قیمت‌های جدید خودروها و دغدغه جدید مصرف‌کنندگان

ایرنا: افزایش قیمت خودرو مطالبه‌ای است که از سوی طرف عرضه به‌شدت در حال پیگیری است. این در حالی است که تاکنون اعلام رسمی از سوی مراجع قانونی صورت نگرفته است

قیمت‌های جدید خودروها و دغدغه جدید مصرف‌کنندگان

ایرنا: افزایش قیمت خودرو مطالبه‌ای است که از سوی طرف عرضه به‌شدت در حال پیگیری است. این در حالی است که تاکنون اعلام رسمی از سوی مراجع قانونی صورت نگرفته است. پیش‌فروش 4 محصول ایران‌خودرو با قیمت جدید را می‌توان به نوعی اولین گام در این زمینه توصیف کرد. در شرایطی که طرف عرضه به‌دنبال افزایش قیمت است، طرف تقاضا هم مطالباتی دارد که عمده‌ترین آنها ارتقای کیفی خودروها و استفاده از اتومبیل‌های با استاندارد روز جهان است. متاسفانه این مطالبات همچنان بی‌جواب مانده است.


در ارتباط با افزایش قیمت خودرو، امیرحسن کاکایی معتقد است: دستکم سه ماه است که زیاندهی خودروسازان و افزایش هزینه‌های آنها ناشی از افزایش قیمت قطعات مشخص شده است و راهکارهای کوتاه‌مدتی همچون افزایش بهره وری در این شرایط کارساز نیست. این کارشناس خودرو ادامه داد: پیش از این خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری بودند اما این روزها انتظار می‌رود همه خودروها مشمول شوند.

وی یادآور شد: سازمان حمایت مسوول تعیین قیمت نیست، بلکه خودروها قیمتی تعادلی دارند که بالا و پایین می‌شود؛ در این شرایط سازمان حمایت بررسی می‌کند که این بالا یا پایین شدن‌ها خارج از منطق نباشد. کاکایی، افزایش قیمت‌های یادشده را در چارچوب منطقی توصیف کرد و گفت: اگر غیر از این بود همه مراجع قانونی به آن واکنش نشان می‌دادند.

عضو هیات‌علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران تاکید کرد: ثابت نگه داشتن قیمت‌ها در شرایط کنونی، به معنای افزایش زیان و زیان انباشته خودروسازان است؛ درحالی‌که در این شرایط کار اصلی خودروسازان باید فکر کردن به چگونگی دور زدن تحریم‌ها، داخلی‌سازی قطعات، به‌روزرسانی خطوط و پر کردن خلاهای فناورانه باشد.

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، نظری برخلاف کاکایی دارد. موتمنی در زمینه افزایش نرخ خودروهای تولید داخلی گفت: قیمت‌های اعلامی جدید ایران‌خودرو برای برخی خودروها، به هیچ عنوان نمی‌تواند به تعادل در بازار منجر شود. سعید موتمنی اظهار کرد: متاسفانه تراژدی سال 1391 با افزایش قیمت خودرو در حال تکرار است و خودروسازان خواب افزایش 100 درصدی قیمت‌های آن سال را می‌بینند. این مقام صنفی معتقد است خودروسازان قادر به کنترل هزینه‌های بالای خود نیستند و سود خود را در 2 نرخی شدن و حاشیه بازار می‌بینند. موتمنی اضافه کرد: با افزایش قیمت‌ها، خودروسازان نمی‌توانند جواب افرادی که خرید کرده‌اند را بدهند و ناچار به بازگرداندن پول آنها هستند که در توانشان نیست. وی تاکید کرد: زمانی شرایط بازار خودرو بهتر می‌شود که انحصار در فروش را از بین ببریم. وی پیش‌بینی کرد: از آنجا که خودروسازان خود را بی‌رقیب می‌بینند، در ادامه با کم کردن عرضه و بستن ورودی به بازار به خواسته‌هایشان می‌رسند و مردم نیز مجبورند بخرند. موتمنی معتقد است، راه از بین بردن انحصار در بازار خودرو، ورود خودروهای کمتر از 15 هزار دلار است تا شرایط برای رقابت فراهم شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان