تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
روغن کنجد فدک

۶ دلیلی که شما وزن کم نمی کنید!

بسیاری از افراد با روش های مختلف اقدام به کاهش وزن کرده اند، اما پس از مدتی به دلیل عدم کم کردن وزن مطلوب؛ از تلاش خود دست کشیده اند. اما علت کم نشدن وزن چیست؟ درست است رژیم و ورزش که کلیدهای اصلی کاهش وزن هستند، اما عوامل دیگری نیز می توانند موثر باشند.

بسیاری از افراد با روش های مختلف اقدام به کاهش وزن کرده اند، اما پس از مدتی به دلیل پایین نیامدن وزن؛ از تلاش خود دست کشیده اند. درست است که رژیم غذایی و ورزش، کلید کاهش وزن و حفظ وزن متعادل است.  اما با توجه به تحقیقات، عوامل دیگر خارجی وجود دارد که می تواند باعث افزایش وزن فرد شود. اگر از یک رژیم سالم پیروی کرده و ورزش منظم انجام می دهید، اما در کاهش وزن موفقیت چندانی نیافته اید، ممکن است عوامل دیگری باعث عدم کاهش وزن باشند.

 

عدم کاهش وزن

 

1. خواب کافی ندارید

مطالعات نشان داده اند افرادی که دچار مشکلات خواب یا خواب کمتر از پنج ساعت در شبانه روز هستند، متابولیسم کمتری دارند و این باعث بروز هورمون های گرسنگی مانند لپتین و گرلین می شود. لپتین هورمونی است که دستور توقف خوردن به مغز را می دهد. در حالی که گرلین (تولید شده در معده) باعث گرسنگی می شود. با توجه به مطالعات انجام شده، افرادی که به خوبی نمی خوابند سطح پایین لپتین و سطوح بالای گرلین را دارند. این به این معنی است که آنها تمایل به خوردن بیشتر و در نتیجه اضافه وزن بیشتری دارند. برای حل این مشکل توصیه می شود در یک روز حداقل 8 ساعت خواب با کیفیت را داشته باشید.

 

2.  قندهای پنهانی مصرف می کنید

قندهای پنهان می توانند حتی در جایی که کمترین انتظار را دارید، حضور داشته باشند؛ بدون دانستن این نکته مقدار زیادی قند پنهان از طریق نوشیدنی های انرژی زا، غلات، سس ها و ... مصرف می کنید. برای جلوگیری از این مورد، بسیار مهم است قبل از خرید محصول، برچسب آن را به خوبی بخوانید و از آنهایی که حاوی قندهای تصفیه شده هستند اجتناب کنید.

 

3.  فقط کالری را محاسبه می کنید

بدیهی است زمانی که ما می خواهیم وزن کم کنیم، باید مقادیر کمتری مصرف کنیم و کالری مصرفی را کاهش دهیم. به همین دلیل برخی از افراد دچار وسواس در جزییات می شوند و فراموش می کنند که مواد مغذی بسیار مهم هستند و حتما باید در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشند. در این مورد، مهمترین نکته این است که در مورد کیفیت غذاهای مصرفی خود فکر کنید و فقط به میزان کالری آن ها توجه نکنید. مطمئن شوید که مقادیر زیادی از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها را دریافت می کنید.

 

عدم کاهش وزن

 

 4. زمان زیادی صرف نشستن می کنید

شیوه زندگی بی حرکت و ساکن یکی از علل عمده چاقی و اضافه وزن است. چند بار ممکن فکر کنید که هیچ وقتی برای تمرین وجود ندارد، اما در واقع کمبود علاقه وجود دارد. توصیه می شود حداقل 30 دقیقه ورزش در روز مانند راه رفتن، دویدن، دوچرخه سواری و ... را در برنامه خود قرار دهید.

 

 5. زمان لازم را برای آشپزی صرف نمی کنید

ترکیبی از شیوه زندگی بی حوصله و رژیم غذایی نامناسب یکی از بدترین دشمنان حفظ وزن ایده آل است. با توجه به کمبود زمان، بسیاری از مردم تصمیم به مصرف غذاهای یخ زده، غذای سریع و یا ترکیبی از مواد غذایی بی ارزش می گیرند. راه حل این است که هر هفته برای دریافت یک وعده غذای سالم و به ویژه برای صبحانه وقت کافی را صرف نمایید. مطمئن باشید صرف این زمان برای سلامتی شما بسیار مهم خواهد بود.

 

6. با یک مشکل هورمونی روبرو هستید

گاهی اوقات همه چیز را برای کاهش وزن انجام داده اید. اما به جای کاهش وزن با افزایش آن مواجه شده اید. در این مورد توصیه می شود که با پزشک خود مشورت کنید. زیرا افزایش وزن می تواند ناشی از اختلال هورمونی مانند هیپرتیروئیدی، سندرم تخمدان پلی کیستیک و مقاومت به انسولین باشد. اگر تأیید شود که مشکل هورمونی وجود دارد، بهتر است که پروتئین، سبزیجات و اسید های چرب ضروری را در برنامه پروتئینی خود وارد کنید.

 

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر