نقدی به سخنان رئیس‌جمهور درباره ادامه مشکلات در سال ۹۸؛

شما نمی‌خواهید قدمی برای رفع مشکلات بردارید؟/ مردم را ناامیدتر از اینی که هستند، نکنید!/ درآمدها به اندازه کاهش دارایی مردم افزایش یابد

وی گفته که دستمزد حقوق بگیران برای سال آینده تنها قرار است ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و این مهم با توجه به نرخ ارز پیش‌بینی شده، رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش بیشتری پیدا می‌کند

رئیس جمهور روز گذشته ضمن انتقاد از مخالفان دولت که با که یک روز به بهانه مطرح شدن عضویت در اف ای تی اف و یک روز به بهانه انعقاد برجام به دولت حمله می کنند و آن را به از دست رفتن اسلام متصل می کنند، از ادامه مشکلات کشور در سال 98 به دلیل تحریم ها سخن گفت، موضوعی که در آخرین گفت و گوی تلویزیونی "حسن روحانی" با مردم هم مورد اشاره قرار گرفت.

به گزارش "تابناک"، رئیس جمهور در نشست با وزیر و مدیران وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این که در سال 98 به دلیل تحریم‌ها در زمینه اشتغال و رونق اقتصادی مشکل داریم، گفت: یک نفر از یک گوشه‌ای که نمی دانیم کجاست مردم را تحریک می‌کند که اگر FATF امضا شود و یا با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود. ای کاش اسلام را می‌فهمید، بعد می‌گفت اسلام از دست می‌رود. حکومت و اداره کشور برای مردم است. هزینه‌ها را به مردم بگویید. اگر این کار را نکنیم مردم چقدر از جیب باید دهند؟

روحانی در ادامه‌ اظهار کرد: اکنون می‌خواهیم با بانک های خارجی کار کنیم. بدون کار کردن با بانک های خارجی اقتصاد ما حل می‌شود، اما با 20 درصد گران‌تر؛ یعنی شما جنس را وارد می کنید از این صرافی به آن صرافی، نهایتا 20 درصد گران‌تر به دست مصرف کننده می‌رسد. اگر می‌گویید FATF باشد یا نباشد، یک نفر نمی آید بگوید اگر باشد 20 درصد ارزان‌تر کارها انجام می‌شود و اگر نباشد 20 درصد گران‌تر . آن کسی که شعار می‌دهد بیاید هزینه‌اش را پرداخت کند. نمی‌شود که یک نفر در کشور شعار دهد و آثار شعارش را برای مردم ترجمه نکند.

دولت مردم را ناامیدتر از اینی که هستند، نکند/ به فکر افزایش درآمد و دستمزد در سال آینده باشید

حالا چند روزی است که کار تدوین لایحه بودجه سال 1398 کل کشور با تاکید بر شفاف سازی، تنظیم عملکردی بودجه، توجه به اشتغال و توسعه عدالت که از اواسط آبان ماه به دستگاه های اجرایی ابلاغ شده و پس از بررسی در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، شامگاه یکشنبه (11 آذرماه) در هیات دولت تصویب شده، آماده ارائه به دولت است.

براساس اعلام "محمد باقر نوبخت" رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه بودجه 98 قرار بود طبق قانون، 15 آذر یعنی پنجشنبه گذشته، تقدیم مجلس می‌شود اما "بهروز نعمتی" سخنگوی هیات رییسه مجلس، گفته که نمایندگان مجلس برای سرکشی به حوزه های انتخابیه در تهران نیستند و این هفته خانه ملت تعطیل است، لذا لایحه بودجه 98، 25 آذر ماه به مجلس تقدیم شود.

اگرچه با بالارفتن قیمت نفت و همچنین تعیین نرخ جدید ارز در بودجه 98 بیانگر افزایش درآمدهای دولت است اما همچنان می توان «انتقادات جدی را به میزان افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان» وارد کرد؛ چرا که با وجود کاهش میزان دارایی ها و درآمدهای مردم در سال 97 بواسطه افزایش بی حد و حصر قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی پیش بینی کافی برای افزایش میزان حقوق و دستمزد دریافتی صورت نگرفته است.

از طرفی همچنان بودجه های خاصی برای برخی سازمان ها، نهادها، بنیادها و ... در ردیف های بودجه ای کشور پیش بینی شده است؛ موضوعی که با توجه به وضعیت نامناسب اقتصادی مردم انتظار می رفت در بودجه امسال کمرنگ تر از سال های گذشته باشد. همچنین اگرچه بعضی عنوان می کنند برای نزدیک کردن اعداد و ارقام بودجه به رقم های واقعی شاهد افزایش محسوسی در بودجه عمرانی کشور نیستیم اما این مساله نیز یکی دیگر از ضعف هایی است که همچنان باعث پیشی گرفتن برخی بودجه های خاص نسبت به بودجه عمران و آبادانی کشور است.

"یحیی آل اسحاق" وزیر بازرگانی دولت سازندگی در نوشتاری با عنوان 3 نکته بودجه و توجه نمایندگان نوشت :در حال حاضر نیز بودجه عمرانی با 3 هزار میلیارد تومان افزایش به 65 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد می‌تواند به پایان یافتن بخشی از پروژه‌های عمرانی منجر شود، ولی به شرطی که عدد آن تحقق پیدا کند. با توجه به تجربیاتی که از قبل وجود داشت و این‌که دولت نمی‌خواهد متمم بدهد سعی کرده لایحه بودجه 98 را عملیاتی‌تر تنظیم کند.

او گفت: بودجه در قالب برنامه ششم و احکام بالادستی چون اقتصاد مقاومتی باید تنظیم شده باشد. نمایندگان مجلس اگر انحرافی از این موضوع دیدند باید نسبت به اصلاح آن اقدام کنند. اگر بودجه سال آینده براساس برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی نباشد هر آن چیزی که سیاستگذاران برای آن زحمت کشیدند نادیده گرفته می‌شود. همانگونه که در سنوات گذشته چنین اتفاقی افتاد. دولت‌ها در تنظیم بودجه به برنامه‌های بالادستی بی‌توجهی کردند و نمونه بارز آن هم برنامه سوم و چهارم است.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه یکی از پیش‌بینی‌های مناسب دولت در لایحه بودجه 98 قیمت نفت است، عنوان کرده: معتقدم قیمت 54 دلار برای نفت درست است و امکان تحقق آن وجود دارد. کاهش صادرات روزانه نفت از 2 میلیون و 400 هزار بشکه سال‌جاری به یک تا یک و نیم میلیون بشکه در سال آینده در بودجه هم به درستی پیش‌بینی شده است.

آل اسحاق تاکید می کند: در این میان یکی از ابهام‌هایی که برای بخش خصوصی به وجود آمده قیمت 5700 تومان نرخ ارز در لایحه بودجه 98 است. تصور می‌کنم که دولت به صورت میانگین و با توجه به نیاز 14 میلیارد دلاری کشور به کالاهای اساسی و با توجه به اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاها اساسی و ارز نیما در حدود 9 هزار تومان به عدد 5700 تومان رسیده است. برای سال‌جاری در بودجه قیمت ارز 3500 تومان دیده شده بود و حال با افزایش این عدد دو اتفاق می‌افتد. یک آن‌که درآمد دولت بالا می‌رود و می‌تواند با شرایط بهتری فعالیت کند. دوم این‌که با ارز 5700 تومان احتمال افزایش نرخ تورم وجود دارد.

وی گفته که دستمزد حقوق بگیران برای سال آینده تنها قرار است 20 درصد افزایش پیدا کند و این مهم با توجه به نرخ ارز پیش‌بینی شده، رشد قیمت‌ها را تقویت می‌کند و به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش بیشتری پیدا می‌کند. برای آن‌که تعادل اقتصادی حفظ شود، بایستی نرخ ارز را با دقت بیشتری تنظیم کرد. دولت باید پاسخگو باشد که با ارز 5700 تومان احتمال کاهش قدرت خرید مردم وجود دارد. دولت بودجه 98 را نباید به گونه‌ای تنظیم کند که قدرت خرید مردم تحت تأثیر قرار گیرد.

«حسن روحانی» در دو نوبت یک بار چند ماه پیش و یک بار دیگر هم چند روز پیش سخن از سختی ها و ادامه آن در سال 1398 داد. گویا همه پیش بینی ها از قبل برای سختی کشیدن مردم در جهت اجرای برنامه های خاص دولت شده و از قرار معلوم سال آینده هم مردم نباید امیدی به بهبود وضعیت شان داشته باشند؛ چراکه برخی اظهارنظرها نگرانی های زیادی در مردم ایجاد کرده است. انتظار می رود دولت فکری بحال مردم بکند و شرایط را به نحوی پیش نبرند که دولت تدبیر و امید، امید مردم را ناامید کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان