مشهورترین آسمان خراش های نمادین در جهان

اصطلاح آسمان خراش در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد که به دلیل نا آگاهی مردم از ساختمان های بلندی بود که در شیکاگو و نیویورک ساخته شده بودند

مشهورترین آسمان خراش های نمادین در جهان

آسمان خراش های نمادین

اصطلاح آسمان خراش در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد که به دلیل نا آگاهی مردم از ساختمان های بلندی بود که در شیکاگو و نیویورک ساخته شده بودند. امروزه آسمان خراش های نمادین در شهرهای بزرگ به طور فزاینده ای گسترش یافته و در چشم اندازهای شهرها به وفور دیده می شوند زیرا نسبت فضایی که برای آپارتمان و اقامت ایجاد می نمایند در مقایسه با سطحی از زمین که اشغال می کنند بسیار کمتر است. اما این ساختارهای بلند فقط برای صرفه جویی در فضا استفاده نمی شود. آسمان خراش ها مانند برج ها و عبادتگاه ها در گذشته به عنوان نماد اقتصادی شهر می باشند. این ساختارها نه تنها خطی افقی را تعریف می کنند بلکه به تعیین هویت شهر نیز کمک بسیاری می نمایند. با الی گشت همراه شوید تا با مشهورترین آسمان خراش ها در جهان بیشتر آشنا شویم.

آسمان خراش های نمادین

گرکین ؛ Gherkin

30 St Mary Axe که همچنین به عنوان گرکین شناخته می شود، آسمان خراشی در منطقه اصلی مالی و اقتصادی در لندن بوده که در دسامبر سال 2003 تکمیل شده است. این ساختمان 180 متر ارتفاع داشته و در 40 طبقه ساخته شده است. ساخت این نوع از آسمان خراش های نمادین موجب شروع یک رونق در ساخت و ساز در شهر لندن بوده است. نام گرکین به دلیل ساختارها و لایه های غیرطبیعی این ساختمان اشاره دارد. این ساختمان با استفاده ازروش های صرفه جویی در انرژی این امکان را ایجاد می کند تا به طور معمول نیمی از انرژی مورد نیاز برای یک ساختمان مشابه را به مصرف برساند. صاحب اصلی این ساختمان شرکت Swiss Re بوده که یک شرکت بیمه ای می باشد.

برج گرکین

برج بانک چین ؛ Bank of China Tower

برج بانک چین یکی از برجسته ترین آسمان خراش های نمادین در جهان و هنگ کنگ می باشد. این ساختمان با 305 متر ارتفاع بلندترین ساختمان در هنگ کنگ بوده و از سال 1989 تا 1992 به عنوان بلندترین ساختمان در آسیا نیز شناخته می شده است. ساختار اکسپرسیونیزم که در طراحی این برج مورد استفاده قرار گرفته است شبیه مراحل رشد شاخته های بامبو بوده که به عنوان نماد معیشت و رفاه در چین شناخته می شود. این ساختمان توسط بسیاری از طرفداران فنگ شویی به دلیل خطوط تیز مورد استفاده در آن و همچنین نمادهای منفی ایکس متعددی که استفاده شده مورد انتقاد فراوان قرار گرفته است. یک عرشه کوچک در طبقه 43 این ساختمان قرار داشته که بازدیدکنندگان می توانند از آنجا منظره ای از شهر را مشاهده نمایند.

برج بانک چین

برج سیرز ؛ Sears Tower

برج سیرز یک آسمان خراش 442 متری بوده که در شیکاگو واقع شده است. در زمان تکمیل آن در سال 1973 این ساختمان بلندترین برج در جهان بوده که حتی از برج های WTC در نیویورک نیز فراتر رفته بود. عرشه ای که برای مشاهده بر روی عموم باز می باشد در طبقه 103 این برج قرار گرفته و یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری در شیکاگو به شمار می رود. گردشگران بر روی این ساختمان می توانند تجربه نوسان یک ساختمان در یک روز بادی را تجربه نمایند. اگر هوا صاف و تمیز باشد بازدیدکنندگان می توانند دشت های ایلینویز و همچنین دریاچه میشیگان را نیز مشاهده نمایند. حدود 60 ثانیه زمان نیاز است تا با هر یک از دو آسانسور این برج تا آخرین طبقه بتوان رفت. برج یسرز در تاریخ 16 ژوئیه 2009 به برج ویلیس (Willis) تغییر نام یافت.

برج سیرز

مرکز مالی جهانی شانگهای ؛ Shanghai World Financial Center

مرکز مالی جهانی شانگهای که در پودونگ شانگهای واقع شده است، یکی از آسمان خراش های نمادین بوده که شامل دفاتر، هتل ها، اتاق های کنفرانس، مرکز خرید و عرشه مشاهده می باشد. هتل پارک هایات شانگهای که 174 اتاق داشته در این ساختمان واقع شده است. در سال 2007 این آسمان خراش با 492 متر ارتفاع ساخته شده و تبدیل به بلندترین ساختمان هنگ کنگ و چین شد. یکی از ویژگی هایی که این برج را متمایز می کند وجود سوراخی است که در بالای آن قرار گرفته است. طراحی اصلی آن دایره ای بود که موجب اعتراضاتی از سوی برخی از چینی ها گردید زیرا ان را شبیه به خورشید میان پرچم ژاپن می دانستند. بنابراین یک طرح جایگزین با یک سوراخ ذوزنقه ای شکل در نهایت اجرا گردید.

مرکز مالی جهانی شانگهای

برج تایپه 101 ؛ Taipei 101

برج تایپه 101 که 508 متر ارتفاع دارد تا سال 2007 به عنوان بلندترین آسمان خراش جهان شناخته می شد تا زمانی که برج دبی ارتفاعی بالاتر از آن را به دست آورد. تایپه 101 به صورتی طراحی شده است تا بتواند در برابر طوفان های تایفون و زمین لرزه هایی که در تایپه و تایوان معمول است مقاومت نماید. ارتفاع 101 طبقه ای این برج نشان از قرن جدید و همچنین روز اول ژانویه و تمام سال هایی است که در قرن پیش رو خواهند آمد. طراحی برج مجموعه ای از هشت قسمت می باشد که هر کدام در 8 طبقه قرار گرفته اند. در فرهنگ چینی عدد هشت نشانه ای از رفاه و خوشبختی می باشد.

برج تایپه 101

ساختمان کرایسلر ؛ Chrysler Building

ساختمان کرایسلر یکی از آسمان خراش های نمادین آرت دکو (Art Deco) در شهر نیویورک می باشد که در شرق منهتن واقع شده است. این ساختمان با 319 متر ارتفاع به مدت 11 ماه به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته می شد تا زمانی که در سال 1931 ساختمان امپایر استیت از ان پیشی گرفت. در زمان ساخت این برج رقابت شدیدی برای ساخت بلندترین ساختمان در نیویورک وجود داشت. با وجود سرعت بالای ساخت این آسمان خراش که به طور متوسط 4 طبقه در هر روز بوده است اما در هنگام ساخت آن هیچ کارگری کشته نشده است. ساختمان کرایسلر نمونه ای کلاسیک از معماری آرت دکو بوده که توسط بسیاری از معماران معاصر به عنوان یکی از بهترین ساختمان های شهر نیویورک مورد توجه قرار گرفته است.

ساختمان کرایسلر

برج دبی ؛ Burj Dubai

در حال حاضر بلندترین ساختمان جهان برج دبی است که روز به روز بلندتر می شود. این ساختمان یکی از آسمان خراش های نمادین در دبی می باشد که احتمالا شما در سفر به این شهر حتما از آن دیدن خواهید کرد. پس از آنکه ساخت این برج در سال 2010 به پایان رسید ارتفاع آن 818 متر بوده است. هتل آرمانی 37 طبقه پایین این برج را اشغال کرده است. طبقات 45 تا 108 دارای 700 آپارتمان خصوصی بوده که در 64 طبقه قرار گرفته اند. یک استخر شنای روباز در طبقه 78 این برج واقع شده است. ادارات و سوییت ها سایر طبقات باقی مانده غیر از لابی طبقه 123 و همچنین عرشه مشاهده طبقه 124 را پر کرده اند.

برج دبی

برج های دوقولوی پتروناس ؛ Petronas Twin Towers

برج های دوقولوی پتروناس که در کوالالامپور واقع شده اند تا قبل از سال 2004 که برج تایپه 101 ساخته شود به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته می شدند. با این حال این آسمان خراش های نمادین هنوز هم به عنوان بلندترین برج های دوقولوی جهان شهرت دارند. این برج های 88 طبقه که به طور عمده از بتن مسلح ساخته شده اند با نمادی از فولاد و شیشه به گونه ای طراحی شده که می توان هنر اسلامی موتیف را در آن ها مشاهده نمود و این بازتابی از مذهیب اسلام در مالزی می باشد. علاوه بر این برج ها دارای یک پل هوایی در طبقات 41 و 42 بوده که دو برج را به یکدیگر متصل می نمایند. این پل به طور مستقیم به ساختار اصلی متصل نبوده و به گونه ای طراحی شده است تا بتواند در داخل و خارج برج ها حرکت کرده و از شکستن آن در هنگام بادهای شدید جلوگیری نماید. این پل هوایی از طرف دیگر به عنوان یک وسیله ایمنی مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت وجود شرایط اضطراری در یک برج مردم بتوانند از طریق آن به برج دیگر منتقل شوند.

برج های دوقولوی پتروناس

برج العرب ؛ Burj Al Arab

برج العرب دومین ساختمان بلند جهان بوده که به صورت اختصاصی برای یک هتل مورد استفاده قرار گرفته و در ارتفاع 321 متری واقع شده است. با این حال رویوگ یانگ هتل (Ryugyong Hotel) در پیونگ یانگ کره شمالی که بیش از 20 سال ناتمام مانده است 9 متر بلندتر است. همچنین برج رز (Rose Tower) که در همان دبی واقع شده و ارتفاعی برابر با 333 متر دارد به عنوان بلندترین هتل جهان شناخته می شود. یکی از رستوران های برج العرب در ارتاع 200 متری در بالای خلیج فارس قرار گرفته و منظره ای دیدنی از شهر دبی را به نمایش می گذارد. این بنا که از آسمان خراش های نمادین دبی به شمار می رود بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شده و به وسیله یک پل اختصاصی به سرزمین اصلی متصل می شود. این برج به عنوان نماد شهر دبی مورد استفاده قرار گرفته و طراحی آن بر مبنای یک قایق بادبانی می باشد.

برج العرب

ساختمان امپایر استیت ؛ Empire State Building

اگرچه که دیگر جزء بلندترین آسمان خراش های دنیا به شمار نمی رود اما ساختمان امپایر استیت هنوز هم به عنوان یکی از مشهورترین آسمان خراش های نمادین در جهان شناخته شده و در بسیاری از فیلم ها مانند کینگ کنگ کلاسیک از آن استفاده شده است. این بنا برای بیش از 40 سال به عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته می شد تا اینکه در سال 1972 توسط برج WTC این مقام را از دست داد. افتتاح این برج که در سال 1931 انجام شد با رکود اقتصادی بزرگی همراه بود که در نتیجه بسیاری از فضاهای اداری ان اجاره نرفته و خالی باقی ماند. این برج تا سال 1950 سودآور نبوده است. ساختمان امپایر استیت یکی از محبوب ترین مکان ها برای مشاهده مناظر از بالا می باشد زیرا که نمایی 360 درجه از نیویورک را به نمایش می گذارد.

ساختمان امپایر استیت

به راستی که انسان از گذشته تا به اکنون به دنبال ساخت بناهایی عظیم بوده است تا بتواند قدرت و اقتصاد خود را به نمایش بگذارد. هرچند که پیشرفت تکنولوژی و امکان ساخت چنین ابر سازه هایی نیز در ایجاد حس برج سازی ها در جهان بی تاثیر نبوده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان