، همچنین پودر قهوه از سوراخ‌های سبد عبور کرده و وارد مخزن آب پایینی می‌شود. سپس پودر قهوه را درون سبد بریزید.

    ریختن پودر قهوه در سبد

  4. با دست، قهوه اضافه‌ روی لبه سبد را پاک کنید تا سطح قهوه درون سبد صاف شود. ولی قهوه را به هیج وجه درون سبد نفشارید، زیرا فشردن قهوه‌ی درون سبد باعث بالا رفتن فشار آب درون محفظه می‌شود.

    صاف کردن سطح قهوه

  5. قسمت بالای موکاپات را روی قسمت پایینی بپیچانید تا کاملا سفت شود.

    بستن قسمت بالای موکاپات

  6. موکاپات را روی حرارت ملایم و شعله‌ای قرار دهید که فقط کف آن را در برگیرد. طوری که همه حرارت در زیر دستگاه متمرکز باشد و کناره‌های آن به صورت مستقیم حرارت نبینند. حرارت را ملایم کنید تا قهوه نسوزد.

    قرار دادن موکاپات روی حرارت

  7. زمانی که قهوه آماده شود، از ستون عمودی وسط دستگاه با صدای سوت مانندی خارج می‌شود. قهوه باید به آرامی خارج شود، بنابراین اگر شعله زیاد بود آن را کمتر کنید.

    خارج شدن قهوه از ستون عمودی وسط دستگاه

  8. پس از اینکه قهوه آماده شد، سر نازل شروع به کف کردن می‌کند، در این زمان بلافاصله حرارت را خاموش کنید تا قهوه نسوزد.

    قهوه اسپرسو آماده سرو

  9. قهوه اسپرسو آماده است، آن را در فنجان بریزید و از خوردن اسپرسوی خانگی لذت ببرید.

    طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات

  10. پس از اتمام کار، دستگاه موکاپات را با آب ولرم و دست شسته و خشک کنید.

شستن موکاپات


چند نکته مهم 

  • قهوه اسپرسو معمولا در فنجان‌های 20 تا 30 میلی‌متری سرو می‌شود.
  • برای درست کردن قهوه اسپرسو از ترکیب دانه‌های عربیکا و ربوستا استفاده می‌شود.
  • مواظب باشید قهوه اسپرسو روی حرارت قل نزند و نجوشد.
  • قهوه اسپرسویی که برای بار اول در موکاپات درست می‌کنید را دور بریزید و استفاده نکنید.
  • فنجان‌های سرو اسپرسو را از قبل گرم کنید، زیرا این قهوه نسبت به تغییر دما حساس است.
  • آب مخزن موکاپات را قبل از بستن دستگاه می‌توانید به جوش آورده، سپس سبد را در جای خود قرار دهید و دستگاه را ببندید.

قهوه اسپرسو با موکاپات یک نوع نوشیدنی خیلی تلخ و رقیق با چربی قهوه نسبتا کم بوده و تهیه آن روشی کاملا دستی است که با تمرین و تجربه می‌توانید به طعم و مزه اسپرسوی دلخواه خود دست یابید. در این مطلب طرز تهیه قهوه اسپرسو با موکاپات به صورت خیلی ساده و کامل ارائه گردید تا شما بتوانید به راحتی در خانه یا محل کار آن را تهیه کنید. اگر سوال یا نکته‌ای در این خصوص دارید، آن‌ها را در انتهای این مطلب در قسمت "ارسال نظر" با ما در میان بگذارید تا دیگران نیز از آن استفاده کنند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان