بازار ارز راه ثبات را در پیش گرفت؛

دژپسند: بازار ارز در فاز تعادل/ ۶۰میلیون یورو ارز نیمایی در یک روز معامله شد

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، فرهاد دژپسند امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان این که بخش خصوصى در شرایط عادى همراه دولت و در شرایط تحریم، فوروارد است، اظهار کرد: به این معنا که این بخش خیلی از موانع برون داد که در دنیا با آن مواجه هستیم را با توانمندی، تجربیات و قابلیت‌های خود حل کرده و به یاری دولت می شتابد.

وزیر اقتصاد همچنین به لزوم کمک رییس مشترک اتاق ایران و چین برای ادامه همکاری این دو کشور تاکید کرد و ادامه داد: به واسطه موضعى که چین نسبت به ایران دارد باید از این فرصت استفاده کرد و باید با کمک رییس اتاق ایران و چین به وضعیت مطلوبى برسیم، بر این اساس کونلون گام های خوبی برداشته است و امیدواریم این فرصت را گسترش دهد تا ما هم بتوانیم ارتباط ایران و چین را بهتر از گذشته برقرار سازیم و البته نیاز به کمک بخش خصوصی هم داریم.

دژپسند اضافه کرد: همچنین ما براى لوایحى که در دست تنظیم داریم از کمک نمایندگان اتاق استفاده خواهیم کرد.

وی با اشاره به بخشنامه ارزی که در تاریخ بیستم فروردین ماه امسال تدوین و اجرا شد، تصریح کرد: دولت در ابتداى سال بسته اى در خصوص ارز تدوین و اجرا کرد اما همیشه مى توان دیکته نوشته شده را اصلاح کرد، برخی اعمال نظر بخش خصوصی بر روی این بخشنامه را به عنوان یک عقب نشینی دولت از مواضع خود دانستند، در حالی که دیروز به بازار نیما ٦٠میلیون یورو ارز عرضه شد که نسبت به برآورد اولیه عملکرد خوبى داشته است، علاوه بر این با همکارى صادرکنندگان، بازار ارز نیز در وضعیت مناسبى قرار دارد.

وزیر اقتصاد در خصوص ثبات در بازار ارز اظهار کرد: درباره نرخ ارز کم حرف می‌زنم اما باید بگویم ثبات بازار ارز از بسیارى از مسائل مهم تر است به خصوص براى این که صادرات ما واردات محور است، بنابراین اگر ما ثبات را در بازار ارز ایجاد کنیم، فواید آن را همه بهره مند می شویم.

دژپسند تاکید کرد: من مصمم هستم تا زمانى که در جایگاه دولتى قرار دارم رابطه تعامل  و برد-برد را با بخش خصوصى رعایت کنم.

وزیر اقتصاد همچنین به فضای فعلی کسب‌و کار در کشور اشاره کرد و گفت: فضاى کسب و کار ما روند خوبى طى مى کرد به طورى که از جایگاه ١٥٢ به ١١٨ رسیده بودیم اما امسال به دلیل عوامل برون دولتى دوباره به عقب برگشته ایم.

وزیر امور اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه گذارى خارجى در استان ها یکى از اولویت هاى برنامه من است بنابراین بر روی مزیت های استانی تاکید زیادی دارم؛ ما سرمایه گذاری خارجی را باید جدی بگیرم، این در حالی است که نمی شود در تهران نشست و برای سرمایه گذاران استانی تصمیم گرفت، پس بخش خصوصی باید توانمندی های نسبی سرمایه گذاری را تشخیص داده و کار را پیش برند.

دژپسند در این جلسه گریزی به بحث مالیات نیز زد و گفت داد: من به عنوان معلم بخش عمومی، به این نکته اشاره می کنم که نمی توان بدون توجه به رشد اقتصادی و تداوم سرمایه گذاری راجع به نرخ مالیاتی بحث کنیم؛ نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلى در ایران خیلى پایین است، ولى نباید براى رسیدن به نقطه تعادل به مودیان خوش حساب ظلم شود، بنابراین نمى گذاریم نرخ مالیات در این شرایط اقتصادى بالا برود زیرا به رکود دامن خواهد زد.

وزیر اقتصاد توضیح داد: بخشی از دارایی های بانکها منجمد شده است، ما نیز اصرار داریم دارایی بانکها را واگذار کنیم، پس بخش خصوصی  به میدان بیاید و کار را به دست بگیرد. جلساتی هم با مدیران عامل بانکها برگزار کرده ایم و در جهت رسیدن به قانون رفع موانع تولید گام برداشته ایم. روی بحث اهلیت هم تمرکز داریم و واگذاری ها را به اهل خود صورت خواهیم داد.

وی همچنین با تاکید بر جلوگیری از واردات قاچاق، تاکید کرد: یکى از مشکلات امروز ما رسوب کالا در گمرک است، ما براى واردات مواد اولیه مثل قطعات یدکى و کالاهاى سرمایه اى، فرش قرمز پهن کنیم اما براى جلوگیرى از واردات غیرقانونى و قاچاق چشم عقاب داشته باشیم.

دژپسند در پایان بیان کرد: در بخش اول بخش خصوصى خیلى مى تواند به ما کمک کند پس باید هر کالایی که وارد گمرک می شود، به زودی ترخیص شود و اگر مشکل مابه التفاوت و ثبت سفارش داریم، باید حل شود؛ این در حالی است که بخش خصوصی به ما کمک کند که برای کاهش فساد گام برداریم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان