خرازیان مقدم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

انتقال ۴ رأس گورخر به پارک ملی کویر

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست از انتقال ۴ رأس گورخر از دره باغ فارس به پارک ملی کویر خبر داد.

انتقال 4 رأس گورخر به پارک ملی کویر

به زودی انتقال 4 رأس گور خر به پارک ملی کویر صورت می گیردمجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره انتقال گورخرهای دره باغ فارس به پارک ملی کویر اظهار کرد:  850 رأس گورخر در زیستگاه طبیعی بهرام گور در فارس و 230 رأس گورخر نیز در زیستگاه توران در استان سمنان وجود دارند و این دو منطقه زیستگاه اصلی این حیوانات است.


بیشتر بخوانید:کشته شدن 5 راس گورخر در حال انتقال از منطقه توران به پارک ملی کویر


وی افزود: جمعیت گورخرها در این دو زیستگاه نسبت به 10 سال گذشته مناسب بوده است، اما علاوه بر این دو زیستگاه طبیعی، حدود 80 رأس گورخر نیز در سایت‌های تکثیر در اسارت در کشور زیست می‌کنند.

خرازیان مقدم درباره هدف از ایجاد سایت‌های تکثیر در اسارت گفت: با احداث سایت‌ها جمعیت گورخرها افزایش پیدا می‌کند، به این دلیل که در این سایت‌ها، گورخرها را به زیستگاه‌های مستعد جدید و زیستگاه‌های مادری معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: پارک ملی کویر تا 33 سال گذشته زیستگاه مادری گورخرها بود که این زیستگاه هم اکنون شرایط خوبی دارد.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست تصریح کرد: پارک ملی کویر به دلیل شباهتش به زیستگاه توران از لحاظ پیچ زارها و رفع تعارضات نسبت به 3 دهه گذشته شده، به یک زیستگاه مستعد تبدیل شده و هدف این است که گورخرها را از سایت تکثیر در اسارت معرفی و احیا کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: احیای گورخرها در زیستگاه‌ها لازم است و نباید به این دو زیستگاه بسنده کرد و باید جمعیت این حیوانات را در زیستگاه‌های متعدد پایدار کنیم.

خرازیان مقدم با بیان اینکه دو سری انتقال گورخر صورت گرفته است، گفت: در انتقال اول مشکلات و تلفاتی داشتیم که ما نیز این اشتباه را قبول داریم، اما در مرحله دوم با نظارت مستقیمی که خود ستاد احیای گورخر، دفتر حیات وحش و معاونت محیط طبیعی داشتند، خوشبختانه این انتقال به خوبی و بدون هیچ تلفاتی صورت گرفت.

وی افزود: قرار است که از دره باغ فارس 4 رأس گورخر را به پارک ملی کویر انتقال دهیم و در راستای ساماندهی مراکز تکثیر گورخر، سایت‌های دره باغ فارس، خِبر کرمان و توران سمنان باید بسته شوند، چراکه در توران دیگر گورخری وجود ندارد و 4 رأس گورخر باقی مانده نیز از دره باغ منتقل خواهند شد.

مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط ‌زیست در پایان تاکید کرد: اولین مرکز تحقیقاتی ملی تکثیر و پرورش گورخر در پارک ملی کویر احداث شده است و در نظر داریم تا گروهایی که به این سایت‌ها منتقل می‌شوند را بتوانیم در این سایت تکثیر و پرورش دهیم تا موالید آن‌ها را به پارک ملی کویر معرفی کنیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان