افسانه لاله های واژگون منطقه حفاظت شده گلستان کوه!

منطقه حفاظت شده گلستان کوه در شهرستان خوانسار و در استان اصفهان قرار گرفته است. در ایران جاذبه های متعدد و طبیعی زیبایی همانند پارک های طبیعی و ملی متعدد، غارهایی عجیب و غریب، تالاب ها و دریاچه های مهم و مناطق حفاظت شده پر اهمیتی وجود دارد که شناخت آن ها، برای ما ایرانیان جزو واجبات است

افسانه لاله های واژگون منطقه حفاظت شده گلستان کوه!

منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار

منطقه حفاظت شده گلستان کوه در شهرستان خوانسار و در استان اصفهان قرار گرفته است. در ایران جاذبه های متعدد و طبیعی زیبایی همانند پارک های طبیعی و ملی متعدد، غارهایی عجیب و غریب، تالاب ها و دریاچه های مهم و مناطق حفاظت شده پر اهمیتی وجود دارد که شناخت آن ها، برای ما ایرانیان جزو واجبات است. اگر به درون طبیعت سفر می کنید یا اینکه طبیعت گرد و کوهنوردی حرفه ای هستید، باید برای یک بار هم که شده به دیدن منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار سفر کنید. مناظر طبیعی زیبا به همراه جاذبه های اطراف این منطقه همه کسان را به خود جذب می کند. در مجله الی گشت با ما همراه شوید تا این طبیعت بی نظیر را به شما معرفی نماییم.

منطقه-حفاظت-شده-گلستان-کوه-خوانسار

موقعیت گلستان کوه

منطقه حفاظت شده گلستان کوه در استان اصفهان و در مسیر به سمت خوانسار واقع شده است. طول و عرض این منطقه جغرافیایی N3308 E5025 بوده که اگر بخواهیم دقیق تر بیان کنیم، باید فاصله 15 کیلومتری شهر خوانسار را موقعیت این منطقه در نظر بگیریم. ارتفاع منطقه و کوه های اینجا، 3631 متر از سطح دریا ارتفاع داشته و در دامنه رشته کوه های زاگرس قرار گرفته است. به دلیل جهت قرار گیری این کوه که جنوب غربی و شمال شرقی است، جهت ها متفاوت است و شهر خوانسار نیز در دامنه جنوب غربی آن قرار گرفته است. اگر بخواهیم شهرهای اطراف منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار را نام ببریم باید به شهرستان گلپایگان در شمال، شهرستان های تیران، کرون و نجف آباد در شرق و شهر فریدن در جنوب اشاره کنیم. مساحت منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار 17000 هکتار است.

پوشش گیاهی

لابد همه شما در مورد لاله های واژگون شنیده اید. این گل سر به زیر و روسری قرمز ایرانی را در تپه ها و دامنه های منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار پیدا می کنید. تور های متعددی برای عکاسی و بازدید از این گل های بومی و اندمیک ایرانی برگزار می شوند. دیدن دشتی پوشیده از گل های قرمز رنگ هر بیننده ای را به وجد می آورد. از دیگر گیاهان و پوشش گیاهی که در این منطقه با اهمیت مرکزی کشورمان دیده می شوند، می توان گیاهانی همانند گز انگبین، گزعلفی، ریواس، کنگر، مرزنجوش، آویشن، قارچ، بادام، تره و پیاز کوهی، گون، موسیر و دیگر گیاهان دارویی و علوفه ای نام برد. در مجموع 70 گونه گیاهی در این منطقه کشف شده است. تمام این پوشش گیاهی منبع تغذیه مناسبی برای حیوانات متعدد و همچنین زنبورهای عسل است. در نتیجه برای محققان، زیست شناسان و حتی گیاه شناسان این محیط طبیعی را می توان منبعی غنی برای کاوش دانست. جدای از حیات وحش این منطقه کوهستانی، بسیاری از دامداران نیز در بعضی از مناطق مشخص شده آن، می توانند دام های خود را به چرا برده و از این موهبت استفاده کنند.

بیشتر این پوشش گیاهی در فصل بهار می رویند. همانند گل لاله سرخگون واژگون که در فصل بهار می روید. این گل رنگ سرخ متمایل به بنفش داشته و از روز چهل ام تا شصت ام فصل بهار می روید. پس بعد از تعطیلات نوروز بهترین زمان برای سفر به این منطقه و طبیعت زیبا خواهد بود تا بتوانید دشت پر گل لاله های واژگون را هم تماشا کنید. رنگ این گل ها در هنگام وزش باد و با تابش نور خورشید به آن ها، روشن تر به نظر می رسد. برای تامین آب مصرفی در این دشت باید به وجود چشمه های متعدد پرآب و البته بارش باران مناسب اشاره کرد.

پوشش گیاهی گلستان کوه

افسانه گل های لاله واژگون

گل اشک یا گل اشک مریم همان گل های لاله واژگون هستند و به این دلیل به آن ها چنین نامی داده اند که قطره های شبنم جمع شده بر روی گلبرگ های این گل در هنگام سپیده دم از گل به پایین می چکد و این طور به نظر می رسد که این گل ها در حال گریه هستند. گل دهی ساقه ها و ریشه های این گیاه، از اوایل اردیبهشت ماه تا اواخر اردیبهشت و با شروع فصل بارش ادامه می یابد و به همین دلیل باید گفت که این گل سحرآمیز، عمر بسیار کوتاهی دارد. در افسانه های ایرانی و در میان داستان هایی که نسل به نسل در میان مردم منتقل شده، آمده است که هنگامی که در داستان سیاوش یا همان سووشون گرسیوز گلوی سیاوش را می برد، این گل شاهد آن ماجرا بوده و دلیل گریه های سپیده دم این گل نیز همین موضوع است.

نخستین بار جهانگردان اروپایی که از کشور اتریش وارد کشورمان ایران شدند، در سال 1576 میلادی این گل را با خود به اروپا بردند و شیوه کشت گل های لاله واژگون را در باغ ها و گلخانه ها رواج دادند و از آن صنعت بزرگ گل های لاله واژگون پدید آوردند. با این وجود در کشورمان ایران، تنها شاهد رشد طبیعی آن در فلات های سرسبز منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار هستیم و کشت گلخانه ای آن در ایران به طور گسترده وجود ندارد. همانند دیگر گیاهانی که پیاز دارند، این گل نیز برای رشد به پیاز نیاز داشته و البته خواص دارویی آن هم در پیاز این گیاه نهفته است. در طب سنتی و گیاهان دارویی، ایرانیان باستان از پیاز این گل برای درمان دردهای رماتیسمی و مفصلی استفاده می کردند. همچنین پیاز گل های لاله های واژگون یک دستگاه تصفیه کننده کبدی بسیار قوی است. با این حال دقت داشته باشید که این گل، جزو گیاهان سمی و داروی آن نیز جزو داروهای سمی هستند که تنها باید زیر نظر پزشکان متخصص تجویز و استفاده شوند. منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار جزو بهترین مناطق گردشگری و طبیعت گردی در ایران به حساب می آید.

منطقه حفاظت شده

حیات وحش این ناحیه

از جمله حیوانات وحشی منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار باید به حیواناتی همانند خرس سیاه که در معرض خطر انقراض قرار دارد، گرگ، شغال، تشی، سمور، سنجاب، گزار وحشی، قوچ و میش، کل و بز، انواع پرندگان و خزندگان منحصر به فرد را نام برد.

دسترسی به منطقه از سمت شهر تهران

قطعا در هر منطقه از ایران که زندگی می کنید می توانید برای دیدن این منطقه سرسبز، به آدرسی که می گوییم بروید. در هر صورت ما ادرس را از سمت تهران بازگو می کنیم. از بزرگراه تهران به اصفهان که حرکت کردید، بعد از سه راهی سلفچگان، به سمت خمین و شهر گلپایگان بروید. در این جاده به شهر خوانسار خواهید رسید. پس از آن باید به سمت روستای دره بید بروید. در این جاده حدود 15 کیلومتری راه خواهید داشت. پس از رسیدن به روستای دره بید دیگر رسیدن به دامنه های پر گل لاله های واژگون آسان خواهد بود. چرا که منطقه با تابلو ها و علامت های راهنمای بسیاری مشخص شده و راه را به شما نشان می دهد. منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار دروازه و ورودی دارد که باید در آن به ازای هر ماشینی که وارد می شود مبلغ 20 هزار تومن پرداخت نمایید.

در نزدیکی این منطقه حفاظت شده مهمان خانه های متعددی برای گردشگران و توریست ها ساخته شده است که در صورت اقامت بیش از یک روز می توانید در آن ها اقامت کنید.

منطقه گلستان کوه خوانسار-دسترسی

جدای از تمام این موارد، منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار جزو مناطق شکار ممنوع نیز شده است. در مناطق شکار ممنوع، شکارچیان به مدت 5 سال اجازه شکار ندارند و با متخلفین برخورد سختی خواهد شد. دلیل چنین قانونی حفاظت بیشتر از اکوسیستم و زیست بوم این مناطق بوده که فرصت تجدید دوباره داشته باشند. در نتیجه می توان از آن ها به عنوان مکان هایی برای ذخایر طبیعی کشور یاد کرد.

منطقه حفاظت شده به چه معنی است؟

در تعریف منطقه حفاظت شده باید چنین بیان نمود که به‌ محدوده‌ای‌ از منابع‌ طبیعی‌ کشور اعم‌ از جنگل‌، مرتع‌، دشت‌، آب‌ و کوهستان‌ (هر منظر طبیعی) گفته می‌شود که‌ از لحاظ‌ ضرورت‌ حفظ‌ و تکثیر نسل‌ جانوران‌ وحشی‌ یا حفظ‌ و یا احیای گیاهان و رستنی ها و بهبود وضع‌ طبیعی‌ آن‌ دارای‌ اهمیت‌ بسیار و خاص بوده‌ و تحت‌ حفاظت‌ قرار می‌گیرد. مقررات و ضوابطی که برای مناطق حفاظت شده بیان می کنند تا حدی شبیه به پناهگاه های حیات وحش است. علاوه بر مناطق چهارگانه پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده، سازمان محیط زیست می تواند به منظور حفظ حیات وحش بعضی از نواحی در حال خطر، مناطق دیگری همانند را مناطق شکار ممنوع، رودخانه ها و تالاب ها را نیز تحت حفاظت و مدیریت قرار دهد.

موقعیت گلستان کوه

جاذبه های شهرستان خوانسار

حیف است که این همه راه را تا منطقه حفاظت شده گلستان کوه خوانسار بروید اما از جاذبه های دیگر این شهر دیدن نکنید. در خوانسار اصفهان می توانید به دیدن جاذبه هایی همانند خانه ابهری با قدمتی بیش از 220 سال، پارک جنگلی خوانسار با چشمه های پر آبش، مزار باباپیر ترک که عارفی در قرن 6 هجری بوده است، اما زاده صالح خوانسار بروید. اگر به دنبال جاذبه های بیشتر طبیعت گردی هستید، می توانید به غار پیمایی در غار برف و غار دامنه در کوه های اطراف این شهر بروید. از روستاهای زیبای این شهرستان هم غافل نشوید. روستاهایی همانند دماب، دره بید، رحمت آباد و همچنین پارک ملی قمیشلو از دیگر جاذبه های خوانسار هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان