گرگاس‌ها بلای جان دامداران گیلانی

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ گرگاس هیچ ترس و واهمه‌ای از انسان ندارد و برخلاف گرگ به انسان حمله‌ور می‌شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان گفت:‌ گرگاس هیچ ترس و واهمه‌ای از انسان ندارد و برخلاف گرگ به انسان حمله‌ور می‌شود.

حسین علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ گرگاس یا گرگی، حیوانی غول‌پیکر است که از ترکیب‌ گرگ و سگ به وجود می‌آید و خطرناک‌تر از سگ و گرگ است و علاوه بر این هیچ ترس و واهمه‌ای هم از انسان ندارد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ابراز داشت: سگ‌های گله یا سگ‌های ولگردی که در مناطق روستایی وجود دارند در صورت اختلال با گرگ‌ها نژادی دو رگه و خطرناکی را به اسم سگ‌گرگ پدید می‌آورند.

علی‌نژاد با بیان اینکه گرگاس‌ها از لحاظ خوی درندگی به گرگ‌ها شباهت بسیار زیادی دارند تصریح کرد: به جهت اینکه یک رگ این حیوان دو رگه غول‌پیکر از سگ است بنابراین از انسان‌ها هیچ ترسی ندارد و حتی امکان حمله آن‌ به انسان نیز وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه گرگاس‌ها در شرایط عادی دشمنی در طبیعت ندارند عنوان کرد: گرگ‌ها فقط در شرایط فشار بیش از حد گرسنگی آن هم در فصل زمستان به انسان حمله می‌کنند اما امکان حمله گرگاس‌ها به انسان در هر فصلی وجود دارد.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان افزود:‌ گرگاس‌ها برخلاف گرگ‌ها از همان بدو تولد خوی درندگی دارند؛ از طرفی سگ‌های گله در روستاها نیز به دلیل مشترکات زیادشان با گرگاس تحرک خاصی علیه آن‌ها انجام نمی‌دهند.

علی‌نژاد در مورد زاد و ولد گرگاس‌ها نیز خاطرنشان کرد:‌ به طور معمول گرگاس‌ها سالانه در هر دوره زاد و ولد خود بین 3 تا 5 توله به دنیا می‌آورند که توله‌های آن‌ها نیز مشترکات زیادی با گرگاس‌ها دارند و خلق و خوی مادر خود را به ارث می‌برند.

وی در مورد انتشار خبری مبنی بر حمله‌ور شدن گرگاس به اهالی یک روستا در تالش نیز تصریح کرد:‌ تاکنون هیچ نوع گزارشی که از حمله‌ گرگاس‌ها در تالش حکایت داشته باشد به اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان ارسال نشده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،‌ نام‌های فارسی دیگر گرگاس،‌ گرگ‌سگ و یا سگ‌گرگ است که از ترکیب سگ‌های اهلی Canis lupus familiaris و گرگ‌ها به وجود می‌آیند.

درحقیقت سگ‌ها و گرگ‌ها به یک خانواده تعلق دارند و به دلیل آن‌که سگ‌ها در روند تکاملی خود از گرگ‌ها منشعب شده‌اند اختلاط نژادی جفت‌گیری آن‌ها نیز امکانپذیر است.

در اروپا تداخل ژنتیکی به وجود آمده بین سگ‌ها و گرگ‌ها یکی از عوامل اصلی و مهم تهدید بقای گله‌های کوچک گرگ در این قاره است به طوری‌که گرگ‌ها در این محدوده به‌صورت جدی در خطر شدید انقراض نسل قرار دارند.

در ایران هم پیش از این در اطراف سکونتگاه‌های انسانی، گرگ‌سگ‌های زیادی متولد شده‌اند و نمی‌توان از این پدیده به‌عنوان معضلی تازه نام برد اما به‌طورکلی معضل سگ‌های ولگرد یعنی سگ‌هایی که در طبیعت رها می‌شوند همواره برای حیات‌وحش دردسرساز بوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان