فرمانده قرارگاه قدس در تلویزیون: بازارچه‌های مرزی می‌تواند مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را حل کند + عکس

سردار مارانی در «فرمول یک» به فعالیت ۵، ۶ بازارچه مرزی اشاره کرد و گفت: با تصمیماتی که گرفته شده در آینده شاهد بازگشایی تعدادی بازارچه مرزی هستیم که می‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

فرمانده قرارگاه قدس در تلویزیون: بازارچه‌های مرزی می‌تواند مشکلات مردم سیستان و بلوچستان را حل کند + عکس

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سیدعلی ضیا مجری تلویزیون سه روز از هفته جاری را به اجرای برنامه‌اش «فرمول یک» در سیستان و بلوچستان پرداخت و هر بار در یک منطقه برنامه را روی آنتن برد، شب گذشته میزبان سردارعلی‌اکبر پورجمشیدیان معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه و سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه منطقه جنوب شرق نیروی زمینی سپاه بود.

سردار پورجمشیدیان در ابتدا خطاب به ضیا گفت: شما دیشب پس از گفتگو با مردمان استان گفتید ما فردا مسئولان را دعوت می‌کنیم تا پاسخگو باشند ولی ما در مجموعه سپاه خودمان را نوکر مردم می‌دانیم و شأنی به جز نوکری برای خودمان قائل نیستیم. مسئولان به جای خود بعداً پاسخگو باشند.

 

وی افزود: ما مسئولیت سپاهی و پاسداری خودمان را در برابر مشکلات هر نقطه داریم و رسالتمان به ما اجازه نمی‌دهد نسبت به این مسائل بی‌تفاوت باشیم. مسئولیت ایجاد امنیت این مناطق به نیروی زمینی سپاه واگذار شده و ما معتقدیم امنیت را فقط با اسلحه نمی توان به دست آورد. رفع محرومیت، اشتغال مردم، سلامت و بهداشت آنها و... می‌تواند باعث ایجاد امنیت شود و نگاه ما به موضوع امنیت تا این حد جامع است. امنیتی که بسته به اسلحه باشد، تا زمانی که اسلحه هست، باقی می‌ماند.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه یادآور شد: امنیت فعلی حاصل یک تلاش و جهاد چند ساله است و قبل از سال 90 به ما پیشنهاد کندن خندق دور زاهدان را می دادند اما امروز به خاطر خون پاک شهیدانی که امنیت منطقه را به دست گرفتند، به برکت این خون های پاک و فرماندهان خوب است که امنیت داریم. همواره نیز امنیت اینجا از خارج از مرزها تهدید شده نه از درون کشور.

سردار پورجمشیدیان در پاسخ به سوال ضیا مبنی بر گلایه مردم از بسته شدن مرزها و بازارچه‌های مرزی تاکید کرد: مرز جزو مقدس‌ترین بخش‌های کشور است و نمی‌شود آن را باز گذاشت. طبیعی است که انسدادهایی رخ می‌دهد. بخش‌هایی از مرز استان سیستان و بلوچستان به لحاظ حساسیت‌هایی که دارد مسدود شده است. مردم هم باید بپذیرند نمی‌شود مرز را باز گذاشت.

وی ادامه داد: ما بسترهایی فراهم کرده‌ایم که می‌تواند در زمینه توسعه و رفع محرومیت‌های استان استفاده شود. ما آماده‌ایم دولت و سایر نهادها و دستگاه ها را کمک کنیم. دیشب هم رئیس جمهور به انتقال آب از دریا اشاره می‌کردند و ما آمادگی داریم کمک کنیم این طرح‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.

معاون هماهنگ کننده نیروی زمینی سپاه تصریح کرد: ما مدعی نیستیم همه محرومیت‌ها را برطرف کردیم. این استان از گذشته محرومیت‌های بسیاری داشته است همه کمک کرده‌اند و همچنان محرومیت‌هایی هست. ولی ما مدعی هستیم با توجه به ظرفیتی که در استان وجود دارد و حضوری که ما در دورافتاده‌ترین نقاط داریم، در یک تعامل و هم افزایی در اختیار دستگاه‌های دیگر بگذاریم و کمک کنیم آنها بتوانند کارشان را انجام دهند.

سردار پورجمشیدیان اذعان کرد: نقش مجموعه سپاه و بسیج در سیستان و بلوچستان شفاف و روشن و غیرقابل انکار است. ما در میان مردم هستیم و برادران پاسدار و سردار ما در اعماق این جغرافیا حضور دارند.

وی در پایان خطاب به ضیا گفت: شاهد تاثیر کار خوبی که انجام دادید هستیم و آمادگی داریم باز هم برنامه شما در این منطقه روی آنتن برود.

در ادامه سردار محمد مارانی فرمانده قرارگاه منطقه جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در خصوص امنیت استان توضیح داد: از سال 70 تا 87 ما در مسائل امنیتی مسائل گوناگونی را تجربه کردیم اما با بررسی بیشتر دریافتیم ریشه امنیت را باید در جای دیگر یافت. ما دیدیم آن چیزی مه برای امنیت پایدار کمک می کند معیشت مردم و بهداشت و درمان و آموزش است. بنابراین ما با سه رویکرد وارد مقوله امنیت شدیم.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌های عمرانی 5 گروه مهندسی به اینجا آمدند و 900 کیلومتر جاده راه‌اندازی شده‌اند. این جاده‌ها آماده شده‌اند و از استانداری خواسته‌ایم اگر قیر و کمک‌های دیگر داشته باشند ما برای آسفالت آماده‌ایم. امیدواریم که دوستان کمک کنند.

فرمانده قرارگاه منطقه جنوب شرق نیروی زمینی سپاه تاکید کرد: در زمینه ساخت مدارس و مسکن و بیمارستان‌ها هم اقدامات خوبی انجام شده است. ما سه هزار خانه را برای مردم ساخته‌ایم و قریب به 50 بیمارستان صحرایی برپا کردیم.

مارانی در پاسخ به این سوال ضیا که برخی از تفاوت قائل شدن بین شیعه و سنی در منطقه می‌گویند، تاکید کرد: بیش از دَه ها هزار نفر در سپاه مشغول به کار شدند که از این جمعیت سه چهارم سنی هستند و شاید یک چهارم آنها شیعه باشند و واقعا برای ما فرقی نمی‌کند. یک میلیون نفر از مردم را تحت درمان رایگان قرار دادیم از بیماری جزئی تا جراحی تومور و...

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما قریب به 5، 6 بازارچه مرزی فعال داریم. اما محدودیت‌هایی در بحث راه‌ها داریم و گذرگاه‌های مرزی بر حسب مسیرهایی که به کشورهای همسایه کشیده می‌شود، بازارچه‌هایی احداث می‌شود. در شورای توسعه شرق و غرب کشور مسائلی مطرح شد و خود دولت هم تلاش می‌کند تعدادی بازارچه اضافه شود. با تصمیماتی که در مرکز گرفته شده در آینده شاهد بازگشایی تعدادی بازارچه مرزی هستیم که می‌تواند مشکلات مردم را حل کند.

فرمانده قرارگاه منطقه جنوب شرق نیروی زمینی سپاه یادآور شد: همسایه ما کشور افغانستان سدهایی را از طریق کشورهایی مثل آمریکا که دخالت می‌کنند، راه اندازی کرده است و بخشی از مشکلات ما در بحث آب در سیستان به همین خاطر است.

مارانی در پاسخ به این سوال ضیا که مگر می‌شود این حجم از قاچاق توسط مردم انجام شود و قطعاً دست‌های بالاتری در کار است، تاکید کرد: بحث سوخت یک مشکل در کل کشور است و در هر جا شدت و ضعف دارد. بین 6 تا 10 میلیون لیتر روزانه در منطقه جنوب شرق قاچاق سوخت را داریم. ما نباید در مرزها بحث مبارزه با قاچاق سوخت را مطرح کنیم و از مرکز کشور باید با این موضوع مبارزه کرد.

وی در خصوص بحث اعتیاد نیز تاکید کرد: افغانستان و پاکستان همسایه‌های ما تولید کننده مواد مخدر هستند و بیشترین کشفیات مواد مخدر نیز در این استان است اما وضعیت اعتیاد آنطور که می‌گویند در این استان شدید نیست.

فرمانده قرارگاه منطقه جنوب شرق نیروی زمینی سپاه در پایان گفت: از شما که جزو چهره‌های خوب تلویزیونی و فرهنگی کشور هستید تشکر کنم و از اینکه سختی‌ها و زحمات همکاران ما را بازگو کردید ممنونم.

«فرمول یک» با اجرا و تهیه‌کنندگی سیدعلی ضیا شنبه تا چهارشنبه حوالی ساعت 17:45 از شبکه یک سیما روی آنتن می‌رود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان