اوضاع فرزند آوری نامشروع در اروپا با بررسی فرانسه و ایسلند

اغلب نوزادان فرانسوی به طرز نامشروع به دنیا می آیند

اوضاع فرزند آوری نامشروع در اروپا با بررسی فرانسه و ایسلند
اغلب نوزادان فرانسوی به طرز نامشروع به دنیا می آیند
 
چکیده
در بسیاری از کشورها از جمله کشورمان ایران، اروپا مدینه فاضله و آرمان شهری است که وصال آن آرزوی برخی است. این در حالی است که عدم اطلاعات کافی و در عین حال کم کاری رسانه در این راستا موجب پیدایش چنین برداشتی گشته است. این مقاله با ذکر نمونه ای که به مثابه ی تکه بیرون زده کوه یخی است، این خیال واهی را زیر سوال می برد و دست کم افکار و فرهنگ منحط غربی را با ارئه آمار و مستندات متقن به چالش می کشد.

تعداد کلمات : 1004 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: Brian Rohan - Bill Weir
مترجم: محسن صبوری
 
خبر گزاری رویترز در مقاله ای نوشته است که اطلاعات به دست آمده از سرشماری ها بچه های بیشتری در فرانسه خارج از زندگی زناشویی به دنیا می آیند که نسبت به فرزندان متولد شده در خانواده مشروع بیشتر است. این پدیده نشانه ی آن است که کشورهایی با جمعیت کاتولیک آداب و رسوم گذشته خود را نادیده گرفته اند.

طبق اطلاعات اداره آمار ملی فرانسه، به خاطر این که انگیزه های مالی سبب کاهش ازدواج شده است و پدر یا مادر شدن مجردین مقبولیت اجتماعی بیشتری دارد، پیوسته تعداد فرزندانی که خارج از چارچوب خانواده به دنیا آمده اند بیشتر شده است.

اداره آمار ملی فرانسه در گزارش سرشماری خود اعلام کرده است که تولد این نوع بچه به طور ملموسی با رشد حدود 2 درصد از 48.8 به 50.5 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است به طوری که برای اولین بار، اکثریت را به خود اختصاص داده اند.

اداره آمار ملی فرانسه با توجه به این رشد از زیر چهل درصد در ده سال اخیر عنوان کرد که احتمال افزایش تولد نوزادان خارج از چارچوب خانواده وجود دارد.
گای دسپلانکس، رئیس بخش جمعیت شناسی اداره آمار ملی فرانسه گفت: همه چیز به آن سو در حال رفتن است، هر چند به اعتقاد من این گرایش در نهایت به ثبات می رسد.
وی افزود: ازدواج در حال حاضر خصوصا به دلیل رشد ازدواج هایی موسوم به اتحاد مدنی بیشتر یک جشنی محسوب می شود که خانواده ها و دوستان را کنار هم جمع می کند و کمتر به عنوان یک نهاد لازم در نظر گرفته می شود.

فرانسه نهادی به عنوان اتحاد مدنی به نام PACS در سال 1999 به عنوان راه کاری برای قانونی کردن زوج هایی که رسما ازدواج نکرده اند ایجاد کرد تا یه این مدل ازدواج ها همان امتیازات حقوقی ازدواج رسمی اعطا شود. از آن زمان، بالغ بر 350000 ازدواج به PACS پییوسته اند.

با وجود این که PACS در آغاز به خاطر پذیرش همجنس گرایان که برای تشکیل آن لابی کرده بودند از سوی قانون و کلیسای کاتولیک مورد هجمه قرار گرفت، اما آمار نشان می دهد که PACS در میان نا همجنس خواهان نیز رشد چشمگیری داشته است. در نه ماهه نخست سال 2007، نزدیک به 73000 نفر ثبت نام کردند که می توان گفت تقریبا معادل تعداد کل سال 2006 است.

این اداره افزود نسبت همجنس گرایانی که به PACS وارد شده اند به 7 درصد در سال 2006 در برابر 25 درصد در سال 2002 سقوط کرده است. به علاوه اطلاعات برخواسته از سرشماری، جمعیت فرانسه در سال 2007 نسبت به سال های قبل، زمانی که مهاجرت ها افزایش یافتند، رشد نشان می دهد.

جمعیت کل فرانسه در ماه ژانویه سال 2008، 63 میلیون و 753 نفر برآورد می شود که رشدی معادل 361000 نفری را نسبت به مدت مشابه یک سال قبل از آن نشان می دهد. اما تنها 71000 مهاجر نسبت به 91000 مهاجر در سال پیش از آن گزارش شده است.طبق اطلاعات اداره آمار ملی فرانسه، به خاطر این که انگیزه های مالی سبب کاهش ازدواج شده است و پدر یا مادر شدن مجردین مقبولیت اجتماعی بیشتری دارد، پیوسته تعداد فرزندانی که خارج از چارچوب خانواده به دنیا آمده اند بیشتر شده است.
اداره آمار ملی فرانسه در گزارش سرشماری خود اعلام کرده است که تولد این نوع بچه به طور ملموسی با رشد حدود 2 درصد از 48.8 به 50.5 درصد نسبت به پارسال افزایش یافته است به طوری که برای اولین بار، اکثریت را به خود اختصاص داده اند.


فرانسه یکی از بالاترین نرخ های تولد در اتحادیه اروپا را دارا است و اقتصاد دان ها معتقدند که مهاجرت قانونی و غیر قانونی به بالا بودن این نرخ کمک کرده است.

آیا ازدواج در ایسلند به سنتی تاریخ مصرف گذشته مبدل گشته است؟
جامعه منهای خانواده چگونه به نظر می رسد؟
این سوال بعد از مواجهه با لیستی از کشورهایی با بیشترین مادران صاحب فرزند نا مشروع به ذهنم خطور کرد. آمریکا در این حیطه با در اختیار داشتن 40 درصد نوزادان نا مشروع در میانه ی این لیست قرار دارد. ترکیه با میزان ناچیز 3 درصد کمترین میزان را به خود اختصاص داده است.

چه کشورهایی رتبه های بالای این لیست را به خود اختصاص داده اند؟ به عبارت دیگر چه کشورهایی دارای بیشترین مادران مجرد هستند؟
بیش از دو سوم نوزادان ایسلندی یعنی 67 درصد از والدینی که ازدواج نکرده اند به دنیا آمده اند. این آمار ممکن است در بسیاری از نقاط جهان شرم آور باشد. اما در مقابل در سرزمین وایکینگ ها این آمار باعث افتخار است.

جزیره ای که زمانی اقامت گاه زور گیران بی رحم بوده است، اما امروزه فمنیست ترین جامعه بر روی زمین را به خود اختصاص داده است.
ایسلند با حدود 230000 شهروند، جمعیتی کمتر از شهر تالسا در اوکلاهاما دارد و به اندازه ده برابر وسعت خود، در بر گیرنده ی یخچال های طبیعی و چشمه های اب گرم و آب های تازه و پاکیزه است.
اما کمتر افرادی تصور می کنند که این کشور همه چیز درباره عشق و ازدواج را زیر پا گذاشته اند.

 

بیشتر بخوانید : بارداری نامشروع در سبک زندگی غربی


مفهوم خانواده از هم گسیخته، مفهوم ترسناکی است که اساسا بدین معنا است که اگر زن یا شوهری طلاق بگیرد، چیزی در این بین می شکند. اما این برداشت به هیچ وجه در ایسلند وجود ندارد. مردم ایسلند در مواجهه با این موضوع ابدا احساس شرمساری یا پشیمانی نمی کنند. از آن جا که ایسلند تعداد کمی افراد پایبند به ارزش های دینی دارد، هیچ لکه ننگی برای حاملگی خارج از ازدواج برای آن ها مطرح نیست. کشور ایسلند در میان کشورهایی با بیشترین آمار ترک خانواده است.

بعد از بحران مالی سال 2008 که تقریبا اقتصاد ایسلند را زمین گیر کرد، بسیاری هنوز در بدهی هستند و تمایل برای کاهش وضعیت خوش سازگار با شرایط مادری کردن در ایسلند به میزان بیشتری از گذشته ایجاد شده است.  

 

برگفته از سایت: .reuters.com و cnn.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان