پل مارکوپولو، افسانه ای ماندگار در پکن

شهر پکن پایتخت کشور چین و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. این شهر همچنان آثار و بناهای تاریخی ۵۰۰۰ ساله ای را از گذشتگان در خود نگه داشته است و از همین رو سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی به این شهر چینی سفر کنند

پل مارکوپولو، افسانه ای ماندگار در پکن

معرفی پل مارکوپولو در پکن

شهر پکن پایتخت کشور چین و یکی از پرجمعیت ترین شهرهای این کشور محسوب می شود. این شهر همچنان آثار و بناهای تاریخی 5000 ساله ای را از گذشتگان در خود نگه داشته است و از همین رو سبب شده تا سالانه گردشگران زیادی به این شهر چینی سفر کنند. البته المپیک 2008 هم نقش مهمی در شناساندن شهر پکن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جذاب برای توریست‌ها و تبدیل این شهر به شهری بین المللی داشت. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت می خواهیم به معرفی پل مارکوپولو در پکن بپردازیم. این پل یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری چین محسوب میشه و از بناهای مورد علاقه ی مارکوپولو در کشور چین بوده و همچنین وی در سفرنامه ی خودش هم از این پل زیبای چینی یاد کرده است. این پل بر روی رودخانه یونگدینگ بنا شده و به راستی یکی از گرانمایه ترین دیدنی های پکن به حساب می آید. در ادامه همراه با ما باشید تا بیشتر با این جاذبه ی گردشگری آشنا شوید.

پل مارکوپولو در پکن

همانطور که در بالا اشاره شد، پل مارکوپولو در پکن یکی از جذاب ترین و قدیمی ترین پل هایی است که در این شهر وجود دارد و از بناهای مورد علاقه ی شخص مارکوپولو محسوب می شده است. همانطور که می دانید چینی ها از دیرباز تاکنون توانایی بالایی در خلق آثار خارق العاده داشته اند و دیوار چین بیانگر حرفی است که ما میزنیم. این پل زیبا و دیدنی سالانه مسافرانی زیادی را به سمت خود جذب می کند، زمانی که در حال قدم زدن بر روی پل هستید صدها مجسمه ی شیر را خواهید دید که بر روی این پل زیبا قرار دارند و سبب دیدنی شدن آن نیز شده اند.

نامگذاری پل مارکوپولو در پکن

در زمان های گذشته نام این پل لوگو بوده اما امروزه این با نام مارکوپولو شناخته می شود؛ جالب است بدانید که نامگذاری این پل به این جا ختم نمی شود چرا که به این پل لوکو (Lukou)، لوگویائو (Lugouqiao) و لوگوچیائو (Lukouchiao) هم در طول تاریخ گفته می شده است.

پل مارکو پولو در پکن

مختصری از تاریخ پل مارکوپولو

ساخت این پل به دستور امپراتور شیزونگ که از دودمان جین بوده نیز ساخته شده و ساخت آن در بین ساله های 1189 تا 1193 نیز طول کشیده است. این سازه ی شکوهمند یک با در اثر سیل آسیب جدی به آن وارد شد، اما به دستور امپراتور کانگ شی که از سلسله ی چینگ بود نیز در سال 1698 نیز بازسازی شد. در زمان حکمرانی کانگ ‌شی این پل از شهرت زیادی برخوردار شد زیرا مارکوپولو از آن در سفرنامه خود تعریف کرده بود. مارکو در قرن سیزدهم از پل مارکو پولو دیدن کرد و پس از دست به دست شدن سفرنامه وی، خیل عظیمی از اروپایی ها به سوی این پل رهسپار شدند. البته لازم است بگوییم که سیل تنها حادثه ی ناگواری نبود که برای این پل رخ داد، در طی این جنگ جهانی دوم هم آسیب های به این پل دیدنی و طویل وارد گشت که در قرن بیستم نیز آن خرابی ها مورد بازسازی قرار گرفتند. در سال 1949 میلادی، یک بار دیگر تغییراتی در پل لوگو انجام دادند و آن را به معبری آسفالت تبدیل کردند و اجازه عبور موتور از روی آن صادر شد تا کمی از ترافیک پکن کاسته شود.

در سال 1971 میلادی پل جدیدی روی رود یونگدینگ ساختند که ماشین رو بود و به کاهش ترافیک شهر کمک کرد؛ چند بزرگراه نزدیک به این پل ها را هم بازسازی کردند که با این کار تقریبا مشکل ترافیک حل شد و دیگر نیازی به عبور موتورها از روی لوگو احساس نمی شد.

پل مارکو پولو در پکن

معماری پل مارکوپولو در پکن

اگر بخواهیم کمی درباره ی معماری پل مارکوپولو در پکن صحبت کنیم، باید بگوییم که این پل از سنگ گرانیت ساخته شده و تزئینات آن یکی از مهمترین مواردی بوده که در ساخت آن در نظر گرفته شده است. به غیر از مجسمه های شیر که صدها مورد از آن در این پل به چشم می خورد 4 ستون با ارتفاع 4٫65 متر هم به منظور زیباسازی آن نیز استفاده شده است که در آنها هم از جنس سنگ مرمر هستند. همان طور که در تصاویر مشاهده می کنید این بنا یک قوس اصلی در میان خود دارد و دیگر قوس ها به صورت کوچک تر در دو سمت آن قرار گرفته اند که این کار را هم برای زیبایی و استحکام پل انجام داده اند. روی هر قوس نیز یک صورتک از شیر حکاکی شده است. برای استحکام بیشتر این پل ستون های به کار رفته در آن از جنس آهن هستند تا پل را در برابر سیل و یخ زدگی بیشتر مقاوم سازند.

گفته می شود مجسمه های شیرِ پل مارکو پولو برای حفاظت از منطقه ساخته شده بودند و هدف از ساخت آن ها ایجاد ترس و وحشت در دل خلافکاران و نشان دادن ابهت امپراتوری بوده است؛ همچنین می گویند که حدود 280 قطعه سنگ مرمر در این سازه به کار رفته اما در اثبات هیچ یک از این دو موضوع منابع معتبری در دست نیست. در بازسازی پل مارکوپلو رعایت موازین زیبایی شناسی در آن بسیار حائز اهمیت است

پل مارکو پولو جاذبه پکن

ساعت های بازدید از پل مارکوپولو در پکن

اواخر فروردین تا اوایل آبان (آوریل – اکتبر): 7:00 تا 20:00

آذر تا اواخر فروردین (نوامبر – مارس): 7:00 تا 18:00

پرداخت هزینه بازدید از پل مارکوپولو در پکن با کارت های اعتباری امکان پذیر نیست.

پس از این که بازدیدتان از پل مارکوپولو در پکن به پایان رسید، می توانید به بازدید از بناهای تاریخی دیگر بروید و از تماشای این بناها نهایت لذت را ببرید. در ادامه ی مطلب می خواهیم به دیگر کارهایی که می توانید در این منطقه انجام دهید بپردازیم:

  • بازدید از قلعه وانپینگ ؛ Wanping Fortress

پس از این که پیاده روی شما در انتهای شرقی پل مارکوپولو در پکن به پایان رسید قلعه ای کهن به نام وانپینگ را می توانید مشاهده کنید که قدمت آن به دوران حکومت سلسله مینگ ها نیز باز می گردد. این قلعه دیوارهای بلندی دارد که یکی از آن ها با عنوان دیوار شهر “walled city” شناخته می شود، سال ساخت این بنا را کارشناسان باستان شناسی 1638 می دانند. این قلعه زمانی یکی از بناهای دفاعی در سراسر شهر پکن محسوب می شده که امروزه از آن به عنوان جاذبه ی گردشگری در شهر یاد می شود. این بنا دو دروازه بزرگ دارد که با نام های ثروت همیشگی (Ever Prosperous Gate) و دروازه باشکوه (Majestic Gate) شناخته می شوند. قلعه وانپینگ بسیار بزرگ است و طولش از شرق به غرب به 640 متر و از شمال به جنوب به 320 متر می رسد و تقریبا مستطیل شکل است.

لازم به ذکر است که برای بازدید از این بنا نیازی نیست که هیچ گونه هزینه ای پرداخت کنید.

قلعه وانپینگ
  • تماشای دیدنی های اطراف

زمانی که بر روی پل مارکوپولو در پکن هستید، در ضلع غربی پل مجسمه ای وجود دارد که برای مشخص شدن دروازه قلعه و دیدن آن از دوردست ساخته شده است. همچنین کتیبه هایی به چشم می خورند که بر روی زمین و رو به روی قلعه نصب شده اند، این کتیبه ها نشان دهنده میزان خسارات وارد شده بر قلعه در طول سال های مختلف هستند و سال مرمت و ساخت دیوارهای قلعه را بیان می کنند. حتما در بازدیدتان از پل مارکو پولو در محوطه اطراف نیز گشتی بزنید.

  •  دوچرخه سواری بر روی پل مارکوپولو

برای کسانی که اهل دوچرخه سواری هستند می توانند بر روی این پل به دوچرخه سواری بپردازند به خصوص زمان هایی که آب و هوا هم خوب باشد قطعا حال و هوایتان بسیار خوش می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان