هر آن چه که درباره ی آیلتس باید بدانید

شاید تا به حال یا به دنبال اخذ مدرک آیلتس بوده اید و یا حداقل تابلوهای آموزشگاه های زبان و تبلیغات آنان را در زمینه ی آموزش و ارائه ی مدرک آیلتس دیده اید

هر آن چه که درباره ی آیلتس باید بدانید

آیلتس ؛ IELTS

شاید تا به حال یا به دنبال اخذ مدرک آیلتس بوده اید و یا حداقل تابلوهای آموزشگاه های زبان و تبلیغات آنان را در زمینه ی آموزش و ارائه ی مدرک آیلتس دیده اید. این آزمون و مدرکش نیز همانند تافل برای تمامی کسانی که قصد دارند تا به خارج از کشور سفر کنند، اهمیت ویژه ای دارد و به عنوان یکی از یکی از مشهورترین آزمون ‌های معتبر و بین ‌المللی زبان در سراسر دنیا، ارائه ی مدرک آن به هنگام درخواست پذیرش الزامی است. ما امروز در الی گشت می خواهیم که از 0 تا 100 دریافت این مدرک را برای شما بررسی نماییم پس، در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید.

آیلتس

سوال اولی که مطرح می شود این است که آیلتس چیست و فرق آن با مدرک تافل در چه مواردی است؟ آزمون آیلتس یکی از فراگیرترین، معتبرترین و البته مشهورترین آزمون‌ های زبان های خارجی در سطح بین‌ المللی است که علاوه بر پذیرش تحصیلی برای امور مهاجرت نیز کاربرد دارد و سالانه بیش از صدها هزار نفر در اکثر نقاط جهان در این آزمون شرکت می‌ کنند.

آیلتس در واقع کوچک شده ی International English Language Testing System است که به عنوان یکی از پراستفاده ‌ترین آزمون ‌های مهارت ‌سنجی زبان انگلیسی در سراسر دنیا به حساب می آید.

نکته ای که دانستنش درباره ی این آزمون مهم می باشد این است که، آیلتس در واقع آزمونی اروپایی به شمار می‌ رود و مرکز آن در کشور انگلیس قرار گرفته است اما با این حال، مدرک آن در تمامی کشورهای جهان و هر کجای این کره ی خاکی که ممکن است نظر شما را برای ادامه ی تحصیل و یا کار جلب کند؛ مورد تائید و پذیرش سازمان‌ ها، دانشگاه ‌ها، موسسه ‌ها و دیگر مراکز معتبری است که ممکن است شما با آن ها سر و کار داشته باشید. این آزمون به دست دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌ گردد.

مهارت خواندن

به صورت دقیق تر و عددی بخواهیم بگوییم، این مدرک برای زندگی، تحصیل و کار در 135 کشور جهان مورد پذیرش است (تافل برای 130 کشور مورد پذیرش است) و بر خلاف آزمون تافل که دیگر به صورت آنلاین برگزار می شود، این آزمون همچنان به صورت کتبی و یا همان paper-base برگزار می‌ گردد. نمره ی نهایی که از این آزمون منتشر می شود، 13 روز بعد از امتحان و در غالب کارنامه ‌ای با عنوان فرم گزارش آزمون یا به اختصار TRF به متقاضی اعلام می گردد.

پس از آماده ‌سازی نهایی نتایج این آزمون، نسخه ی کاغذی آن برای داوطلب ارسال می‌ شود و به این صورت افراد از نتیجه ی آزمون خود مطلع می گردند. البته توجه نمایید که، امکان پیگیری اینترنتی نتیجه ی آزمون آیلتس برای متقاضی نیز وجود دارد.

جالب است درباره ی این مدرک این نکته را بدانید که، دانشجویان متقاضی برای تحصیل در دانشگاه ‌های خارجی در طول 1 ماه پس از دریافت این مدرک خود می‌ توانند 5 نسخه از اصل آن را به طور رایگان دریافت نموده و نمره ی آیلتس خود را به 5 دانشگاه مختلف ارسال نموده و به صورت همزمان نتیجه ی کار خود را پیگیری نمایند.

برگزاری آزمون آیلتس به چه صورتی است؟

در این زمینه به یاد داشته باشید که اگر بیشتر از یک ماه از تاریخ امتحان شما سپری شده باشد و یا بخواهید که بیشتر از 5 کارنامه برای شما ارسال شود، در برابر هر کارنامه باید مبلغی اضافه را بپردازید.

توجه داشته باشید که داوطلبان آزمون این مدرک در کنار تفاوت ساختاری آزمون آیلتس به تافل باید هنگام انتخاب کشور مقصد در مهاجرت نیز بین این دو آزمون اولویت بندی داشته باشند. آیلتس درواقع معیاری است جهت سنجش دانش زبان انگلیسی اشخاصی که می ‌خواهند در کشورهای انگلیسی زبان درس بخوانند، کار کنند و یا به آن کشورها مهاجرت نمایند. این امتحان از بالاترین و معتبرترین استانداردهای بین ‌المللی جهت سنجش سطح زبان انگلیسی داوطلبان پیروی می ‌کند.

درباره ی آیلتس

بسیاری از دانشگاه ‌ها در کشورهای مختلفی همچون کانادا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و آمریکا آزمون آیلتس را به رسمیت می ‌شناسند. همچنین جهت مهاجرت به کشورهاییی همچون کانادا، استرالیا و نیوزلند، داشتن این مدرک الزامی است.

شرکت کنندگان در این مدرک به سوالات بسیار زیادی از سطوح بسیار ساده تا بسیار مشکل پاسخ خواهند داد. هر دانشگاه برای پذیرش متقاضیان حداقل نمره ‌ای را مشخص می‌ کند که اکثر آن‌ ها حداقل نمره ی کلی مورد پذیرش خود را 6٫5 مشخص کرده اند.

به عنوان مثالی دیگر، برای این که حداکثر امتیاز زبان انگلیسی را جهت مهاجرت به کانادا کسب نمایید، باید در هر 4 قسمت آزمون آیلتس حداقل نمره ی 7 را بگیرید. به یاد داشته باشید که؛ اکثر دانشگاه ‌ها کارنامه ی آیلتس را که بیشتر از دو سال از تاریخ آن گذشته باشد، قبول ندارند.

مهارت شنیداری

برگزاری آزمون آیلتس به چه صورتی است؟

آزمون آیلتس دارای دو بخش است که عبارت است از آیلتس عمومی‌ یا جنرال General که برای متقاضیان غیر دانشجویی که عبارت است از مواردی همچون مهاجرت برای کار و مهاجرت و آیلتس آکادمیک Academic که برای آن گروه از متقاضیان است که قصد تحصیل در دانشگاه ‌ها و موسسات آموزش عالی را دارند.

در مجموع، این آزمون نیز همانند تافل مهارت‌ های چهارگانه ی داوطلب را در زبان انگلیسی مورد سنجش قرار می ‌دهد. امتیازدهی آزمون آیلتس به این صورت است که امتیازدهی این آزمون از 0 تا 9 سطح را شامل می ‌شود. توجه داشته باشید که در آزمون آیلتس نمره ی قبولی برای داوطلبان وجود ندارد اما، به ‌طور معمول سطح 5 نمره ی متوسط و 6 به بالا خوب تلقی می‌ شود که مورد پذیرش اکثر مراکز مختلف بین المللی است.

برگزاری آزمون آیلتس

در آزمون آیلتس، میانگین چهار مهارت نوشتاری، گفتاری، شنیداری و خواندن به عنوان overall band score در نظر گرفته می ‌شود. برای این که این آزمون را به خوبی و راحتی کسب نمایید، مستلزم یک برنامه ‌ریزی و انگیزه ی بالا به اندازه ی منابع از اهمیت بالایی برخوردار است.

البته با توجه به گستردگی منابع امتحان این امکان وجود دارد تا داوطلبان در تشخیص و انتخاب منبع معتبر دچار سردرگمی شوند. آزمون آیلتس در 1100 موسسه در جهان با تعداد زیادی آزمون در هر سال و در تاریخ یکسانی برگزار می ‌شود. در ایران، سازمان سنجش تنها مرجع صادرکننده ی مجوز فعالیت جهت برگزاری آزمون ‌های بین ‌‌المللی است و اسامی مراکز مجاز برگزاری آیلتس در ایران را معرفی کرده است. حال در ادامه با یکدیگر 4 سطح برگزاری آزمون آیلتس را برای شما بررسی می نماییم.

مهارت نوشتاری
  • مهارت نوشتاری: در بخش نوشتار و یا همان Writing، داوطلب در نوشتن متون تحلیلی عمومی‌ و هم چنین تحلیل نمودار مورد ارزشیابی قرار می گیرد. در این آزمون آکادمیک داوطلب باید در مدت 60 دقیقه به 2 سوال پاسخ دهد. در چالش اول یا همان task 1 باید بر اساس نمودار هایی که ارائه می ‌شود، تحلیل خود را درباره ی موضوع مورد نظر در مدت 20 دقیقه و در قالب 150 کلمه متقاضی ارائه نماید. در چالش دوم یا task 2، از داوطلب خواسته می ‌شود تا تحلیل خود را درباره ی موضوع ارائه شده در قالب 250 کلمه و در مدت 40 دقیقه بنویسد. قسمت بعدی، آیلتس عمومی است. در این قسمت نیز 2 سوال وجود دارد. در سوال اول موقعیتی مطرح می‌ گردد و از داوطلب خواسته می ‌شود تا نامه ‌ای با مضمون درخواست یا شرح وضعیت بنویسد. این نامه ممکن است دارای 3 فرمت شخصی، نیمه رسمی یا رسمی باشد. در سوال دوم نیز داوطلبان باید نقطه نظرهای خود را درباره ی موضوعی ارائه کنند. مجموع زمان پاسخگوئی به این دو سوال 60 دقیقه است.
  • مهارت شنیداری: شنیدار و یا listening، دارای 4 بخش مختلف است. در هر یکی از این بخش‌ ها، گفتگو و یا مونولوگی به لهجه های مختلفی که عبارتند از: بریتیش، استرالیایی، نیوزلندی، آمریکایی و کانادایی پخش می شود. از قسمت اول تا چهارم، به ترتیب درباره ی موضوعاتی همچون مکالمات مونولوگ و دو نفره درباره ی موضوع ‌های روزمره و همچنین مکالمات مونولوگ و دو نفره درباره ی موضوع‌ات آموزشی و آکادمیک پخش می گردد. داوطلبان باید در مدت 30 الی 40 دقیقه به تمامی سوال ها پاسخ دهند.
آیلتس ؛ IELTS
  • مهارت گفتاری: بخش بعدی، گفتار و یا Speaking است. در این قسمت، داوطلب در گفتار عمومی‌ و موضوعی با مصاحبه‌ کننده در 11 تا 14 دقیقه بررسی و ارزشیابی می ‌شود. این قسمت 3 بخش مختلف دارد. در بخش اول سوالات کلی درباره ی شخص داوطلب یا موضوع‌ های کلی تری مانند کار، خانواده، تحصیل و یا علائق شخصی مطرح می‌ شوند. در بخش دوم این قسمت هم کارتی به داوطلب داده می ‌شود که در آن موضوعی خاص قرار گرفته است. داوطلب معمولا زمانی در حدود دو دقیقه در اختیار دارد تا بر روی موضوع تمرکز کند و به یک یا دو پرسش مصاحبه‌ کننده پاسخ دهد. و در آخر و بخش سوم نیز سوالات بیشتری درباره ی موضوع مطرح شده در کارت بخش دوم توسط مصاحبه‌ کننده مطرح می‌ شود و داوطلب این امکان را دارد تا درباره ی آن بحث کند. مدت زمان این بخش نیز در حدود 4 الی 5 دقیقه نیز هست. مدت زمان کلی سنجش مهارت گفتاری 11 تا 14 دقیقه است. نکته ی طلایی در این قسمت این است که مهم‌ ترین عامل موفقیت شما در این بخش بیان جمله‌ های دقیق و بدون ایرادهای گرامری است.
  • مهارت خواندن: خوانش و یا Reading، شامل 40 سوال در قالب سه متن برای سنجش مهارت‌ های داوطلب در خواندن متون انگلیسی مطرح می ‌شود. این متن‌ ها از منابع مختلفی مانند کتاب ‌ها، روزنامه ‌ها، مجلات و دیگر منابع با موضوع‌ ها و سبک ‌های نوشتاری متنوعی انتخاب می ‌شوند و داوطلبان باید در مدت 60 دقیقه به این سوالات پاسخ دهند. توجه داشته باشید که هر سوال، 1 نمره دارد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان