امکان خودترمیمی قلب بیمار با یک پروتئین

ایسنا نوشت: دانشمندان آمریکایی قصد دارند با کمک نوعی پروتئین، امکان خودترمیمی را برای قلب بیمار فراهم کنند.

امکان خودترمیمی قلب بیمار با یک پروتئین

گروهی از دانشمندان "دانشگاه راتگرز"(Rutgers University) آمریکا، گام مهمی برای خودترمیمی قلب‌های بیمار یافته‌اند. آنها مدلی ابداع کرده‌اند که می‌تواند نیاز به "جراحی بای‌پس"(bypass surgery)، پیوند قلب یا ابزار مصنوعی پمپاژ را کاهش دهد.

پژوهشگران در این روش، سلول‌های بافت همبند را از قلب انسان برمی‌دارند، آنها را با روش مهندسی معکوس به سلول‌های بنیادی قلب و نهایتا با مهندسی دوباره، به سلول‌های عضله قلب تبدیل می‌کنند."لئونارد لی"(Leonard Lee)، مدیر بخش جراحی دانشگاه راتگرز گفت: سلول‌های قلبی که با این روش ابداع می‌شوند، معمولا به شکل متداول گردهم نمی‌آیند؛ در نتیجه گروه ما این کار را با کمک پروتئینی موسوم به "CREG" انجام داد.

به گفته لی، فیبروبلاست‌ها از بافت قلب جدا می‌شوند و با روش مهندسی معکوس، به شکل سلول‌های بنیادی درمی‌آیند. وی افزود: مشکل قلبی، به یک مشکل شایع تبدیل شده و در حال حاضر، تنها راه درمان آن جراحی است، پیوند یا اتصال فرد بیمار به دستگاه پمپاژ خون است اما ذخیره قلب‌های قابل پیوند، بسیار کم و دستگاه‌های پمپاژ، محدود هستند. به همین دلیل، ما در جستجوی یافتن راه‌هایی برای خودترمیمی قلب هستیم.

هدف نهایی لی و گروهش این است که بتوانند کمی از بافت‌های قلب بیمار را بردارند و از پروتئین CREG برای تبدیل بافت به عضلات قلب استفاده کنند. کار این عضلات به صورت منسجم صورت می‌گیرد و به قلب بیمار امکان می‌دهد که خود را ترمیم کند.

این پژوهش، در مجله "Frontiers in Cell and Developmental Biology" به چاپ رسید.

5656

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان