گفتگوی یک زوج گنجشک که حضرت سلیمان(ع) را منقلب کرد

حجت‌الاسلام فرحزاد در برنامه سمت خدا به ماجرای گفتگوی دو گنجشک که باعث منقلب شدن حضرت سلیمان نبی (ع) شد، اشاره کرد.

گفتگوی یک زوج گنجشک که حضرت سلیمان(ع) را منقلب کرد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله فرحزاد امروز در برنامه سمت خدا به شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه پرداخت و گفت: امام سجاد (ع) در دعای سیزدهم صحیفه سجادیه می‌فرماید: یا مَنْ یُسْتَغْنى‏ بِهِ وَ لایُسْتَغْنى‏ عَنْهُ، وَ یا مَنْ یُرْغَبُ اِلَیْهِ وَ لایُرْغَبُ عَنْهُ، وَ یا مَنْ لا تُفْنى خَزآئِنَهُ الْمَسآئِلُ؛ اى کسی که به تو بى‌‏نیاز شوند، و از تو بى‏‌نیاز نباشند، و اى آنکه به تو رو کنند و از تو روى برنتابند، اى کسی که درخواست‌ها گنج‌هایت را فانى نمی‌کند».

وی افزود: ما یک دعا داریم و یک سوال. دعا یعنی خواندن و صدا کردن خدا و انس با او، اما سوال یعنی چیزی از گنجینه خدا خواستن. بنابراین میان دعا و سوال تفاوت وجود دارد و عمده سفارشاتی که در قرآن و روایات در این باره بیان شده مربوط به دعا کردن یعنی خواندن خودِ خداوند است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فرحزاد یادآور شد: یکی از علما می‌گفت برای حضور در جلسه‌ای خواستم تجدید وضو کنم که یاد این حدیث افتادم هر کسی وضو بگیرد، دو رکعت نماز بخواند و بعد از آن به درگاه الهی دعا کند، اگر منِ خدا به دعای او لبیک نگویم در حق او جفا کرده‌ام و بدانید که من هرگز جفاکار نیستم.

وی در ادامه به روایتی از تکلّم دو گنجشک و آگاه شدن حضرت سلیمان (ع) از آن پرداخت و گفت: ازرآنجا که حضرت سلیمان (ع) زبان حیوانات را می‌دانست متوجه گفتگوی یک زوج گنجشک شد. گنجشک نر به گنجشک ماده ابراز محبت و عشق می‌کرد. پرنده ماده که به پیامبری او قائل بود متوجه شد که حضرت سلیمان کلامشان را می‌فهمد، رو به او کرد و گفت: «یا نبی الله، انه لیس لی محبا ولکنه مدع»؛ این که اینقدر دنبال می‌آید و دارد شکایت مرا به شما می‌کند، عاشق نیست، بلکه ادعا می‌کند. چرا؟ «لانه یحب معی غیری»؛ چون همزمان یکی دیگر را هم دوست دارد یعنی در محبتش اخلاص نیست «انه لیس لی محبا»؛ اصلاً او عاشق نیست. در ادامه حدیث آمده است: «فاثر کلام العصفورة فی قلب سلیمان(ع)»؛ این کلام ندای یک هاتف غیبی بود و قرار بود سلیمان را تکان بدهد. سلیمان (ع) از این کلام تأثیر پذیرفت و فهمید که محبت، محبتی است که خالص باشد. رفت و چهل شبانه‌روز از خداوند فقط یک درخواست کرد که خدا نکند غیر از تو کسی دیگر در قلب من جای گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان