تولید و مصرف بی رویه مرغ ساختار بیوسفر زمین را بهم ریخته

به گزارش نیوزویک انسان‌ها به قدری مرغ پروش داده‌اند که این حیوان به نماد دوره‌ی زمین شناسی آنتروپوسین (دوران تاثیرگذاری انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره) بدل شده است. در حال حاضر ۲‍۱ میلیارد مرغ و جوجه روی زمین وجود دارند و توسعه‌ی مصنوعی حیات این جانداران اساساً ساختار زیست کره (بیوسفر) زمین را به هم ریخته است.

تولید و مصرف بی رویه مرغ ساختار بیوسفر زمین را بهم ریخته

به گزارش نیوزویک انسان‌ها به قدری مرغ پروش داده‌اند که این حیوان به نماد دوره‌ی زمین شناسی آنتروپوسین (دوران تاثیرگذاری انسان بر اکوسیستم و ساختار زمین‌شناختی سیاره) بدل شده است. در حال حاضر 2‍1 میلیارد مرغ و جوجه روی زمین وجود دارند و توسعه‌ی مصنوعی حیات این جانداران اساساً ساختار زیست کره (بیوسفر) زمین را به هم ریخته است.

محقق دانشگاه لستر بریتانیا «کاریس بنت» در پژوهشی به دنبال نحوه‌ی تاثیرگذاری انسان بر بیوسفر زمین می‌گشتند و متوجه شدند که انسان با تولید 21 میلیارد مرغ و جوجه، بیشترین تغییر را در زیست کره ایجاد کرده. بنابر ادعای این دانشمندان، دستکاری صنعتی روی ساختار ارگانیسم این گونه‌ی جانوری و پرورش جوجه گوشتی، تاثیری اساسی بر سیاره‌ مادر گذاشته است.

از سال 1950 میلادی، مصرف جوجه و مرغ به طور چشمگیری بالا رفت و از آن زمان به بعد اندازه یا شکل این گونه جانوری با تغییر کرد. بدین ترتیب استخوان بندی و ژنتیک کنونی مرغ‌ها با آنچه پیشینیان این گونه به طور طبیعی داشتند، تفاوت پیدا کرده است.

جوجه گوشتی، سویه‌هایی از جوجه‌های مرغ است که برای تولید گوشت، پرورش داده می‌شوند و اکنون نمی توانند بدون کمک انسان زنده بمانند. با بزرگتر شدن عضلات سینه و ران مرغ، ارگان‌های حیاتی نظیر قلب و کبد آن بیسار کوچکتر شده‌اند و عمر این جاندار را پایین آورده‌اند.

طبق تحقیقات دانشگاه لستر از آنجایی که انسان‌ها این گونه‌ی جانوری را دستکاری کرده‌اند و آن را به منبع اصلی مصرف مواد غذایی بدل نموده‌اند، این جانور، اصلی ترین تغییری است که آدمی در دوره‌ی مدرن زندگانی خود ایجاد کرده و نماد بشر در آنتروپوسین به شمار می‌رود.

البته تخمین زده شده که این دوران نیز تمام خواهد شد و انسان‌ها منبع جدیدی برای تامین پروتئین روزانه پیدا خواهند کرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های تولید کننده‌ی مرغ جهان، به دنیال تامین پرو‌تئین گیاهی هستند و نوید تغییری در این زمینه می‌دهند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان