فوائد و مضرات استفاده از هورمون های رشد

چکیده مشکل کوتاهی قد از جمله مشکلاتی است که آثار منفی فراوانی می تواند به دنبال داشته باشد. این مساله مخصوصا برای مردان آزاردهنده است و همین مساله باعث شده است که بسیای از والدین با دیدن اینکه فرزندشان دارای رشد قد مناسبی نیست به دنبال راه هایی برای درمان آن بروند

فوائد و مضرات استفاده از هورمون های رشد
آیا استفاده از هورمون های رشد واقعا تاثیری  دارد و هزینه بالای آن را توجیه می کند؟
 
چکیده
مشکل کوتاهی قد از جمله مشکلاتی است که آثار منفی فراوانی می تواند به دنبال داشته باشد. این مساله مخصوصا برای مردان آزاردهنده است و همین مساله باعث شده است که بسیای از والدین با دیدن اینکه فرزندشان دارای رشد قد مناسبی نیست به دنبال راه هایی برای درمان آن بروند. کوتاهی قد در برخی مواقع ناشی از بیماری است و برخی موارد دلیل خاصی ندارد. سالهاست  استفاده از هورمون های رشد برای درمان این مساله فراگیر شده است با اینحال هزینه بسیار بالای آنها به همراه خطرات احتمالی برخی را در استفاده از آنها دچار تردید کرده است.

تعداد کلمات : 1095 / تخمین زمان مطالعه : 5 دقیقه
 
سیب
 
نویسنده: August 12 2018.   Sarah Vander Schaaff
مترجم: محمدمهدی چگینی
 
زمانی که یک کودک بسیار کوتاه است، آیا والدین او باید از هورمن های رشد استفاده کنند؟
اریکا نیکولسان می دانست که پسرش سم قد کوتاهی دارد. با توجه به اینکه قد خود او  150 سانت و وزنش حدود 50 کیلو است و خواهر بزرگش نیز همانگونه کوتاه است بنابراین این مساله نباید چندان غیر عادی به نظر بیاید.

نیکولسان میگوید که من فرزندان کوتاهی به دنیا می آورم. دختر او البته هنوز در حال رشد است با اینحال پسرش سم آنقدر کوتاه است که در مقایسه با خواهرش مانند یک نوزاد به نظر می رسد. وقتی سم چهارساله بود پاهایش موقع استفاده از دوچرخه به زمین نمی رسید؛ همان دوچرخه ای که خواهرش در آن سن از آن به راحتی استفاده می کرد.

متخصصین اطفال با معاینه سم به او گفتند که او از بیماری سلیاک رنج می برد، نوعی اختلال خود ایمنی که جذب مواد غذایی در بدن را دفع می کند. به توصیه پزشکان، رژیم غذایی سم تغییر کرد و استفاده از هر نوع غذایی که دارای گلوتن بود را ترک کرد. با تغییر در رژیم غذایی، سم به اندازه نیم سانت در طول ماه بعدی رشد کرد اما باز هم میزان رشدش به اندازه کافی نبود. پزشکان پیش بینی کردند که او در بزرگسالی کوتاه قد خواهد بود و قدش از 4 فوت تجاوز نخواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید : کمبود هورمون رشد در کودکان



نیکولسان مادر سم اما از جستجو برای درمان مشکل فرزندش دست نکشید. به گفته خودش انواع درمان های مختلف و ترسناک را برای پسرش امتحان کرد اما به نتیجه دلخواه  خود دست پیدا نکرد. در نهایت او درمان را در هورمون های رشد که درمانی پر هزینه و جنجالی است پیدا کرد.

والدین فرزندان پسر که قد کوتاهی دارند بیشتر به دنبال چنین درمان هایی می روند چرا که کوتاه قد بودن دختران در جامعه پذیرفته شده است و برخی آن را جذاب می دانند اما در مورد پسرها مساله متفاوت است و کوتاه بودن قد آنها ممکن است باعث شود از موقعیت هایی در جامعه محروم شوند.

با اینحال در مورد سم آزمایش ها نشان می داد که او از مشکلات ژنتیکی رنج نمی برد. همچنین آزمایشات متنوع دیگری نیز بر روی او انجام شد اما هیچکدام از دلائل شایع کوتاهی قد در مورد او صدق نمی کرد. در نهایت زمانی که او پنج ساله بود، پزشکان تشخیص دادند که سم ذاتا کوتاه قد است، به این معنی که هیچ اختلال یا بیماری سبب کوتاه قد بودن او نیست.

سم از دو سال پیش شروع به استفاده از هورمون های رشد کرد. اکنون در هفت سالگی او چهار سانت دیگر نیز رشد کرده است. مادرش می گوید که همین اندازه رشد نیز برای او خوشحال کننده است. دکتر لری کوهن رئیس بخش غدد بیمارستان کودکان بوستن می گوید کوتاه قد بودن یک عارضه یا بیماری نیست. با اینحال اگر میزان رشد قد کودک فاصله زیادی با نرم داشته باشد ممکن است نشان دهنده این باشد که مشکل دیگری نیز در او وجود دارد.

استفاده از هورمون برای کودکان کوتاه قد همواره اختلاف انگیز بوده است چرا که ممکن است خطرات و مشکلاتی را برای سلامتی کودک به همراه داشته باشد. از دید شرکت های بیمه مشکل استفاده از هورمون ها تفاوت گذاشتن میان بیماری و شیوه های گوناگون نرمال بودن است. به این معنی که کوتاه قد بودن اگرچه بیماری نیست و منافاتی با سلامتی فرد ندارد اما به دلیل اینکه جزو گونه متداول در قد محسوب نمی شود مورد معالجه قرار می گیرد و این مساله در معالجات پزشکی در اولویت های آخر قرار می گیرد.

اختلافات در مورد استفاده از هورمون به سال 1985 باز می گردد که برای اولین بار هورمن های رشد در سطح وسیعی تولید شد. در سال 2003 سازمان غذای و داروی آمریکا استفاده از این هورمون ها برای کودکانی که دارای وضعیت کوتاهی قد بودند تایید کرد. متقاضیان احتمالی این هورمون ها یک کودک از هر صد  کودک است با اینحال آمارها نشان می دهد عمده استفاده کنندگان آنها را کودکان پسر تشکیل می دهد.

یک تحقیق در فرانسه نشان از افزایش آمار مرگ و میر به دلیل استفاده از این هرمون ها دارد اما سازمان غذا و داروی آمریکا این تحقیق را نامعتبر ارزیابی کرد. با اینحال در دستورالعملی که برای پزشکان تهیه شده است، از آنها خواسته شده که به والدین کودکان در مورد اثرات احتمالی این هورمون ها در دراز مدت هشدار دهند.استفاده از هورمون برای کودکان کوتاه قد همواره اختلاف انگیز بوده است چرا که ممکن است خطرات و مشکلاتی را برای سلامتی کودک به همراه داشته باشد. از دید شرکت های بیمه مشکل استفاده از هورمون ها تفاوت گذاشتن میان بیماری و شیوه های گوناگون نرمال بودن است. به این معنی که کوتاه قد بودن اگرچه بیماری نیست و منافاتی با سلامتی فرد ندارد اما به دلیل اینکه جزو گونه متداول در قد محسوب نمی شود مورد معالجه قرار می گیرد و این مساله در معالجات پزشکی در اولویت های آخر قرار می گیرد.

شرکت های بیمه نیز در اکثر موارد حاضر به پرداخت هزینه های هورمون رشد نیستند. با اینحال عوارض کوتاهی قد در بزرگسال به اندازه ای است که ممکن است زندگی را برای افراد مشکل کند. بزرگسالانی که از کوتاهی قد مفرط رنج می برند (کمتر از 63 اینچ برای مردان و کمتر از 59 اینچ برای زنان) در تامین نیازهای روزانه خود مانند رانندگی نیز دچار مشکلات عمده می شوند. هورمون های رشد نه تنها می توانند جلوی چنین مشکلاتی را بگیرند بلکه باعث تقویت بافت استخوان ها نیز می گردند.

نیکولسان تاکنون سه بار درخواست خود برای تحت پوشش قرار گرفتن فرزندش را به شرکت های بیمه ارائه کرده است اما هر بار درخواست او رد شده است. او در حال حاضر ماهانه 550 دلار برای تامین هورمون ها هزینه می کند. با بالا رفتن سن سم و میزان دوز مصرفی، این هزینه ممکن است تا ماهی 1200 دلار افزایش پیدا کند. طرق برآورد برخی، برای هر اینچ رشد توسط هورمون، باید حدود 52 هزار دلار هزینه شود. مادر سم معتقد است که در دراز مدت این هزینه واقعا ارزشش را دارد.

در مقابل برخی معتقدند که با این پول می توان انتخاب های بهتری کرد. به اعتقاد آنها اگر از همان سنین کم، برای کودک یک مربی مخصوص استخدام کنید تا تمرین های مخصوص افزایش قد را با او کار کند، همین نتیجه با هزینه کمتری به دست خواهد آمد.

 

برگرفته از سایت: www. washingtonpost.com

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان