جلسه شورای امنیت درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱

نشست شورای امنیت دقایقی پیش برای بررسی ششمین گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره اجرای قطعنامه 2231 در نیویورک آغاز شد.

آنتونیو گوترش به موجب قطعنامه 2231، موظف است هر 6 ماه گزارشی از روند اجرای این قطعنامه به شورای امنیت ارائه کند. همچنین نمایندگی هلند در سازمان ملل متحد که در این دوره به عنوان تسهیلگر اجرای این قطعنامه برگزیده شده بود، گزارشی از چگونگی اجرای این قطعنامه ارائه خواهد کرد. قطعنامه 2231 در سال 2015 در پی توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 موسوم به توافق جامع اقدام مشترک ( برجا) ، با اجماع 15 عضو شورای امنیت به تصویب رسیده است.
در این قطعنامه، برجام به طور قوی مورد تایید قرار گرفت و قطعنامه های ضدایرانی پیشین شورای امنیت به موجب آن لغو شد. با روی کار آمدن دونالد ترامپ، بر اساس سیاست های صهیونیستی و سعودی که حامیان جدی انتخاباتی وی بودند، امریکا در هجدهم اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی از برجام خارج شد و در دو نوبت در ماه های اگوست ( مرداد) و نوامبر ( ابان ) ، تحریم های ثانویه را که به موجب برجام لغو شده بود، به طور یکجانبه بازگرداند.
آمریکا همچنین با طرح ادعاهای واهی از سال گذشته تا کنون کوشیده، ایران را به دلیل آزمایش های موشکی که به گفته مقامات جمهوری اسلامی تنها برای کاربرد دفاعی طراحی شده است، به نقض این قطعنامه متهم کند اما تا کنون در گزارش های دبیرکل این ادعای بی اساس آمریکا تایید نشده است.
قطعنامه 2231 تنها از ایران درخواست می کند که از تولید و آزمایش موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی خودداری کند. پس از ادعای آمریکا درباره آزمایش موشکی در یکم دسامبر ( 10 آذر ) ، فرانسه و انگلیس برای تبادل نظر در این باره درخواست یک نشست غیرعلنی و غیر رسمی دادند. این دو عضو دائم شورای امنیت در پایان این نشست اگرچه نسبت به آن ابراز نگرانی کردند اما نتوانستند بگویند که ایران مرتکب نقض قطعنامه شده است.
آمریکا که با خروج از برجام، انزوای خود را در صحنه بین المللی بیش از پیش احساس می کند، به دنبال آن است تا با فشار دیگر اعضا، بتواند ایران را به نقض این قطعنامه متهم کرده و به سراغ استفاده از مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم های بین المللی برود. مساله ای که تا کنون سایر اعضا زیر بار آن نرفته اند و قطعا آمریکا در این مسیر راه آسانی را نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان