بیش از یک هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در مرکز فشافویه نگهداری می‌شوند

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در مرکز فشافویه برای نگهداری از ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است.

بیش از یک هزار و 500 معتاد متجاهر در مرکز فشافویه نگهداری می‌شوند

بیش از یک هزار و 500 معتاد متجاهر در مرکز فشافویه نگهداری می‌شوندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فرید براتی سده معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور در پنجمین جلسه کمیته کشوری هماهنگی مراکز ماده 16 که امروز (دوشنبه نوزدهم آذرماه) برگزار شد، اظهار کرد: بهزیستی به دنبال قبول مسئولیت مراکز ماده 16 نبوده و الان هم نیست.

وی با بیان اینکه 40 هزار نفر از معتادان در مراکزی هستند که میانگین یارانه اختصاص داده شده به آن‌ها روزانه تنها 15 هزار تومان است، افزود: این در حالیست که هزینه عبور و مرور از یک سمت تهران به سمت دیگر آن چند برابر این میزان هزینه دارد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر 9502 نفر در مراکز ماده 16 بهزیستی به سر می‌برند.

براتی سده با بیان اینکه بیش از 40 هزار نفر نیز در مراکز تبصره 2 ماده 16 هستند، عنوان کرد: در مجموع تعداد معتادان حاضر در مراکز ماده 16 و مراکز تبصره 2 به بیش از 50 هزار نفر می‌رسد.

وی گفت: بر اساس بند 3 این آئین‌نامه هرگونه تصمیم گیری در مورد مدیریت و ساماندهی معتادان متجاهر و بی خانمان در سطح کشور و اجرای طرح‌های ضربتی باید در کمیته کشوری و هماهنگی مراکز نگهداری درمان و کاهش آسیب معتادان موضوع ماده 16 مطرح و پس از تصویب به اجرا در آید.

براتی سده با بیان اینکه با این حال در جلسه‌ای با حضور آقای لاریجانی گفته و خواسته شده است که بند 3 ماده 8 مبنی بر مسئولیت سازمان بهزیستی در این مورد حذف شود تاکید کرد: سازمان بهزیستی آمادگی 100 درصدی دارد که این مسئولیت را زمین بگذارد.

براتی سده افزود: بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 89 در مورد معتادان متجاهر و ساماندهی آن‌ها جلساتی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: در نهایت بر اساس این جلسات ابتدا ساماندهی معتادان متجاهر به نیروی انتظامی واگذار شد. در ادامه جلسات مکرری با حضور مسئولان وزارت بهداشت در مورد ارائه خدمات به معتادان متجاهر و فرآیند درمان آن‌ها برگزار و تصمیمات خوبی برای ارائه خدمات به آن‌ها گرفته شد.

براتی سده با بیان اینکه در ادامه نیز ساماندهی معتادان متجاهر بر عهده سازمان بهزیستی قرار گرفت، افزود: پروتکل مربوطه نیز در مرداد ماه سال 96 و بر اساس تصویب قانون برنامه ششم توسعه تصویب شد و آئین‌نامه مربوط به آن نیز به دستور رئیس جمهور ابلاغ شد.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: بر اساس ماده 4 هر فرد حقیقی یا حقوقی با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه پس از اخذ موافقت و مجوز بهره برداری نسبت به ارائه خدمات در مراکز ماده 16 قانون می‌تواند اقدام کند.

براتی سده عنوان کرد: در ماده 11 قانون هم ذکر شده که نظارت بر مراکز ماده 16 بر عهده سازمان بهزیستی است.

وی با بیان اینکه در مرکز فشافویه برای نگهداری از 1500 تا 1700 معتاد متجاهر مجوز گرفته شده است، افزود: این در حالیست که بارها برای نظارت بر این مرکز درخواست دادیم، اما با وجود داشتن مسئولیت نظارت بر سازمان بهزیستی تاکنون موفق نشدیم تا بر آن نظارت داشته باشیم.

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بعد از جمع‌آوری معتادان متجاهر متوجه می‌شویم که همه این افراد در زمره معتادان قرار ندارند.

وی با بیان اینکه طی بررسی انجام شده متوجه شدیم که 340 نفر از افراد جمع‌آوری شده اتباع بیگانه بودند، گفت: تست اعتیاد 400 نفر از این افراد منفی بوده است.

براتی سده با بیان‌ اینکه اگرچه ظاهر متکدی داشتند، اما معتاد نبودند، گفت: 300 نفر از این افراد نیز جزء سالمندان بالای 65 سال قرار داشتند.

وی افزود: به عبارت دیگر این مسئله نشان می‌دهد که همه معتادان جمع‌آوری شده باید از کانال سازمان بهزیستی غربالگری شوند.

براتی سده ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت‌ها، پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تامین هزینه‌های این گروه 30 هزار تومان به شکل روزانه و برای هر نفر است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان