صف سلام به پدر طالقانی و اکسدوس در سینما حقیقت همچنان شلوغ است

۲ مستند «پدر طالقانی» و «اکسدوس» جزو پرطرفدارهای روز چهارم بودند. «پدر طالقانی» البته سانس تکرار روز گذشته را هم به خودش اختصاص داد و بازهم سالن سینما را پر کرد.

صف سلام به پدر طالقانی و اکسدوس در سینما حقیقت همچنان شلوغ است

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، روز چهارم جشنواره سینما حقیقت در حالی به پایان رسید که تعدادی از مستندهای جشنواره اکران دوم خود را تجربه کردند. این اکران‌ها در حالی برگزار شد که تعداد زیادی از علاقه‌مندان به دلیل جمعیت حاضران نتوانستند وارد سالن شوند و بنابراین فرصت دیدن مستند را از دست دادند.

 

در این روز، مستندهای «نجات» به کارگردانی امیرحسین نوروزی، «مهین» به کارگردانی محمدحسین حیدری، «ده برادر» به کارگردانی محسن علیدادی، «خاتمه» به کارگردانی هادی و مهدی زارعی، «عبور ناممکن» به کارگردانی سید مسعود امامی و داود جلیلی، «صف سلام» به کارگردانی هادی آفریده، «پدر طالقانی» به کارگردانی محمدعلی محمد دوست و «اکسدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی اکران شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

مستندسازان حشد‌الشعبی به دنبال «نجات»

مستند نجات از مستندهای خوب این روز بود که در بخش ملی اکران شد. این فیلم، 45 دقیقه‌ای است و به دلیل سوژه جذابی که دارد توانست تا آخرین لحظه همه مخاطبان را روی صندلی میخکوب کند. ماجرای «نجات» داستانی متفاوت از جنگ با داعش در شهر موصل عراق است. سید مرتضی موسوی که در مستند «پل»- فیلم قبلی امیرحسین نوروزی- نقشی محوری داشت، پس از گذشت سه سال، یک گروه تبلیغاتی را از حشدالشعبی درست کرده است. وظیفه آنان، پوشش تصویری و رسانه‌ای عملیات است اما چه کسی خبر دارد که در جنگ چه اتفاقی روی می‌دهد؟

این گروه رسانه‌ای برخلاف وظیفه همیشگی خود، وارد یک فعالیت انسانی می‌شود که باید تعدادی از مردم عراق را نجات دهند. پوشش تصویری این عملیات و ماجرای «نجات»، صحنه‌های زیبایی را خلق کرده است. این مستند با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود.

«پدر طالقانی» و اکران چند باره؛ 110 دقیقه‌ای که هیچ کس را خسته نکرد

مستند پدر طالقانی را باید یکی از مستندهای قوی تاریخی حاضر در جشنواره دانست. این مستند که در روز اول جشنواره رونمایی شد، واکنش‌های زیادی را به همراه داشت و توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. روز چهارم، اکران مجدد این مستند بود که به دلیل استقبال بسیار زیاد مخاطبان، در بخش «تکرار روز»، از ساعت 22 برای سومین بار اکران شد.

«پدر طالقانی» لقبی است که اعضای منافقین بر روی آیت‌الله طالقانی گذاشته‌ بودند و به همین دلیل مستند نیز به بخش‌هایی از زندگی ایشان می‌پردازد. زمان مستند 110 دقیقه است که برای یک فیلم مستند تاریخی بلند به شمار می‌رود و انتظار می‌رود که عده‌ای نیمه‌کاره آن را رها کرده و خسته شوند؛با این حال، جذابیت مستند به قدری زیاد بود که از دیدن 110 دقیقه از تاریخ معاصر، هیچ کس خسته نشد.

شاهکار مهندسی جنگ در «عبور ناممکن»

بدون شک، هشت سال دفاع مقدس با یک عملیات تاریخی گره خورده است؛ عملیات «بیت المقدس» و آزادسازی خرمشهر. همه می‌دانند که خرمشهر در چه عملیاتی و چه تاریخی آزاد شد اما کمتر کسی می‌داند که نقشه این عملیات بسیار پیچیده توسط چه کسانی کشیده شد.

ماجرا بسیار پیچیده است. نیروهای خودی برای رسیدن به جاده اهواز - خرمشهر تنها یک راه دارند و آن هم عبور از کارون خروشان به عرض بیش از 240 متر است. تنها راه مهندسان جنگ، ساخت یک پل روی کارون است. پلی که در عین سادگی باید بتواند نیروها و تجهیزات زرهی را عبور داده و البته دیده نشود!

ماه‌ها کار مهندسی و عملیاتی پیچیده، نیروها را به یک راه‌حل می‌رساند و آن هم پل‌های شناور است که باید بر روی کارون زده شود. این پل‌ها باید نیروها و تجهیزات را عبور داده و توسط نیروهای دشمن نیز ردیابی نشود و همین امر کار را بسیار سخت می‌کند. تلاش مهندسان جنگ سوژه این مستند شده است. مستندی پژوهش محور و خوش‌ساخت که نظر مخاطبان را به خوبی جلب کرد.

ماجرای «ده برادر»، اعتیاد بلای خانمان سوز

محسن علیدادی، با مستند «ده برادر» در جشنواره حقیقت حضور دارد؛ مستندی که پیش از این نیز در تلویزیون به نمایش درآمده بود. «ده برادر» ماجرای زندگی متفاوت از یک خانواده خاص است. 7 برادر از 10 برادر این خانواده درگیر اعتیاد هستند و به همین دلیل مشکلات زیادی را برای بقیه اعضای خانواده ایجاد می‌کنند.

با این حال، یک تصمیم جدی گرفته می‌شود و آن هم این است که «در شب عید، همه باید کنار هم باشند». ماموریت این کار بر دوش تنها برادری قرار می‌گیرد که آلوده به اعتیاد نشده است. او فقط چند روز وقت دارد تا همه اعضای خانواده را کنار هم جمع کند. ماجراهای او با کلانتری، قاضی و دادگاه، سوژه مستند «ده برادر» شده است.

«اکسدوس»؛ هم‌چنان ورود ممنوع

فیلم «اکسدوس» به کارگردانی بهمن کیارستمی، بدون شک یکی از پر مخاطب‌ترین فیلم های جشنواره تا به امروز بوده است. این فیلم بیشترین آرای کاغذی را کسب کرده اما ارزیابی «ضعیف» تماشاگران از فیلم باعث شده تا هیچوقت نتواند میان 5 مستند برتر در آرای مردمی جشنواره قرار بگیرد.

 اکسدوس در اولین اکرانش با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه شد به گونه‌ای که تعداد زیادی از مخاطبان نتوانستند وارد سالن شوند. این اتفاق روز گذشته نیز تکرار شد و تعداد زیادی از علاقه‌مندان نتوانستند این مستند را ببینند. 

فتحعلی شاه در جشنواره حقیقت حضور پیدا کرد

مستند «صف سلام» به کارگردانی هادی آفریده از دیگر مستندهایی بود که در این روز اکران شد. ماجرای صف سلام کردن به فتحعلی شاه، از جمله اتفاقات معروف در تاریخ معاصر است. نقاشی که از این واقعه کشیده شده است، نشان می‌دهد که صف سلام شاهی بسیار طولانی بوده است.

سوژه مستند «صف سلام»، به اتفاقاتی می‌پردازد که بر سر این نقاشی آمده است؛ از خاک خوردن در زیرزمین مجلس شورای اسلامی تا مرمت به وسیله دانشجویان دانشگاه تهران.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان