روایت محله خطرناک مشهد با ترس از اعتیاد

«چند نفر از ما» جدیدترین ساخته هادی معصوم دوست کارگردان سینمای مستند کشور است. این مستند راوی مشکلات و آسیب‌های منطقه «قلعه ساختمان» در مشهد است.

روایت محله خطرناک مشهد با ترس از اعتیاد

هادی معصوم دوست، کارگردان مستند «سربازخانه» است که در جشنواره یازدهم سینما حقیقت حضور داشت و مورد تقدیر نیز قرار گرفت. او امسال مستند جدیدی را روانه این جشنواره کرده است که امروز در جشنواره سینما حقیقت رونمایی می‌شود. مستند «چند نفر از ما» روایتی بی‌پرده از یکی از معروف‌ترین محله‌های شهر مشهد به نام «قلعه ساختمان» است. 

وقتی نام «قلعه ساختمان» را در شهر مشهد ببرید، احتمالا کوچک و بزرگ وحشت می‌کنند. جایی‌که می‌گویند کوچه‌هایش را در نقشه هم نمی‌شود پیدا کرد؛ یکی از فقیرترین محله‌های حاشیه‌نشین استان خراسان‌رضوی که انتهای کوچه‌هایش حالا تبدیل به پاتوق معتادان شده است. مستند «چند نفر از ما» روایتی متفاوت از این محله است. 

هادی معصوم دوست در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درباره جدیدترین مستند خود گفت: مستند «چند نفر از ما» روایتی از یکی از محله‌های بسیار معروف در شهر مشهد است که بسیار جرم‌خیز بوده و به این نام در بین مردم و رسانه‌ها مشهور است. در این محله حاشیه‌ای شهر مشهد که «قلعه ساختمان» نام دارد، به صورت مشخص مواد مخدر بسیار متداول بوده و معتادان زیادی در آن‌جا رفت و آمد دارند. جالب است که در مقابل این محله، دیواری وجود دارد که در پشت آن، منطقه مسکونی قرار دارد و محل زندگی مردم است. یک طرف دیوار محل زندگی و رفت و آمد معتادان است و طرف دیگر آن، ساکنین عادی زندگی می‌کنند. مستند «چند نفر از ما» داستان این دو محله و تفاوت‌های دو طرف آن دیوار را روایت می‌کند.

 

وی ادامه داد: در این فیلم مستند، به واسطه زندگی چند معتاد، به حال و هوا و فضای آن محله نزدیک می‌شویم و در عین حال، تمرکز اصلی خود را بر موضوع اعتیاد قرار می‌دهیم. راوی این فیلم، یکی از معتادان همین محله است که اکنون مراحل ترک اعتیاد خود را پشت سر می‌گذارد. جالب است که او با این که اعتیاد به مواد مخدر را به صورت کامل ترک کرده است، از این که دوباره وارد آن محله شود می‌ترسد چرا که با خود فکر می‌کند که اگر دوباره به آن‌جا برگردد، تحت تاثیر حال و هوای محله قرار گرفته و مجددا به مواد مخدر روی می‌آورد. علاوه بر این، در بخش‌های دیگری از فیلم، راوی از حالت اول شخص خارج شده و روایت عوض می‌شود.

معصوم دوست مستند «چند نفر از ما» را دومین حلقه از سه‌گانه مستند اجتماعی خود دانست و گفت: در فیلم‌های من، «انسان» بسیار مهم است. این انسان می‌تواند در هر موقعیتی قرار داشته باشد؛ می‌تواند فارغ‌التحصیل باشد، سرباز باشد یا حتی یک معتاد باشد. مساله اساسی برایم این است که علیرغم این تفاوت‌ها بین اشخاص، شخصیت انسانی آنان چگونه شده است. این مستند در قالب یک مجموعه 3 قسمتی که به معضلات اجتماعی می‌پردازد، قرار می‌گیرد. این مستند، اولین فیلمی است که راجع به معضلات اجتماعی شهر مشهد ساخته می‌شود. مستند دوم به مساله بیکاری در شهر مشهد می‌پردازد و مستند سوم نیز به ساخت و ساز‌های بی‌رویه اطراف بافت تاریخی مشهد می‌پردازد. «چند نفر از ما»، اولین قسمت از این مجموعه است که به مساله اعتیاد در شهر مشهد می‌پردازد. ‌

معصوم دوست در مورد روند ساخت این مستند 40 دقیقه‌ای گفت: تولید این فیلم مستند چیزی در حدود 8 ماه زمان برد. این مستند در جشنواره سینما حقیقت در بخش ملی حضور داشته و رونمایی خواهد شد.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان و نویسنده، هادی معصوم دوست، موسیقی صبا ندایی، صدابردار شهاب حمیدی و صداگذار هومن بیات.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان