عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر کار وزیر شد

خبری که امروز در تمامی خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شد تبدیل عمارت کلاه فرنگی بی سیم به دفتر کار وزیر ارتباطات نیز بود

عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر کار وزیر شد

عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر وزیر ارتباطات

خبری که امروز در تمامی خبرگزاری های رسمی کشور مطرح شد تبدیل عمارت کلاه فرنگی بی سیم به دفتر کار وزیر ارتباطات نیز بود. به واسطه‌ی علاقه‌ی وزیر ارتباطات به حفظ بناهای تاریخی، برای حفظ و احترام به عمارت کلاه ‌فرنگی بی‌سیم، تصمیم گرفته شد تا این بنای تاریخی به دفتر کار این وزیر جوان کابینه تبدیل شود و حتی آثار قرار گرفته داخل آن نیز در همان فضا بمانند. این عمارت بی‌سیم نخستین ساختمان رسمی تشکیلات بی ‌سیم و رادیو است قرار شده است زین پس دفتر کار وزیر ارتباطات باشد. تیم خبری الی گشت هم به دنبال خبر عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر وزیر ارتباطات رفت تا اطلاعات بیشتری درباره ی آن بدست بیاورد، پس با ما در ادامه همراه باشید.

عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر وزیر

همانطور که گفتیم عمارت تاریخی کلاه فرنگی بی سیم دفتر کار وزیر ارتباطات شد. این وزیر جوان کابینه دولت به دلیل علاقه ای که به این بنای تاریخی داشت آن را به دفتر کار خود اختصاص داد و همینطور درخواست کرده است که تمامی وسایل این عمارت همانطور که در آن وجود دارد نیز باقی بماند.

این عمارت تاریخی و زیبا در سال 1316 شمسی وزارت پست و تلگراف و تلفن زمینه ای برای ایجاد مرکز رادیو در کشور نیز محسوب می شده است. در مدت زمان کوتاهی تعداد پست های فرستنده موج کوتاه و متوسط آمریکایی، انگلیسی و آلمانی از طریق شرکت های انگلیسی و آلمانی به منظور  تلگراف و اقدامات مخابرات بی سیم نیز خریداری گردید و در این عمارت نصب گردید. در مدت زمان بسیار کمی ساختمان مورد نظر، یعنی عمارت بی‌سیم رادیو هم توسط یک شرکت پیمانکار آلمانی در اراضی قصر قاجار، یعنی کنار بنای کلاه فرنگی ساخته و آماده شد. عمارت کلاه فرنگی در خیابان دکتر شریعتی نرسیده به پل سیدخندان، مقابل خیابان شهید قندی، بین ساختمان‌های وزارت پست و تلگراف و تلفن و ساختمان مخابرات ایران قرار گرفته است. مساحت کل زمین مجموعه 211544 متر و مساحت بنا 1334 متر مربع است. معمار این بنا به احتمال زیادی ابراهیم معمارباشی از معماران وزارت پست و تلگراف در اواخر قاجار بوده است.

عمارت کلاه‌ فرنگی بی‌سیم دفتر کار وزیر شد

مدیر کل روابط عمومی وزارت ارتباطات، سید جمال هادیان زواره علت تبدیل عمارت بی‌سیم به دفتر وزیر ارتباطات را علاقه وزیر به حفظ بناهای تاریخی دانست و هدف وی از این امر را حفظ بنای تاریخی عمارت بی‌سیم دانست؛ همچنین وی افزود: در بررسی هایی که صورت گرفته توسط کارشناسان میراث فرهنگی و همینطور کارشناسان طراحی داخلی جهت حفظ هویت این بنای تاریخی مشخص شده است که هیچ آسیبی که به بنا وارد نیز صورت بگیرد. وی هدف از این اقدام را حفظ بنای تاریخی بی‌سیم و احترام به کارکرد آن دانست.

بنابر گفته ی هادیان این بنای تاریخی و ارزشمند در مرحله نخست نیاز به تعمیرات جزیی در بخش های تاسیسات لوله آب، برق و آبدارخانه و موارد دیگر نیز دارد. همچنین وی نیز تاکید کرد که هیچ تغییری که به ماهیت بنا وارد شود نیز ایجاد نخواهد شد؛ و همچنین افزود:

هیچ کدام از آثاری که در این بنا بود به جای دیگری منتقل نمی‌شود و همه آن‌ها در سر جای خود در همان فضا باقی خواهند ماند.

به گفته وی در این موزه، 6 ژنراتور، دستگاه بی‌سیم و تعدای تابلوی نقاشی و فایل‌های تصویری و میزها و صندلی‌های قجری هستند که هیچ ‌یک از عمارت خارج نمی ‌شوند.

عمارت کلاه ‌فرنگی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، محسن شیخ الاسلامی این اقدام را مخالف اهداف میراث فرهنگی ندانست و گفت:

درصورتی که به بنا آسیبی وارد نشود و در کنار استفاده از آن مرمت هم بشود، این نوع کاربری مخالفتی با ضوابط میراث فرهنگی کشور ندارد.

شیخ الاسلام به مرمت بنای عمارت بی سیم در سال های گذشته نیز اشاره ای کرد و گفت: در آن زمان قرار بود عمارت بی‌سیم به موزن تبدیل شود، البته کاربری تشریفات هم بی‌ربط به فضا نیست.

وی نیز با دادن اجازهی کاربری برای دفتر تشریفات یا دفتر کار وزیر را به بنای عمارت بی سیم و کارکرد آن مرتبط دانست و نگه داشتن وسایل داخل عمارت را از یک جهت که سبب بازدید مردم از این دستگاه های قدیمی می باشد نیز مثبت قلمداد کرد. وی همچنین رفت و آمد گردشگران برای بازدید از عمارت بی‌سیم را به دلیل قرار گرفتن در داخل وزارتخانه، کمی دشوار دانست.

عمارت کلاه ‌فرنگی

لازم به ذکر است که عمارت کلاه فرنگی بی سیم در سال 1379 به ثبت ملی رسیده است و جزئی از آثار تاریخی کشور به شمار می رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان