تغییر لایحه بودجه ۹۸ در وقت اضافه

در حالی قرار است یکشنبه آینده پرونده دخل و خرج سال ۹۸ به مجلس برود که با تغییر سهم صندوق توسعه ملی تمامی ارقام کلان بودجه در وقت اضافه در حال اصلاح است.

در حالی قرار است یکشنبه آینده پرونده دخل و خرج سال 98 به مجلس برود که با تغییر سهم صندوق توسعه ملی تمامی ارقام کلان بودجه در وقت اضافه در حال اصلاح است.
 
به گزارش رجانیوز به نقل از فارس، در حالی که به گفته رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، روز یکشنبه هفته آینده مورخ 25 آذر ماه قرار است رئیس جمهور لایحه دخل و خرج سال 1398 کل کشور به مجلس تقدیم کند خبر می رسد به دلیل تغییر سهم صندوق توسعه ملی تمامی ارقام کلان اعم از سقف بودجه، بودجه عمومی، منابع عمومی و احتمالا درآمد شرکت‌ها و در بخش مصارف نیز هزینه دستگاه‌های ملی، اجرایی و استانی نسبت به آنچه تدوین شده دست خوش تغییرات شود.
 
15 آذرماه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با رونمایی از ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده گفته بود سهم صندوق توسعه ملی همان 34 درصد واریز خواهد شد و در صورت کمبود منابع به صورت یک دوازدهم از سهم صندوق برداشت صورت می‌گیرد.
 
دیری نپایید که رویکرد اعلام شده تغییر کرد. شنیده نشان می‌دهد تمامی ارقام کلان بودجه و سرفصل‌های درآمدی و هزینه‌ای در حال اصلاح است. در همین باره رئیس جمهور دو روز پیش در پایان نشست جلسه مشترک سران قوا فقط به این کلیات بسنده کرد که براساس رهنمود مقام معظم رهبری ممکن است در مواردی، بودجه سال آینده نیازمند اصلاحاتی باشد.
 
گمانه زنی‌ها پس از اعلام این گزاره، شدت گرفت تا جایی که یک مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور به فارس خبر داد سهم صندوق توسعه ملی از مدل یک دوازدهم به واریز سهم 20 درصدی برای این صندوق تغییر کرده است.
 
یعنی آنکه از سهم 34 درصدی واریزی صندوق توسعه ملی طبق قانون برنامه ششم توسعه حداقل 20 درصد واریز خواهد شد.
 
به گزارش فارس بسیاری از کارشناسان معتقد هستند با رویکرد سهم بری یک دوازدهم در بودجه سال آینده عملا درآمدی از محل نفت و میعانات گازی نصیب صندوق توسعه ملی نخواهد شد.
 
با این حال از سازمان برنامه و بودجه کشور خبر می‌رسد بودجه سال 98 از حیث منابع با کسری 27 هزار میلیارد تومانی روبرو بوده و جلسات ویژه برای اصلاحات جدید ادامه دارد. گمانه‌های متعددی برای جبران این کمبود مطرح شده است. یکی از پیشنهادات افزایش واگذاری‌ دارایی‌های مالی و درآمدهای مالیاتی است.
 
راهکار دیگر پیشنهادی، کاهش سرفصل مصارف بودجه بوده که در بین دیگر گزینه‌ها محتمل‌تر است. اصلاح بودجه در وقت اضافه آنهم با گستردگی که دارد به چالش جدی سازمان تبدیل شده است چرا که تمامی جداول و سرفصل‌های بودجه‌ای تا ارقام کلان را در بر می‌گیرد. 
 
همچنین یکی دیگر از رویکردهای بودجه سال آینده تقویت بنیه دفاعی کشور است که احتمالا با اصلاحاتی همراه است.
از رویکردهای دیگر بودجه کاهش ردیف‌های درآمد و صرفه جویی در هزینه‌های جاری است که تمامی مبنای و محاسات قبلی را عوض خواهد کرد.
 
بهروز نعمتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهارنظر کرده که تقدیم بودجه سال 98 توسط رئیس جمهور به مجلس که بنا بود روز یکشنبه 25 آذر انجام شود به زمان دیگری موکول شد.
 
وی افزود: بعد از آخرین نشست سران سه قوه  دولت تصمیم گرفت تا اصلاحاتی در لایحه بودجه سال 98 اعمال کند و به همین خاطر لایحه بودجه در زمان دیگری به مجلس تقدیم خواهد شد که متعاقبا اعلام می‌شود.
 
از سوی دیگر یک مقام ارشد دولتی در گفت‌وگو با فارس درباره اینکه 25 آذر بودجه به مجلس می‌رود یا خیر آنرا منوط به جلسه سران قوا که  امروز صبح برگزار می‌شود دانست و گفت: برخی اصلاحات بودجه‌ای در این جلسه مطرح و در رابطه با آن تصمیم گیری می‌شود.
 
وی در رابطه با اینکه آیا 25 آذرماه لایحه به مجلس خواهد رفت عنوان کرد در این زمینه هنوز خبری مبنی بر تغییر زمان وجود ندارد و بستگی به میزان اصلاحات بودجه دارد.
 
این اولین بار است که در دولت یازدهم و دوازدهم تهیه و تدوین بودجه به وقت اضافه می‌کشد.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان