۱۵ مورد از عجیب ترین ساختارهای زمین شناسی در جهان

ساختارهای زمین شناسی در جای جای سیاره خاکی که در آن زندگی می کنیم شکل های مختلفی دارد به طوری که حتی برخی از آن ها در خیال انسان ها هم نمی گنجد

15 مورد از عجیب ترین ساختارهای زمین شناسی در جهان

آشنایی با ساختارهای زمین شناسی در جهان

ساختارهای زمین شناسی در جای جای سیاره خاکی که در آن زندگی می کنیم شکل های مختلفی دارد به طوری که حتی برخی از آن ها در خیال انسان ها هم نمی گنجد. مجموعه ای که در این مطلب از مجله ی گردشگی الی گشت می خواهیم درباره آن صحبت کنیم شامل دودکش های جن تا چشن صحرا می شود و همینطور زمینی پر از ساختارهای زمین شناسی عجیب که هر روز اکتشافات جغرافیایی جدیدی در آن رخ می دهد. در این مطلب قرار است ساختارهای زمین شناسی در جهان که در انواع مختلفی وجود دارد را خدمتتان معرفی کنیم؛ در ادامه همراه ما باشید.

ساختارهای زمین شناسی در جهان

1- تخته‌ سنگ‌ های موئراکی در نیوزلند ؛ Moeraki

در ساحل های موئراکی که در شرق نیوزلند، تخته سنگ های موئراکی قرار دارند که افسانه های زیادی در مورد به وجود آمدن آنها در بین بومیان مائوری وجود دارد؛ از دیدگاه علمی، این تخته ‌ها درواقع در اثر فرسایش ساحلی وجود آمده ‌اند. برخی از مردم موراکی این تخته سنگ ها را تخم های دایناسورهای، بقایای آدم فضایی ها و یا شواهدی مبنی بر وجود غول ها می دانند. البته می توان گفت که بر خلاف این دلیل که سایز آن ها بزرگ است و طرح و نقش های عجیبی روی آن هاست اما به وجود آمدنشان تنها توسط پدیده های طبیعی رخ داده که حتی در دیگر نقاط جهان نیز یافت می‌شوند. اینها به عنوان سنگ های (concretions) خاصی شناخته می شوند که توسط توده های معدنی که اغلب در لایه های رسوب می کنند، تشکیل می شوند.

تخته‌ سنگ‌ های موئراکی

2- کویر سفید در مصر ؛ White Desert

یکی از مواردی که در لیست ساختارهای زمین شناسی در جهان قرار می گیرد، کویر سفید است. این صحرای منحصر به فرد در 45 کیلومتری شهر الفرافره در کشور مصر قرار گرفته و به دلیل رنگ سفید و ساختار گچی عظیمی که دارد زبانزد تمامی جهان می باشد؛ این ساختارهای خاص، به دلیل طوفان ‌های شن گاه ‌به ‌گاهی که در این منطقه رخ می‌دهند، به وجود آمده ‌اند.

کویر سفید

3- گذرگاه ساحلی جاینت در ایرلند شمالی ؛ The Giant’s Causeway

گذرگاه ساحلی جاینت از دیگر گزینه هایی است که ما می خواهیم از آن در لیست ساختارهای زمین شناسی در جهان یاد کنیم؛ این منطقه ساحلی که در ایرلند شمالی قرار دارد شامل 40000 ستون به هم پیوسته می شود که از جنس کانی بازالت نیز بوده است. این ساختار زمین‌شناسی، در اثر فوران آتش‌ فشانی در زمان‌ های قدیم به وجود آمده است. این ستون ‌های کنار هم، تا لبه صخره ‌های کنار دریا کشیده شده و محلی برای عبور ایجاد کرده ‌اند؛ این مکان در سال 1986، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

گذرگاه ساحلی جاینت

4- غار رید فلوت در گوانگشی ؛ Reed Flute Cave

قطعا تمام ما فیلم های عملی تخیلی بسیاری دیده ایم، فضای داخلی غارهای رید فلوت درست همانند فیلم های علمی تخیلی ای است که تا به حال دیده اید. نورپردازی رنگارنگ و زیبای این غار آهکی، سالهاست که گردشگران زیادی را به سمت کشور چین جذب کرده است. اسم این غار از نوعی نی گرفته شده است که خارج از آن رشد می‌کند و از آن برای ساخت فلوت استفاده می‌ شود.

غار رید فلوت

5- دریاچه مونو لیک در کالیفرنیا ؛ Mono Lake

زمین عجیب دیگری که می خواهیم به شما معرفی کنیم و در لیست ساختارهای زمین شناسی در جهان قرار می گیرد، دریاچه مونو لیک است که وسعت آن بالا اما عمق نسبتا کمی دارد. آب این دریاچه باتوجه به این که قلیای زیادی دارد اما محل زندگی موجودات دریایی زیادی می باشد. به‌عنوان مثال، میگوی آب‌ شوری که در آب‌ های آن زندگی می ‌کند، غذای دو میلیون پرنده مهاجر را فراهم می ‌کند که هرساله در آن لانه می ‌گزینند.

دریاچه مونو لیک در کالیفرنیا

6- برج شیطان در وایومینگ ؛ Devils Tower

در شمال شرقی دشت های وایومینگ در نزدیکی رودخانه بل فورش صخره ای سنگی و عظیم به ارتفاع 386 متر وجود دارد که به برج شیطان مشهور است. علت نام گذاری این برج هم آن است که در سال 1875 کلنل ریچارد ایورینگ داج در سفری اکتشافی به این منطقه سفر کرد اما مترجم او نام بومی این منطقه را متوجه نشد و به اشتباه برج شیطان آن را ترجمه کرد. به گفته‌ ی زمین ‌شناسان، این ساختار، ابتدا زیر زمین در اثر جامد شدن سنگ‌ های مذاب یا ماگما تشکیل شد. سپس، در طول میلیون ‌ها سال، سنگ ‌های رسوبی اطراف آن فرسایش پیدا کردند و منجر به‌ ظاهر شدن این صخره بلند و خاکستری شدند.

برج شیطان در وایومینگ

7- 12 حواریون  در جاده گریت اوشن در استرالیا ؛ The Twelve Apostles

چندین تخته سنگ آهنکی در ساحل پارک ملی پورت کمپبل که حدود 12 حواریون می شود نیز کنار هم قرار گرفته اند که در نزدیکی جاده ساحلی گریت اوشن در ویکتوریای استرالیا نیز واقع شده اند، این ساختارهای زمین ‌شناسی در اثر فرسایش ایجاد شده ‌اند؛ به این ترتیب که امواج اقیانوس آرام جنوبی به‌ مرور زمان، صخره‌ های سنگ ‌آهکی را از بین بردند و غارهایی در این صخره‌ ها تشکیل شدند؛ سپس، با ادامه‌ی فرسایش، این غارها به طاق‌ هایی تبدیل شدند که درنهایت سقوط کرده و این توده سنگ ‌های 45 متری را از خود بر جا گذاشتند.

12 حواریون در جاده گریت اوشن در استرالیا

8- غار کریستال‌ها در مکزیک ؛ Cave of the Crystals

کشور مکزیک هم یکی دیگر از گزینه های ساختارهای زمین شناسی در جهان را دارا می باشد. غارهای کریستالی در مکزیک از جمله شگفتی های طبیعی در جهان است که در نایکای مکزیک قرار گرفته و درون آن شبیه به نعل اسب است. درون این غار کریستال هایی از جنس سلنیت پیدا شده است که از بزرگترین کرستال های طبیعی کشف شده در جهان محسوب می شود.

غار کریستال‌ها در مکزیک

9- دروازه دوزخ در ترکمنستان ؛ Door to Hell

یک دروازه در ترکمنستان وجود دارد که یکی دیگر از ساختارهای زمین شناسی در جهان را تشکیل می دهد، این دروازه یک میدان گاز طبیعی به شمار می رود که به خاطر آتشی که سال هاست در آن در حال سوختن است، شهرت بسیاری دارد. این آتش در سال 1971 توسط دانشمندان اتحاد جماهیر شوروی روشن شد، به دلیل گازهای طبیعی که در این منطقه وجود دارند بوی تند سوختن گوگرد تا مسافتی طولانی به مشام افرادی که برای بازدید از آن می خواهند بروند نیز احساس می شود.

دروازه دوزخ در ترکمنستان

10- تپه‌ های شکلاتی در فیلییپین ؛ Chocolate Hills

یکی دیگر از ساختارهای زمین شناسی در جهان تپه های شکلاتی است در استان بوهول در کشور فیلیپین نیز قرار دارد. تپه های شکلاتی در فیلیپین حدودا 1260 عدد می شوند که در منطقه ای با مساحت بیش از 50 کیلومترمربع نیز پراکنده شده است. این تپه ‌ها از علف ‌های سبزرنگی پوشیده شده ‌اند که در فصل خشک (دوره‌ی کم باران سالانه در مناطق گرمسیری) به رنگ قهوه ‌ای شکلاتی در می ‌آیند.

تپه‌ های شکلاتی در فیلییپین

11- سالار دی یونی  در بولیوی ؛ Salar de Uyuni

در جنوبی غربی کشور بولیوی در نزدیکی قله اندس یکی از بزرگترین کویرهای نمکی جهان قرار دارد که یکی از انواع مختلف ساختارهای زمین شناسی در جهان محسوب می شود. این کویر دارای مساحتی برابر با 10582 کیلومترمربع می شود. این کویر در اثر تغییراتی که در چندین دریاچه ماقبل تاریخ به وجود آمده نیز پدید آمده است. در حال حاضر حدود 50 تا 70 درصد از ذخایر لیتیوم در جهان نیز در این منطقه ذخیره شده است.

سالار دی یونی در بولیوی

12- دودکش‌های جن  در ترکیه ؛ Fairy Chimneys

به دلیل ساختارعجیبی که سنگ های هودو در ترکیه دارا هستند به آن ها دودکش جن نیز گفته می شود. این سنگ ها یکی دیگر از مواردی هستند که در لیست ساختارهای زمین شناسی در جهان قرار می گیرند و در منطقه باستانی کاپادوکیای ترکیه نیز واقع شده است.  این سازه های عجیب و غریب سنگی در واقع یک ساختار سنگی بلند و نازک است که از زیر یک حوضچه خشک یا زمین سنگلاخی بیرون می ‌آید و می ‌تواند 1/5 تا 45 متر ارتفاع داشته باشد.

دودکش‌های جن در ترکیه

13- صخره بابل در رومانی ؛ Babele

صخره بابل، در کوهستان Bucegi در رومانی قرار دارد که یکی از محبوب‌ترین مقصدهای توریستی این کشور محسوب می‌شود. نام آن در زبان محلی به معنی «پیرزن‌ها» است. این صخره به مرور زمان و در اثر فرسایش به چندین ساختار مختلف قارچی‌شکل تبدیل شده است.

صخره بابل در رومانی

14- آیس ریزن ولت  در اتریش ؛ Eisriesenwelt

یک غار یخی طبیعی در شهر Werfen به نام آیس ریزن ولت در کشور اتریش واقع است که در حدود 40 کیلومتری جنوب سالزبورگ نیز قرار دارد و یکی دیگر از ساختارهای زمین شناسی در جهان را تشکیل می دهد. این غار که طولش به بیش از 42 کیلومتر می ‌رسد، بزرگ ‌ترین غار یخی جهان است و هر ساله حدود 200 هزار گردشگر را به خود جذب می ‌کند.

آیس ریزن ولت در اتریش

15- جنگل سنگی یونن در چین ؛ Yunnan Stone Forest

مجموعه ای از سازه های آهکی در استان یونن در چین قرار دارد که به آن ها جنگل سنگی گفته می شود. با توجه به آن چه که به نظر می رسد این سنگ ها بلند مانند استالایگمیت ها از زمین بالا آمده اند. بسیاری از آن‌ ها به درختان سنگی شباهت دارند و در ذهن انسان این تصور را ایجاد می‌کنند که نظاره‌گر جنگلی ساخته‌شده از سنگ است.

جنگل سنگی یونن در چین

قطعا ساختارهای زمین شناسی عجیب و غریب دیگری هم در جهان وجود دارد که می تواند سبب جذب گردشگران زیادی به سمت کشورهای مختلف می شود در صورتی که چنین مکان هایی را می شناسید با ما در میان بگذارید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان