خانه‌ای برای تو داستان امید در آخرین روزهای زندگی است

سوژه مستند «خانه‌ای برای تو» قرار است فقط ۶ ماه زنده باشد اما اویک کار ناتمام دارد؛ امید دارد و می‌جنگد تا کارش را تمام کند.

خانه‌ای برای تو داستان امید در آخرین روزهای زندگی است

در دومین روز از جشنواره سینما حقیقت، مستند «خانه‌ای برای تو» رونمایی و اکران شد. مستندی که با استقبال بسیار خوب مخاطبان همراه بود و از این نظر، نمره خوبی گرفت. مهدی بخشی مقدم کارگردان جوان کشور، این مستند را با تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی ساخته است. شامحمدی پیش از این نیز در جشنواره حقیقت دهم، موفق شده بود برای تهیه‌کنندگی مستند «فصل هرس» جایزه دریافت کند و امسال نیز به دنبال موفقیتی جدید است. مستند «خانه‌ای برای تو» را باید در ادامه مستند فصل هرس بدانیم جایی که در آن افرادی روایت می‌شوند که بسیار به مرگ نزدیک بوده و رفتارشان متفاوت با قبل از آن اتفاق می‌افتد.

مهدی بخشی مقدم کارگردان مستند «خانه‌ای برای تو» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درباره سوژه این مستند صحبت کرد و گفت: داود جوان گیلانی است که با یک ورشکستی مالی درگیر است و همزمان با آن با بیماری سرطان نیز مواجه می‌شود. او برای ادامه زندگی خود، یک تصمیم مهم می‌گیرد و آن هم محقق کردن قولی است که به همسرش داده است. این انگیزه باعث می‌شود که علیرغم پیش‌بینی پزشکان مبنی بر ادامه زندگی او به مدت 6 ماه، 2 سال زندگی کند و کار ناتمام خود را به پایان برساند.

وی به داستان آشنایی با این سوژه اشاره کرد و گفت: در پروسه پیش تولید این کار همراه با مهدی شامحمدی تصمیم داشتیم تا فیلمی راجع به کسانی بسازیم که به مرگ بسیار نزدیک هستند. این افراد به دلیل این که نگاه ژرف‌تری به زندگی و مرگ داشته و قدر تک‌تک لحظات زندگی خود را می‌دانند، عبرت‌های بسیار خوبی برای ما بوده و از این جهت، سوژه‌های مناسبی هستند. در همین راه با افراد مختلفی آشنا شدیم اما هر کدام به دلایلی رد می‌شد. این روند ادامه داشت تا این که با داود آشنا شدیم. برای اولین بار او را در بیمارستان مسیح دانشوری دیدم. او فردی بود که اعتماد به نفس بسیار بالایی داشت و همین موضوع توجه من را به خود جلب کرد. ما در ابتدا از راز زندگی او خبر نداشتیم اما وقتی کم‌کم به او نزدیک شدیم و اجازه داد که سوژه این مستند باشد، از میراث ناتمام او باخبر شدیم.  

او در مورد روند ساخت این مستند گفت: ساخت این مستند چیزی حدود 3 سال به طول انجامید که 2 سال از آن اختصاص به تصویربرداری داشت. ما تصویربرداری خود را از روزی که دکترها به او اعلام کردند که تا 6 ماه دیگر زنده است آغاز کردیم و تا پایان کار نیمه‌تمام او ادامه دادیم. متاسفانه، داود در 5 آذر ماه سال 1396 فوت کرد و ما نیز کار را در همین‌جا به اتمام رساندیم. باید بگویم که ما اصلا نمی‌خواستیم که فیلمی راجع به سرطان بسازیم بلکه قصد داشتیم تا امید و زندگی را به تصویر بکشیم. می‌خواستیم در بستر مرگ، امید و زندگی را نشان بدهیم. متاسفانه خیلی از افراد به این دلیل که مرگ را بسیار دور از خود تصور می‌کنند، تلاشی برای زندگی کردن نمی‌کنند. تلاش برای زندگی کردن در داود وجود داشت و این مساله برای ما بسیار مهم بود و جز کلیدواژه‌های اصلی ما بود.

این کارگردان و مستندساز به سختی‌های ساخت این مستند اشاره کرد و گفت: نزدیک شدن به او نیاز به استفاده از تکنیک‌های خاصی داشت. مطمئنا روند درمانی او و بیماری‌اش، باعث ایجاد مشکلاتی شده بود که ما نیز او را درک می‌کردیم. برای مثال، بارها پیش آمده بود که به ما می‌گفت امروز اصلا نمی‌توانم جلوی دوربین بیایم و تصویربرداری را به روز دیگری منتقل کنید.

عوامل ساخت این مستند عبارتند از: کارگردان مهدی بخشی مقدم، تهیه‌کننده مهدی شاه‌محمدی، تصویربردار، محمد حدادی، عطا مهراد، تدوین، حسن شبانکاره، صدابردار، محمدحسین ابراهیمی، صداگذار و افشین عزیزی، آهنگساز. این مستند به سفارش مرکز مستند سوره تولید شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان