شهنازی تشریح کرد:

لزوم برگزاری کنگره بین‎المللی حقوق ورزشی و تاثیرات آن بر ورزش

دبیر کل کمیته ملی المپیک در مورد کنگره بین‎المللی حقوق ورزشی، لزوم برگزاری آن و تاثیراتی که می‎تواند برای ورزش و ورزشکاران کشورمان داشته باشد، توضیح داد.

لزوم برگزاری کنگره بین‎المللی حقوق ورزشی و تاثیرات آن بر ورزش

به گزارش خبرنگار مهر، شاهرخ شهنازی در ابتدای نشست مربوط به کنگره بین المللی حقوق ورزشی که امروز دوشنبه برگزار شد، گفت: همانطور که می دانید برخی مواقع به علت عدم آگاهی در بخش حقوقی دچار مشکلاتی در ورزش( فدراسیون های ورزشی و حتی کمیته ملی المپیک) شده ایم. در این زمینه برگزاری کنگره بین المللی حقوق ورزشی با کمک خانم پرند عزیزی و تجربه های زیادی که دارد، اثرات خوبی خواهد داشت و آغاز راه درست و صحیح و تجربه اندوزی خوبی برای ما باشد.

وی افزود: کنگره بین المللی حقوق ورزشی می تواند نقطه آغاز خوبی باشد، افراد خوبی به آن دعوت شده اند که ما هم در نظر داریم جلسات اختصاصی بگذاریم. خوشبختانه 6 نفر از روسای فدراسیونهای ورزشی عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک هستند. 

شهنازی ادامه داد: در بسیاری از موارد در داخل کشور هم اختلافاتی بین بازیکنان و باشگاه ها و ... به وجود می آید که برگزاری چنین کنگره ای کمک زیادی به ما می کند.

دبیر کل کمیته ملی المپیک عنوان کرد: در بازی های آسیایی اینچئون حق کشتی گیر ما را خوردند و ما به نمایندگان CAS اعتراض کردیم ولی طبق قوانین کشتی باید همان موقع به صورت کتبی اعتراض می کردیم. این مسائل در هر رشته با دیگری متفاوت است که در صورت آگاهی جلوی بروز بسیاری از مشکلات گرفته می شود.

وی ادامه داد: برنامه ریزی برای آغاز حرکت انجام شده است تا بستری برای ایجاد نهادی در داخل کشور در این زمینه فراهم شود. حقوق ورزشی در کشور ما بسیار جوان است و حتی در دانشگاه ها هم کار زیادی انجام نشده است. دنیا در بحث حقوق ورزشی پیشرفت زیادی کرده است و ما هم باید مسیر را آغاز کرده و برای رسیدن به هدف ادامه بدهیم.

شهنازی گفت: دادگاه CAS یک نهاد دولتی محسوب نمی شود. وظیفه ما این است همچون بحث دوپینگ یا آموزش در بخش هایی که کمبود داریم اقدامات بازم را انجام دهیم.

وی درباره اینکه ما در خیلی از پرونده ها از جمله فوتبال مثل پرونده گومز شکست خوردیم یا در خصوص فوتبال برای بازی با تیم های عربستان باید در کشور ثالث بازی کنیم، آیا مشاوره ای داده اید، تصریح کرد: اصلا هیچ تعریفی نداشتیم که آنها استعلام بگیرند. فیفا استقلال خاصی دارد و بحث IOC در درجه چندم اهمیت است. مسئله عربستان سیاسی است. با توجه قدرت مالی و سیاسی که این کشور دارد در فوتبال آسیا نفوذ کرده و ما هم باید با تفکر مدیریتی روبه رو باشیم تا ورود کنیم. باشگاه ها ناآگاهانه قراردادهایی می بندند که شاید مشکل ساز باشد. ما متخصص داریم اما چون جایگاه تعریف نشده نداریم نیاز بود که این نهاد تشکیل شود.

شهنازی همچنین درباره کسر امتیاز از فولاد خوزستان و اینکه کمیته نظارت می کند یا خیر، گفت: وظیفه کمیته در این خصوص نظارت نیست. وظیفه کمیته این است موضوع در کشور مورد پیگیری قرار بگیرد. ما در مبحث حقوق ورزشی ضعیف هستیم و به صورت علمی و سیستماتیک به این موضوع پرداخته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پرند عزیزی نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: در اجلاس های بین المللی، به علت عدم آگاهی ورزشکاران و افراد ورزشی مسائلی پیش آمده و بعضا باعث بروز خطراتی هم می شود. کنگره موردنظر اولین کنگره ای است که اعضا و اساتیدش زنان حقوقدان ورزشی از اعضای CAS یا فیفا هستند و در کشور ما برگزار می شود. 

وی ادامه داد: شرکت در این کنگره و کلاس ها باعث می شود علم و آگاهی ورزشکاران و حتی روسای فدراسیون ها ارتقا پیدا کند. خیلی ها ما ایرانی ها را نمی شناسند و این کنگره می تواند پل ارتباطی خوبی برای ما باشد. خارج از کنگره، اعضا می خواهند تا با ما مسئولین دیدارهایی داشته باشند.

عزیزی تصریح کرد: موضوع یکی از کارگاه ها فوتبال خواهد بود و برای آنها که افراد بی طرف قاضی هستند مهم است که فیرپلی رعایت شود و فوتبال و کشتی برایشان تفاوتی ندارد. 

وی تصریح کرد: در نحوه شکایت نوشتن لوایح و آیین دادرسی مشکلات زیادی وجود دارد که قصد داریم در آینده یک دفتر حقوقی داشته باشیم تا به صورت رایگان مشاوره داده شود. 

مشاور حقوقی کمیته ملی المپیک در خصوص پرونده فوتبال ایران و عربستان عنوان کرد: این پرونده به میانجیگری رفته است و صدور رای ندارد. در این گونه موارد تلاش می شود تا مثل یک واسطه میانجی گری صورت گرفته و مزایا و معایب در نظر گرفته شوند. اگر کسب چه از سمت ما و چه از سمت عربستان بگوید ما رای را برده ایم، تخلف کرده است و حتما موضوع پیگیری می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نخستین کنگره بین المللی حقوق ورزشی 19 و 20 دی ماه در آکادمی ملی المپیک برگزار می شود. در پایان نشست امروز از پوستر ویژه این کنگره رونمایی شد. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان