در کتابی به قلم کیوان پهلوان بررسی شد:

مردمان سرزمین نوروز چه آیین‌هایی برای ازدواج دارند؟

«دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» به قلم کیوان پهلوان از سوی نشر آرون منتشر شد. آداب و رسوم ایران و سرزمین‌های دیگری که نوروز را جشن می‌گیرند، درباره ازدواج در این کتاب ثبت شده است.

مردمان سرزمین نوروز چه آیین‌هایی برای ازدواج دارند؟

کیوان پهلوان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره این کتاب اظهار کرد: دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» در ادامه کتاب سه جلدی من با عنوان «فرهنگ آیین پیوند در جهان ایرانی» است و در آن تمامی آیین‌ها و آداب و رسوم مراسم عروسی و ازدواج اعم از بازی‌ها، ترانه‌ها، باورها، نمایش‌ها و... ثبت شود.

وی افزود: ثبت فرهنگ عروسی در سرزمین نوروز در دوران کنونی که تمامی مراسم به سبک و شیوه قدیمی در حال فراموشی است، کمک شایانی به آگاهی ایرانیان و دوست‌داران فرهنگ ایران زمین و سرزمین نوروز می‌کند و هویت فرهنگی این مرز و بوم را با دامنه و وسعت بیشتری به جهانیان می‌شناساند.

پهلوان ادامه داد: این دانشنامه می‌تواند فعالیت آغازینی برای آیین پیوند باشد و از همین جا از همه پژوهشگران و اندیشمندان سرزمین نوروز درخواست می‌کنم تا با جلدهای بعدی این مجموعه را غنا بخشند. مردم سرزمین نوروز باید هرچه بیشتر تمامی اشتراکات زیست بومی، فرهنگی و اجتماعی خود را برای بهتر زیستن و کنار هم بودن بیاموزند و فقط به پیوند بیندیشند نه جدایی. پیوند را با شناخت فرهنگ‌های مشترک می‌توان تحکیم کرد.

این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین درباره تعریف خود از سرزمین نوروز نیز اشاره کرد: نوروز می‌تواند تمامی مردم کشورهایی را که در چارچوب ایران زمین تاریخی وجود دارند با هم پیوند دهد. نوروز فصل مشترک و پیوند دهنده همه مردم ایران زمین است. اتحادیه فرهنگی و اقتصادی مشترکی به نام نوروز می‌تواند جوابگوی این سرزمین زیبا و سحرانگیز باشد.

«دانشنامه آیین پیوند در سرزمین نوروز» نوشته کیوان پهلوان با شمارگان هزار و 100 نسخه، 936 صفحه و بهای 115 هزار تومان از سوی نشر آرون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

کیوان پهلوان، پژوهشگر، مولف و مورخ دارای مدرک و دکترای فولکلورشناسی است. از دیگر کتاب‌های منتشر شده او می‌توان به ترجمه کتاب‌های «عشایر جنوب»  نوشته میخائیل‌سرگی‌یویچ ایوانوف و «آن هنگام که دایره‌نوازان زن بودند: سرگذشت معنوی ریتم» نوشته لین ردموند، «فرهنگ عامه الاشت»، «رضا شاه از الشتر تا آلاشت؛ نیای لر رضاشاه»، «فرهنگ تعزیه در جهان ایرانی» در 17 مجلد، «موسیقی و ذکر در تمدن ایران زمین» و مجموعه «فرهنگ گفتاری در موسیقی ایران» اشاره کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان